Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- IR4 og IC3
IR4 og IC3
Af Stennicke. 31/10-22, 14:25.
Hej

Når jeg har skulle til/fra Aarhus og skulle skifte i Fredericia, typisk til en kombi med IC3 og IR4 så har jeg undret mig over at det har lyt som om at dieselmotoren har været tændt. Var hele fidusen med at de skulle kunne køre sammenkoblet at hele toget skulle kunne trækkes udelukkende med el?

IR4 og IC3
Af anho. 31/10-22, 15:07.
Nej, det har aldrig været hensigten. En IR4 kan godt trække en IC3 (og omvendt), men det sker med dårligere acceleration og tophastighed, og det sker ikke i planlagt passagerdrift. IC3'ere har dog til tider trukket IR4'ere til værksted i Aarhus, så vidt jeg husker. IC3'erens motor leverer tilstrækkeligt med strøm til at styre IR4'erens vigtigste systemer, men ikke nok til at drive motorerne.

IC3'eren er dieselmekanisk (ikke dieselelektrisk) og kan derfor ikke drives gennem en IR4'ers pantograf.

Gå op Sider:[1]
Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak