Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Aarhus H - der findes fire slags mennesker
Gå ned Sider:[1] 2 3
Aarhus H - der findes fire slags mennesker
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 28/03-22, 19:11.
Seneste redigering: 28/03-22, 19:16 af Thomas Boberg Nielsen
Når vi diskuterer "Aarhus H", findes der fire slags mennesker:

1) De, der ikke aner, hvad Aarhus H er, eller hvor den ligger. Dem hører vi sjældent fra.
2) De, der bor i Solbjerg-Astrup-området syd for Aarhus og som risikerer, at få deres ejendom gennemskåret af den nye jernbane Hovedgård-Hasselager. De synes alle sammen, at det ville være smart at flytte Aarhus H ud til kløverbladskrydset (kløvebladskrydset er et motorvejskryds ca. 9,9 km vest for nuværende Aarhus H). På denne måde kan man undvære den nye bane Hovedgård-Hasselager. Siger de. Og det er jo lækkert, hvis man bor i Solbjerg-Astrup-området. Læsere af JP Aarhus vil vide, at der næppe går en uge, uden at forslaget dukker op igen-igen.
3) De, der mener, at Aarhus H skal blive liggende, hvor den gør.
4) De, der er åbne for at undersøge mulighederne for en kort shunt tæt på nuværende Aarhus H og med bibeholdelse af nuværende Aarhus H i fuldt omfang.

Selv hører jeg til kategori 3 og 4.

Når diskussionen fra tid til anden popper op (og jeg skal nok sørge for, at den diskussion aldrig går helt død, før end jeg selv er død), er et af argumenterne, at "de fleste skal til eller fra Aarhus H - kun de færreste "rejser igennem"". Men der er aldrig blevet sat tal på. Det er der heller ikke nu, men af et ministersvar i Transportudvalget i dag er der sat procenter på:

"

"

Så ved vi da det til næste diskussion. Citater stammer herfra:

https://www.ft.dk/samling/20211/lovforslag/l122/spm/6/svar/1868691/2549907.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen



Aarhus H - der findes fire slags mennesker
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 29/03-22, 09:54.
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 28/03-22, 19:11"

"

Så for at sætte tal på er det 20% af de passagerer der ankommer til Århus der skal videre nordpå.
Næste socioøkonomiske øvelse er så at sammenholde det med noget indbyggertal mm og så filosofere over om højere hastigheder og ombygning af Århus H mm ville få flere til at rejse helt til Ålborg så den % eventuelt blev højere.
Nu kunne det jo være interessant at sammenligne med trafikken på motorvejen.
Hvor mange personer, der ankommer sydfra, fortsætter nordpå mod Ålborg og Vendsyssel? Hvis forholdet er nogenlunde det samme, tja så er det jo nok sådan trafikstrømmene er.
En anden vinkel, og det var jo egentig hovedspørgsmålet - er der med blot 20% grundlag for at investere rigtig mange penge i en ombygning af jernbanen omkring Århus?

Aarhus H - der findes fire slags mennesker
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 29/03-22, 11:10.
Kære Michael

Ja, det kunne være interessant, om nogen gad at kvalificere det eneste eksisterende "regnestykke":

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=76862

Bedste hilsner

Thomas

Aarhus H - der findes fire slags mennesker
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 29/03-22, 11:31.
som Sjællænder, hvordan skulle forbindelsen i nr 2 være syd fra??

Der ud over synes jeg de fleste sæk-stationer ikke er så smarte i dag. men det er en anden snak

Aarhus H - der findes fire slags mennesker
Af YBS, Greve. 29/03-22, 13:21.
Efterhånden som langt de fleste (person)tog i dag er togsæt eller styrevognstog, er sæk-stationer vel betydeligt mindre generende i dag end de var før i tiden, hvor de krævede rangering/lokomotivskift!

Flemming

Ligger der nogen undersøgelser af en shunt?

Aarhus H - der findes fire slags mennesker
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 30/03-22, 10:53.
Citat fra: TroelsH Dato 30/03-22, 10:47Ligger der nogen undersøgelser af en shunt?

Der eksisterer ikke noget brugbart. Aarhus Kommune udarbejdede for mange år siden et notat om en kort shunt. Banedanmark har på et tidspunkt analyseret en løsning, hvor Aarhus H flyttes til området ved Kongsvang (milliardprojekt) med samtidig etablering af en kort shunt. Der findes ingen analyser af en ydre shunt med en ny Aarhus H ved kløverbladskrydset.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 30/03-22, 10:53
Citat fra: TroelsH Dato 30/03-22, 10:47Ligger der nogen undersøgelser af en shunt?

Der eksisterer ikke noget brugbart. Aarhus Kommune udarbejdede for mange år siden et notat om en kort shunt. Banedanmark har på et tidspunkt analyseret en løsning, hvor Aarhus H flyttes til området ved Kongsvang (milliardprojekt) med samtidig etablering af en kort shunt. Der findes ingen analyser af en ydre shunt med en ny Aarhus H ved kløverbladskrydset.

At flytte Århus H giver ikke mening. Den debat dør forhåbentligt nu. Det er alene en shunt til gods og den slags. Hvis der laves en ved motorvejen, så er det hurtigt 10-12 km med et par underføringer/overføringer af motorvej, der også skal elektrificeres. Den inde ved åen skal til gengæld pilloteres, da ådalen er en anelse fugtig og så frigør den ikke så meget kapacitet ind mod Århus, men er nok noget billigere.

Citat fra: TroelsH Dato 30/03-22, 13:18
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 30/03-22, 10:53
Citat fra: TroelsH Dato 30/03-22, 10:47Ligger der nogen undersøgelser af en shunt?

Der eksisterer ikke noget brugbart. Aarhus Kommune udarbejdede for mange år siden et notat om en kort shunt. Banedanmark har på et tidspunkt analyseret en løsning, hvor Aarhus H flyttes til området ved Kongsvang (milliardprojekt) med samtidig etablering af en kort shunt. Der findes ingen analyser af en ydre shunt med en ny Aarhus H ved kløverbladskrydset.

At flytte Århus H giver ikke mening. Den debat dør forhåbentligt nu. Det er alene en shunt til gods og den slags. Hvis der laves en ved motorvejen, så er det hurtigt 10-12 km med et par underføringer/overføringer af motorvej, der også skal elektrificeres. Den inde ved åen skal til gengæld pilloteres, da ådalen er en anelse fugtig og så frigør den ikke så meget kapacitet ind mod Århus, men er nok noget billigere.

Kommer der landsdækkende højhastighedstog vil flere fra andre dele af Jylland nok sætte pris på ikke at skulle omvejen ind over Aarhus H.

Kan stadig godt se fidusen i at have en ny bane vest for Aarhus så tog nord/syd kan spare tid.
Tog vestfra kan krydse denne station og fortsætte ind til Aarhus H.
Så vil Aarhus H  være til strækkelig stor for trafikken i de næste 50 år.
Rejsende Nord / Syd kan med et enkelt skift komme til og fra Aarhus H.

Givet både billigere og langt bedre. Medmindre man bor klods op ad nuværende station.

Aarhus H - der findes fire slags mennesker
Af Niels Bak. 2/04-22, 14:38.
Seneste redigering: 2/04-22, 14:41 af Niels Bak
Citat fra: TWB Dato 31/03-22, 19:59
Citat fra: TroelsH Dato 30/03-22, 13:18At flytte Århus H giver ikke mening. Den debat dør forhåbentligt nu. Det er alene en shunt til gods og den slags. Hvis der laves en ved motorvejen, så er det hurtigt 10-12 km med et par underføringer/overføringer af motorvej, der også skal elektrificeres. Den inde ved åen skal til gengæld pilloteres, da ådalen er en anelse fugtig og så frigør den ikke så meget kapacitet ind mod Århus, men er nok noget billigere.

Kommer der landsdækkende højhastighedstog vil flere fra andre dele af Jylland nok sætte pris på ikke at skulle omvejen ind over Aarhus H.

Kan stadig godt se fidusen i at have en ny bane vest for Aarhus så tog nord/syd kan spare tid.
Tog vestfra kan krydse denne station og fortsætte ind til Aarhus H.
Så vil Aarhus H  være til strækkelig stor for trafikken i de næste 50 år.
Rejsende Nord / Syd kan med et enkelt skift komme til og fra Aarhus H.

Givet både billigere og langt bedre. Medmindre man bor klods op ad nuværende station.

At nedlægge/flytte Århus H fra der hvor hele byens offentlige trafik hænger sammen er så tåbeligt at det gør ondt. Det handler ikke om, at dem, der har området ved Århus H som slutdestination, får "et enkelt skift". Det handler om at man til alle andre steder i byen nu får to. Det vil føre til et øjeblikkeligt og uopretteligt fald i pendlingen i den offentlige trafik i Østjylland, som er præcis den trafik, der er mest behov for at understøtte.

Når det er sagt, så er det ikke nødvendigvis et enten eller. Når der i dag er meget få passagerer, der bruger toget igennem Århus, så er det også fordi, at infrastrukturen ikke er optimal til det, og forbindelsen dermed bliver mindre attraktiv.

Om der i dagens situation kan genereres passagerer nok til et gennemgående tog, som ikke kører ind til Århus H, er dog nok lidt tvivlsomt. Men hvis der kommer en Kattegatforbindelse, så er det formentlig en rigtig god ide at kunne sende nogle tog direkte mod både Ålborg og Herning uden at de skal omvejen ind over Århus H.

PS - fik rodet lidt i citatfunktionen. Jeg har prøvet at reparere det, men undskyld hvis nogen citater er havnet i den forkerte mund.

Citat fra: Niels Bak Dato  2/04-22, 14:38
Citat fra: TWB Dato 31/03-22, 19:59
Citat fra: TroelsH Dato 30/03-22, 13:18At flytte Århus H giver ikke mening. Den debat dør forhåbentligt nu. Det er alene en shunt til gods og den slags. Hvis der laves en ved motorvejen, så er det hurtigt 10-12 km med et par underføringer/overføringer af motorvej, der også skal elektrificeres. Den inde ved åen skal til gengæld pilloteres, da ådalen er en anelse fugtig og så frigør den ikke så meget kapacitet ind mod Århus, men er nok noget billigere.

Kommer der landsdækkende højhastighedstog vil flere fra andre dele af Jylland nok sætte pris på ikke at skulle omvejen ind over Aarhus H.

Kan stadig godt se fidusen i at have en ny bane vest for Aarhus så tog nord/syd kan spare tid.
Tog vestfra kan krydse denne station og fortsætte ind til Aarhus H.
Så vil Aarhus H  være til strækkelig stor for trafikken i de næste 50 år.
Rejsende Nord / Syd kan med et enkelt skift komme til og fra Aarhus H.

Givet både billigere og langt bedre. Medmindre man bor klods op ad nuværende station.

At nedlægge/flytte Århus H fra der hvor hele byens offentlige trafik hænger sammen er så tåbeligt at det gør ondt. Det handler ikke om, at dem, der har området ved Århus H som slutdestination, får "et enkelt skift". Det handler om at man til alle andre steder i byen nu får to. Det vil føre til et øjeblikkeligt og uopretteligt fald i pendlingen i den offentlige trafik i Østjylland, som er præcis den trafik, der er mest behov for at understøtte.

Når det er sagt, så er det ikke nødvendigvis et enten eller. Når der i dag er meget få passagerer, der bruger toget igennem Århus, så er det også fordi, at infrastrukturen ikke er optimal til det, og forbindelsen dermed bliver mindre attraktiv.

Om der i dagens situation kan genereres passagerer nok til et gennemgående tog, som ikke kører ind til Århus H, er dog nok lidt tvivlsomt. Men hvis der kommer en Kattegatforbindelse, så er det formentlig en rigtig god ide at kunne sende nogle tog direkte mod både Ålborg og Herning uden at de skal omvejen ind over Århus H.

PS - fik rodet lidt i citatfunktionen. Jeg har prøvet at reparere det, men undskyld hvis nogen citater er havnet i den forkerte mund.
Nu er det jo netop ikke tanken at nedlægge nuværebde Aarhus H- som der ikke er konkrete planer om ændre fra en sækbanegård til en station med gennemgående spor.

At placere en ny station vest for Aarhus til den nord-/sydgående togtrafik og med forbindelse for den øst/vestgående trafik vil da snarere styrke togtrafikken i HELE det østlige Jylland.

At man slipper for at køre ind og ud fra sækbanegården i den nord-/sydgående  trafik må da tiltrække dem som ikke har behov for omvejen ind over nuværende Aarhus H.

Og at mene at banegårdspladsen i Aarhus er centrum for al offentlig østjysk trafik er vist noget af en overdrivelse.

Spørgsmålet er jo hvad der er mest attraktivt:
1. Lyntog hver halve time der kører via. Aarhus H
2. Lyntog 3-4 gange om dagen der kører udenom Aarhus H og er 10 minutter hurtigere

Du må tænke på at i fremtiden så er mindste togstørrelse 300 siddepladser og så mange siddepladser har de flytyper der benyttes mellem København og Aalborg heller ikke. Her er frekvens også vigtigere end noget andet.
De hurtige tog vil også stadig skulle konkurrere med togene via. Aarhus H og sidstnævnte får også lavere driftsomkostninger fordi togsættet til Aalborg kan køre sammenkoblet med et togsæt til Aarhus og evt. et til Odense også. Så betaler man 1xlokomotivfører og 1xinfrastrukturafgift til 900 siddepladser fremfor 300 siddepladser.

Citat fra: TWB Dato  3/04-22, 00:13Og at mene at banegårdspladsen i Aarhus er centrum for al offentlig østjysk trafik er vist noget af en overdrivelse.

Hvis området omkring Aarhus H ikke er knudepunktet for kollektiv trafik i Østjylland, så ved jeg ikke hvor det er.

Anders

Citat fra: andersj Dato  3/04-22, 01:13Spørgsmålet er jo hvad der er mest attraktivt:
1. Lyntog hver halve time der kører via. Aarhus H
2. Lyntog 3-4 gange om dagen der kører udenom Aarhus H og er 10 minutter hurtigere

Du må tænke på at i fremtiden så er mindste togstørrelse 300 siddepladser og så mange siddepladser har de flytyper der benyttes mellem København og Aalborg heller ikke. Her er frekvens også vigtigere end noget andet.
De hurtige tog vil også stadig skulle konkurrere med togene via. Aarhus H og sidstnævnte får også lavere driftsomkostninger fordi togsættet til Aalborg kan køre sammenkoblet med et togsæt til Aarhus og evt. et til Odense også. Så betaler man 1xlokomotivfører og 1xinfrastrukturafgift til 900 siddepladser fremfor 300 siddepladser.

Citat fra: TWB Dato  3/04-22, 00:13Og at mene at banegårdspladsen i Aarhus er centrum for al offentlig østjysk trafik er vist noget af en overdrivelse.

Hvis området omkring Aarhus H ikke er knudepunktet for kollektiv trafik i Østjylland, så ved jeg ikke hvor det er.

Vi er vel enige om at flere skal fra bil til tog også på de lidt længere strækninger.

Du skal ikke forvente at folk i parcelhuskvarterer med elendige kollektive busforbindelser vil opgive bilen for at bruge et stort antal minutter på at køre til Aarhus H og så tage toget derfra.

Men hvis du tager udgangspunkt i de nuværende rejsende - ja så skal man da tilgode disse suverænt og så glemme at få flere i toget.

Citat fra: TWB Dato  3/04-22, 00:13Og at mene at banegårdspladsen i Aarhus er centrum for al offentlig østjysk trafik er vist noget af en overdrivelse.

Det var så heller ikke det jeg skrev, hvis du ellers læser det. Jeg skrev hele byens.

Citat fra: Niels Bak Dato  3/04-22, 19:16
Citat fra: TWB Dato  3/04-22, 00:13Og at mene at banegårdspladsen i Aarhus er centrum for al offentlig østjysk trafik er vist noget af en overdrivelse.

Det var så heller ikke det jeg skrev, hvis du ellers læser det. Jeg skrev hele byens.

Gjorde du det?

Citat fra: Niels Bak Dato  2/04-22, 14:38At nedlægge/flytte Århus H fra der hvor hele byens offentlige trafik hænger sammen er så tåbeligt at det gør ondt. Det handler ikke om, at dem, der har området ved Århus H som slutdestination, får "et enkelt skift". Det handler om at man til alle andre steder i byen nu får to. Det vil føre til et øjeblikkeligt og uopretteligt fald i pendlingen i den offentlige trafik i Østjylland, som er præcis den trafik, der er mest behov for at understøtte.


Men hvis det kun er hele byens - så er det jo ikke et problem.

Thi den foreslåede station vest for Aarhus vil være udenfor byen.

Denne station kunne nåes af alle i  bil fra de store områder syd, vest og nord for Aarhus.
Områder som idag har ringe kollektive forbindelser ind til Aarhus H.
Ja - det er vel ikke utænkeligt at det ville betyde en markant stigning af togrejsende såfremt den rejsende kunne tage hjemmefra parcelhuset og køre til stationen. Enten parjeringshuset eller om 15-30 år i en selvkørende tilkaldebil.

Og de tog som ender og starter på Aarhus H vil stadig skulle ind til centrum.

Undlod man de mange mia. til jernbanen over Kattegat, så kunne man givet køre med dine tog til 300 passagerer med 23 afgange i timen fra tidlig morgen til midnat. I myldrertiden kobler blot 2 eller 3 togsæt sammen.

Ibfrastrukturafgift skal iøvrigt nok også betales over Kattegat. Og den bør vel være højere end Storebælt. Der er jo tale om både en nyere og ikke mindst længere forbindelse.



Gå op Sider:[1] 2 3

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak