Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10
Citat fra: TraSwe Dato 17/04-24, 19:05Flixtrain's 15 vogne i Sverige blev igår sendt tilbage til Tyskland med færgen fra Trelleborg.

Umiddelbart er den svenske trafik opgivet pga problemer med vognene (trafikken har været indstillet siden vinteren)

Flixtrain har heller ikke søgt tidstabeller for T25 - da gik ansøgningen ud i sidste uge.

Udfordringen har vel mere været vognenes evne til at køre i kulde og så Trafikverkets "ide" om ikke at feje skærver efter sporjustering, så disse istedet hvirvles op under toget, hvilket for Flixtrain har kostet dyrt. Endelig er markedet i Tyskland mere profitabelt. Så vidt jeg forstår forventer Flixtrain at komme retur engang og projektet med delvis EU-processtøtte (ikke økonomi) på kørsel Tyskland - Danmark - Sverige kører stadig.

/Lasse
 
22
Udland - Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 18/04-24, 09:32
Belgien: Busfabrikanten Van Hool under konkursbehandling

Den belgiske, familieejede busfabrik Van Hool er under konkursbehandling. Busproduktionen overtages af hollandske VDL, der ventes at videreføre fabrikken i Skopje, Nordmakedonien, og sættevognsproduktionen overtages af tyske Schmitz.

Uddybende kilde med firmahistorie: https://www.urban-transport-magazine.com/en/van-hool-swansong-for-a-major-bus-manufacturer/ .

Van Hool kendes i DK for såvel rute- som ikke mindst turistbusser. Endvidere kendes fra f.eks. Malmö de 24 m lange, treleddede biogas-electric busser, samt den seneste batteri-elektriske udgave.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Skånetrafikens 3011, en Van Hool biogas-eleltric "trambus", set bagfra ved Malmö C 23.09.2018 (nm).

Denne 24 m ledbustype, som nærmest er "ens i begge ender", kom ikke til DK, idet Aalborg til sit "Plusbus" projekt valgte polske Solaris Bus & Coach, der 2018 blev opkøbt af spanske CAF, og deres Urbino 24 electric.

Malmö's "trambus" er det nærmeste (rent geografisk), som Østbanen - indtil videre - kommer på en BRT-løsning ;D .

M.v.h.
Niels
 
Citat fra: GHolm Dato 18/04-24, 06:17Det virker usandsynligt, men man kan måske være heldig at SF og Enhedslisten insistere på det som et forhandlingspunkt. Hvis der kommer en ny jernbaneforbindelse over elelr under lillebælt, som man jo er i de tidlige stadiger af at undersøge, kan det jo være at timeplanen kan blive til noget alligevel, selvom banen over Vejle fjord er blevet droppet.
Jeg tror dog ikke det bliver til noget. For hvis man bruger milliarder på at lave højhastighedsbaner mellem Aarhus og Lillebælt, så bliver det meget sværere at retfærdiggøre en Kattagatforbindelse.
Jeg tror Kattegatforbindelse vil først blive bygget langt ud i fremtiden. Hovedgård til Hasselager er nødvendig hvis man vil have flere regionaltog og godstog. Skanderborg Kommune heldigvis ikke klager om at de mister lyntogbetjening. Vejle har en idé at de vil miste lyntog men chancen for det er meget lav fordi der er MANGE der venter på Vejle's perron for en lyntog.
 
Det virker usandsynligt, men man kan måske være heldig at SF og Enhedslisten insistere på det som et forhandlingspunkt. Hvis der kommer en ny jernbaneforbindelse over elelr under lillebælt, som man jo er i de tidlige stadiger af at undersøge, kan det jo være at timeplanen kan blive til noget alligevel, selvom banen over Vejle fjord er blevet droppet.
Jeg tror dog ikke det bliver til noget. For hvis man bruger milliarder på at lave højhastighedsbaner mellem Aarhus og Lillebælt, så bliver det meget sværere at retfærdiggøre en Kattagatforbindelse.
 
Så længe vi har så mange politiker og store del af befolkningen der stadig går ind for en udlicitering af jernbanerne i Danmark. Får vi aldrig en ordentlig jernbane drift m.m.

Vi er simpelthen et for lille land til at have så mange forskellige operatører på de danske skinner. Det går jo ikke specielt godt for Arriva/GoCollective, stort set dagligt aflysninger, nedformeret tog, manglende personale, slidte togsæt, manglende reservedele m.m.

Midtjyske jernbaner har også haft deres udfordringer, dårlige køreplaner, manglende personale, forskellige billet systemer i forhold til DSB og Arriva.

Nordjyske jernbaner var også ude i aflysninger på et tidspunkt på grund af manglende personale m.m.

Man får ikke flere passager til at bruge jernbanen så længe det kører på den måde.

Der skal være flere direkte forbindelser, så få skift som muligt. Ordentlige og behagelige tog, togpersonale ombord, billigere togbilletter og togene kører til tiden.
 
Citat fra: andersj Dato 17/04-24, 13:16Der har været testkørsler i nat, men jeg ved ikke om det var første nat eller hvor meget de fik kørt. Der er bare en på Facebook der har spottet toget fra sin lejlighed tidligt i morges ved Vigerslev station.
Der har været testkørsler de seneste to nætter og de dynamiske test er afsluttet for nu.
 
Citat fra: Baumann Dato 17/04-24, 18:15Her ses RDC lokomotiv "Carmela" som tog kursen mod Husum - nok på vej til værksted.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
RDC DE 2700-02 "Carmela" Niebüll d. 14. april 2024

Carmela er en tidl. NSB Di 6.662 ( SFT fabriksnr. 30006, år 1996 )


Sådan så DE 2700-02 ud i 2016:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
RDC DE 2700-02 hos NEG-Niebüll 30.06.2016 (nm). På dette tidspunkt var loket lejet hos Vossloh Locomotives GmbH.

M.v.h.
Niels
 
Tak for alle svarene på mine spørgsmål :)
 
Det er ikke et dårligt bud og så må vi jo bare håbe vi får en regering med lidt større visioner næste gang.
 
Med døden af Vejlefjordbanen og mange andre jernbaneprojekter. Har man bare tænkt at skrotte Hovedgård - Hasselager muligvis til at bruge pengene til at udvide E45 yderliger. Fordi vi har tydeligvis en bilregering.
 
Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak