Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Tvivl om nye batteritog til Lokaltog
Gå ned Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7
Citat fra: banemanden Dato 24/11-22, 16:37
Citat fra: TWB Dato 24/11-22, 16:04
Citat fra: kme Dato 24/11-22, 11:25
Citat fra: TWB Dato 22/11-22, 19:35Og du vil ikke indse at verden er under forandring.
For 30 år siden ville du ikke have troet at en mobil ville kunne det som vi ser i dag.
Men for 28 år siden kunne man godt lave - og købe - den.
https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Simon
Lidt ligesom at selvkørende køretøjer kører mange steder blot med en som kan gribe ind!


Du er nødt til at definere "kører mange steder". Medmindre det er metro og s-tog du taler om, selvfølgelig. Bilmæssigt er der altså temmeligt langt igen.
Også herhjemme på offentlig vej:
https://www.slagelse.info/artikel/slagelse/den-foererloese-bus-koerer-nu-paa-offentlig-vej-i-slagelse-by/#gsc.tab=0

@ TWB: Jeg sidder i mit stille sind og spekulerer over, hvad jeres - efterhånden uendelige - diskussion om autonome vejkøretøjer etc. egentlig har at gøre med denne tråds emne "Tvivl om nye batteritog til Lokaltog"?

I burde måske gået et andet sted hen og fortsætte kampen dér?

M.v.h.
Niels

Citat fra: TWB Dato 24/11-22, 17:02
Citat fra: banemanden Dato 24/11-22, 16:37
Citat fra: TWB Dato 24/11-22, 16:04
Citat fra: kme Dato 24/11-22, 11:25
Citat fra: TWB Dato 22/11-22, 19:35Og du vil ikke indse at verden er under forandring.
For 30 år siden ville du ikke have troet at en mobil ville kunne det som vi ser i dag.
Men for 28 år siden kunne man godt lave - og købe - den.
https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Simon
Lidt ligesom at selvkørende køretøjer kører mange steder blot med en som kan gribe ind!


Du er nødt til at definere "kører mange steder". Medmindre det er metro og s-tog du taler om, selvfølgelig. Bilmæssigt er der altså temmeligt langt igen.
https://www.weforum.org/agenda/2021/03/europe-first-autonomous-electric-buses-spain/

Trials. Det ord er altså meget godt, at kunne i dette tilfælde.

Citat fra: banemanden Dato 24/11-22, 17:39
Citat fra: TWB Dato 24/11-22, 17:02
Citat fra: banemanden Dato 24/11-22, 16:37
Citat fra: TWB Dato 24/11-22, 16:04
Citat fra: kme Dato 24/11-22, 11:25
Citat fra: TWB Dato 22/11-22, 19:35Og du vil ikke indse at verden er under forandring.
For 30 år siden ville du ikke have troet at en mobil ville kunne det som vi ser i dag.
Men for 28 år siden kunne man godt lave - og købe - den.
https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Simon
Lidt ligesom at selvkørende køretøjer kører mange steder blot med en som kan gribe ind!


Du er nødt til at definere "kører mange steder". Medmindre det er metro og s-tog du taler om, selvfølgelig. Bilmæssigt er der altså temmeligt langt igen.
https://www.weforum.org/agenda/2021/03/europe-first-autonomous-electric-buses-spain/

Trials. Det ord er altså meget godt, at kunne i dette tilfælde.
Ja - og mon ikke man lavede trials FØR vi fik førerløse tog?

Så konceptet findes, det kører nogle steder og vil givet over de næste 20-25 år blive forfinet og udbredt!

Tvivl om nye batteritog til Lokaltog
Af esni. 24/11-22, 18:05.
Seneste redigering: 24/11-22, 18:08 af esni Årsag: Ikke komplet
Citat fra: Niels Munch Dato 24/11-22, 16:41
Citat fra: esni Dato 24/11-22, 15:03Hvordan kan man kaldes tabende, når man undlod at byde?

Det er muligt, jeg er fejlinformeret; men alle tre togproducenter, der deltog i udbuddet, skulle da have afgivet bindende tilbud. "De vragede" har naturligvis stand-still perioden at reagere i.

Jeg undrer mig over, at et regionalt udvalg, der skal tage stilling til ydelse af en lånegaranti, behøver at interessere sig for borde i toget "og den slags". Mig bekendt var der toilet med i kravspecifikationen. Så et genudbud ??

CAF har til Lokaltog tilbudt sin Civity-platform, der som batteritog (BEMU) ikke kører endnu, men er bestilt (i 63 eksemplarer) af Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) til indsættelse i driften fra 2025 på Niederrhein-Münsterland-Netz, se:

https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/major-battery-train-contract-signed/61342.article
https://www.vrr.de/de/presse/batterie-elektrische-fahrzeuge-fuer-das-niederrhein-muensterland-netz/
https://www.caf.net/de/soluciones/proyectos/proyecto-detalle.php?p=318

M.v.h.
Niels


[/quote author=andersj link=msg=4876 date=1669287378]

Jeg reagerede på dette:
CitatIfølge "Sjællandske Medier" var det kun CAF der havde afgivet tilbud. Der er også følgende citat: "Ifølge en af de tabende selskaber, Siemens, er udbuddet ikke gået efter bogen, og i et brev til udvalget har Siemens meddelt, at man vil klage over hele udbuddet."


Konklusion - stol aldrig på et aviscitat....

Eskild

Tvivl om nye batteritog til Lokaltog
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 24/11-22, 18:44.
Citat fra: TWB Dato 24/11-22, 17:02
Citat fra: banemanden Dato 24/11-22, 16:37
Citat fra: TWB Dato 24/11-22, 16:04
Citat fra: kme Dato 24/11-22, 11:25
Citat fra: TWB Dato 22/11-22, 19:35Og du vil ikke indse at verden er under forandring.
For 30 år siden ville du ikke have troet at en mobil ville kunne det som vi ser i dag.
Men for 28 år siden kunne man godt lave - og købe - den.
https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Simon
Lidt ligesom at selvkørende køretøjer kører mange steder blot med en som kan gribe ind!


Du er nødt til at definere "kører mange steder". Medmindre det er metro og s-tog du taler om, selvfølgelig. Bilmæssigt er der altså temmeligt langt igen.
https://www.weforum.org/agenda/2021/03/europe-first-autonomous-electric-buses-spain/
Prøv lige at læse artiklen.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 24/11-22, 18:44
Citat fra: TWB Dato 24/11-22, 17:02
Citat fra: banemanden Dato 24/11-22, 16:37
Citat fra: TWB Dato 24/11-22, 16:04
Citat fra: kme Dato 24/11-22, 11:25
Citat fra: TWB Dato 22/11-22, 19:35Og du vil ikke indse at verden er under forandring.
For 30 år siden ville du ikke have troet at en mobil ville kunne det som vi ser i dag.
Men for 28 år siden kunne man godt lave - og købe - den.
https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Simon
Lidt ligesom at selvkørende køretøjer kører mange steder blot med en som kan gribe ind!


Du er nødt til at definere "kører mange steder". Medmindre det er metro og s-tog du taler om, selvfølgelig. Bilmæssigt er der altså temmeligt langt igen.
https://www.weforum.org/agenda/2021/03/europe-first-autonomous-electric-buses-spain/
Prøv lige at læse artiklen.
Hvad er det som du ikke forstår?

Tvivl om nye batteritog til Lokaltog
Af andersj, Aalborg. 24/11-22, 22:58.
Citat fra: Niels Munch Dato 24/11-22, 16:41
Citat fra: esni Dato 24/11-22, 15:03Hvordan kan man kaldes tabende, når man undlod at byde?

Det er muligt, jeg er fejlinformeret; men alle tre togproducenter, der deltog i udbuddet, skulle da have afgivet bindende tilbud. "De vragede" har naturligvis stand-still perioden at reagere i.

Jeg undrer mig over, at et regionalt udvalg, der skal tage stilling til ydelse af en lånegaranti, behøver at interessere sig for borde i toget "og den slags". Mig bekendt var der toilet med i kravspecifikationen. Så et genudbud ??

CAF har til Lokaltog tilbudt sin Civity-platform, der som batteritog (BEMU) ikke kører endnu, men er bestilt (i 63 eksemplarer) af Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) til indsættelse i driften fra 2025 på Niederrhein-Münsterland-Netz

På udbudsportalen er der et dokument med "spørgsmål og svar" hvor følgende kan læses:
Spørgsmål: Shall the offered train sets be with or without toilet?
Svar: It is not a requirement that the train sets have toilets.


Det er desuden også værd at bemærke at Civity batteritogene der leveres til VRR kun har en tophastighed på 140 km/t. Lokaltog kræver 160 km/t under køreledning, hvilket betyder at togene ikke umiddelbart kan være identiske og måske også har bidraget til den høje pris.

Link til CAF: https://www.caf.net/en/soluciones/proyectos/proyecto-detalle.php?p=318

Anders

Citat fra: Niels Munch Dato 24/11-22, 17:35@ TWB: Jeg sidder i mit stille sind og spekulerer over, hvad jeres - efterhånden uendelige - diskussion om autonome vejkøretøjer etc. egentlig har at gøre med denne tråds emne "Tvivl om nye batteritog til Lokaltog"?

I burde måske gået et andet sted hen og fortsætte kampen dér?

M.v.h.
Niels

Lige mine ord Niels.

Citat fra: Jan Pedersen Dato 25/11-22, 14:07
Citat fra: Niels Munch Dato 24/11-22, 17:35@ TWB: Jeg sidder i mit stille sind og spekulerer over, hvad jeres - efterhånden uendelige - diskussion om autonome vejkøretøjer etc. egentlig har at gøre med denne tråds emne "Tvivl om nye batteritog til Lokaltog"?

I burde måske gået et andet sted hen og fortsætte kampen dér?

M.v.h.
Niels

Lige mine ord Niels.
Ikke uenig- men forsøg du at få nogle af de andre til konstant at undlade at kommentere og efterlyse beviser!
Det er vel uhøfligt ikke at svare?

Men fraset for det - så fik jeg aldrig svar på spørgsmålet om disse batteritog i forhold til skinnerne ender med at medføre større slid så man om føje år påny skal fjerne sæder og køre med nedsat fart.

Eller har nogle været så forudseende at vælge tilstrækkelig kraftige skinner når f.eks. Østbanen skal have udskiftet skinnerne?

Og på Lolland er skinnerne vel så tilpas gamle og knapt så kraftige - så selvom det ikke er anført i materialet til Regionsrådet - så er det måske forklaring på at batteritog ikke kommer ned og køre på sydhavsøerne??

Citat fra: Niels Munch Dato 24/11-22, 17:35@ TWB: Jeg sidder i mit stille sind og spekulerer over, hvad jeres - efterhånden uendelige - diskussion om autonome vejkøretøjer etc. egentlig har at gøre med denne tråds emne "Tvivl om nye batteritog til Lokaltog"?

I burde måske gået et andet sted hen og fortsætte kampen dér?

M.v.h.
Niels

Du har fuldstændig ret. Diskussionen røg af sporet, men startede nu faktisk med batteritog og uprøvet teknologi. Der kom nogle ret skøre postulater ud som simpelthen ikke havde nogen som helst grobund i realiteter og som medførte en del misinformation. Dette endte i snakken om den førerløse teknologi. Det er svært ikke at kommentere, når man ser nogle der igen og igen vredt og ubegrundet kommer med nogle helt skøre teorier, som om de var fakta.

Jeg tjekker ud. Back on track, som man siger ;)

Citat fra: TWB Dato 25/11-22, 15:19Eller har nogle været så forudseende at vælge tilstrækkelig kraftige skinner når f.eks. Østbanen skal have udskiftet skinnerne?

Det spørgsmål vil jeg klassificere som "retorisk", inden nogen får skrevet "tumpet".

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 25/11-22, 16:00
Citat fra: TWB Dato 25/11-22, 15:19Eller har nogle været så forudseende at vælge tilstrækkelig kraftige skinner når f.eks. Østbanen skal have udskiftet skinnerne?

Det spørgsmål vil jeg klassificere som "retorisk", inden nogen får skrevet "tumpet".

M.v.h.
Niels
Det var ganske vist før du fik ansvaret for Østbanen - men årsagen til at man med relativ lidt trafik gennem årene allerede for flere år siden måtte reducere såvel hastighed som vægt af tog på Østbanen var vel at skinnerne var for svage?

Så var det årsagen - så er spørgsmålet vel ikke helt retorisk?

Citat fra: TWB Dato 25/11-22, 16:13
Citat fra: Niels Munch Dato 25/11-22, 16:00
Citat fra: TWB Dato 25/11-22, 15:19Eller har nogle været så forudseende at vælge tilstrækkelig kraftige skinner når f.eks. Østbanen skal have udskiftet skinnerne?

Det spørgsmål vil jeg klassificere som "retorisk", inden nogen får skrevet "tumpet".

M.v.h.
Niels
Det var ganske vist før du fik ansvaret for Østbanen - men årsagen til at man med relativ lidt trafik gennem årene allerede for flere år siden måtte reducere såvel hastighed som vægt af tog på Østbanen var vel at skinnerne var for svage?

Så var det årsagen - så er spørgsmålet vel ikke helt retorisk?

Da jeg ikke er sikker på, du har kronologi m.v. i orden, vil jeg præcisere:

1. Østbanen blev i første halvdel af 1980'erne - og efter Privatbanetilsynets direktiv - spormoderniseret med overbygning IV (37 kg/m skinner på duoblok-sveller i skærbeballast) og var herefter klassificeret som en 75 km/t jernbane, befaret med Y-tog i halvtimedrift. (I parentes bemærkes, at Lollandsbanen blev moderniseret med 45 kg/m til 100 km/t).

2. Nye LINT-tog blev indsat på Østbanen i 2009 og Y-togene udfaset.

3. Strækningshastigheden blev forhøjet til 100 km/t efter en grundig sporjustering m.v., og en forbedret køreplan indførtes ved køreplanskiftet DEC 2011.

4. Selv om overbygning IV iflg. regelværket uden problemer kan bære akseltrykket fra LINT-tog, var Trafikstyrelsen betænkelig ved togets dynamiske påvirkninger på den nu ældre overbygning ved acceleration og nedbremsning til/fra 100 km/t, hvorfor daværende Regionstog måtte gøre foranstaltninger til at reducere togets bruttovægt og dermed akseltryk, se f.eks. tråden: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=32105.

5. Under indtryk af såvel over- som underbygningens tilstand valgte Lokaltog at vende tilbage til en 75 km/t køreplan ved køreplanskiftet DEC 2019, se: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=145835 - og man kæmper, som du ved, for en fornyelse af det nu ca. 40 år gamle spor.

6. Jeg var beskæftiget med Østbanen/Hovedstadens Lokalbaner 1985-2005.

M.v.h.
Niels

Heldigt du var så forudseende at trække dig tilbage inden jernbanen blev overtaget af selvkørende biler, Niels.

Gå op Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak