Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Ser vi ind i et paradigmeskift for den offentlige transport og jernbanen?
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Time will tell Dato  4/04-22, 17:51
Citat fra: andersj Dato  3/04-22, 23:50
Citat fra: Time will tell Dato  3/04-22, 22:54
Citat fra: andersj Dato  3/04-22, 01:55Mit indtryk er at fokusset i Holland ligger på sikkerhed samt oplevet sikkerhed og her er Danmark meget langt bagefter.

Faktisk er der omvendt for stort fokus på oplevet sikkerhed fremfor reel sikkerhed - også i Danmark:

https://www.tv2lorry.dk/lorryland/ny-undersoegelse-cyklister-er-mest-trygge-i-de-farligste-lyskryds

Hele problemet er at planlæggerne i Danmark skal vælge imellem tryghed eller sikkerhed når de designer vejkryds, fordi vores vejkrydsdesign er pivelendige.

Et hollandsk vejkryds er både trygt OG sikkert, men man har meget svært ved at komme igang med at anlægge dem herhjemme. Her i Aalborg har kommunen anlagt et enkelt, men det er et sted hvor der ikke rigtig kommer gang i trafikken før om et par år når den nye bydel er udviklet - så man kan ikke rigtig drage nogle erfaringer. Men der er stadig bygget adskillige traditionelle kryds efter den usikre men trygge model de sidste par år her i Aalborg by. For hvis folk ikke føler sig trygge, så cykler de ikke.

Vi har også et af de "sikre men utrygge" kryds centralt i Aalborg, og det er hamrende ubehageligt at holde mast inde mellem lastbiler på den ene side og busser på den anden. Her er et link til Streetview af stedet, hvor man skal ud imellem to vognbaner hvis man skal foretage et venstresving på cykel: https://goo.gl/maps/E3iFu6d4jJhs6WVq8
Ja, det er sikkert. Men det er ubehageligt og ubekvemt at skulle flette derud og holde derude og vente.

Her en video af hvordan et hollandsk kryds er designet:

Her er det hollandske kryds i Aalborg (Nørresundby): https://goo.gl/maps/TciDwf5zRnEsW9hA8

Husk at den vigtigste ting i by- og trafikplanlægning er prioritering, man kan aldrig få alt.

Du inddrager en helt tredje krydstype hvor cyklisterne skal holde på en afmærket flade mellem bilisterne i et afkortet kryds holder cyklisterne grundlæggende i højresvingsbanen blandet med bilisterne.

Du skriver at det hollandske kryds er sikkert, men er det falsk tryghed igen?
Et stort problem med den fremførte og Hollandske løsning er at den reducere fremkommeligheden kraftigt for højresvingende bilister og det fremførte er så også beviseligt mere usikkert.

Derudover giver den 2 unødvendige s-kurver for alle cyklister der skal ligeud, som udover at være irriterende også kan være være farlige i glat føre. Desværre er den slags faldulykker dog oftes en del af mørketallet og svære at gøre op.

Måske har man bare valgt at prioritere anderledes i Danmark?

Det kryds illustrerer meget fint min pointe om at man tager effektiviteten ud af cykeltransporten med to S-kurver.
Om sikkerheden er bedre er jeg heller ikke helt sikker på. Måske hvis bilen holder stille, men som cyklist, der skal lige ud, så er det for billisten faktisk ikke til at se om cyklisten er på vej til højre eller blot svinger for at komme inden om hellen - det ligner begyndelsen på et højresving, som jeg da ser tydelige muligheder for at mistolke, især hvis bilen allerede er på vej frem.

Det som erfaringsmæssigt virker bedst er at rykke bilernes stopstreg tilbage så cyklisterne ligger foran de biler, som venter på skal til højre. Biler som kommer bagfra i fart og svinger rundt har i de fleste tilfælde ligeudkørende cyklister foran sig, inden de kører ind i krydset, men perfekt er det heller ikke.

Og så er forskellen tilsyneladende ikke ret stor. Jeg kunne desværre ikke lige finde nye tal, men tal fra 90'erne viste dog at både DK og Holland er blandt verdens sikreste cykellande, faktisk med DK lidt lavere i dræbte pr million cyklede km.

Ser vi ind i et paradigmeskift for den offentlige transport og jernbanen?
Af anders_vejby. 10/04-22, 15:58.
Seneste redigering: 10/04-22, 16:02 af anders_vejby
Citat fra: Niels Bak Dato  9/04-22, 14:44Det kryds illustrerer meget fint min pointe om at man tager effektiviteten ud af cykeltransporten med to S-kurver.
Om sikkerheden er bedre er jeg heller ikke helt sikker på. Måske hvis bilen holder stille, men som cyklist, der skal lige ud, så er det for billisten faktisk ikke til at se om cyklisten er på vej til højre eller blot svinger for at komme inden om hellen - det ligner begyndelsen på et højresving, som jeg da ser tydelige muligheder for at mistolke, især hvis bilen allerede er på vej frem.

Det som erfaringsmæssigt virker bedst er at rykke bilernes stopstreg tilbage så cyklisterne ligger foran de biler, som venter på skal til højre. Biler som kommer bagfra i fart og svinger rundt har i de fleste tilfælde ligeudkørende cyklister foran sig, inden de kører ind i krydset, men perfekt er det heller ikke.

Og så er forskellen tilsyneladende ikke ret stor. Jeg kunne desværre ikke lige finde nye tal, men tal fra 90'erne viste dog at både DK og Holland er blandt verdens sikreste cykellande, faktisk med DK lidt lavere i dræbte pr million cyklede km.

Der er sket meget i Holland siden 90'erne. Mig bekendt er det faktisk i 90'erne at man for alvor begyndte at bygge ny adskilt cykelinfrastruktur (ikke kun cykelstier men også et netværk af højklassificerede cykelveje), fremfor at bare begrænse bilernes tilstedværelse i midtbyen.

Jeg tror heller ikke at de fleste hollandske kryds ser sådan ud. Hvor der er plads og muligheder er der mig bekendt ikke s-kurver, men bare fuldstændig adskilte cykelstier (som foran krydset normalt ligger et stykke fra vejen). Krydset her er ikke guldstandarden, men måske den bedste løsning alle de steder, hvor argumentet er at der mangler plads.

Om den reelle sikkerhed er højeste er svært at sige, men jeg vil påstå at den oplevet sikkerhed i hvert fald er meget stor og den er sateme vigtig for at lokke flere over til cyklen.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Gå op Sider: 1 [2]
Indsend billederDSB S 736

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak