Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Kort materiel nyt
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 14
Kort materiel nyt
Af metrohenrik, Ringsted. 14/10-22, 09:08.
Citat fra: thomastog Dato 13/10-22, 08:30
Citat fra: RasmusD Dato 12/10-22, 15:44
Citat fra: hummel_62 Dato 10/10-22, 12:06spænede med nye teknologier men nu ikke for mange forsøg på smarte ting.

Det bliver lige omvendt. I stedet for at hegne de 170 km bane ind, vil man opfinde akustiske sensorer der skal stå langs skinnerne og detektere om en hjort eller en person begiver sig ind på skinnerne.

Denne anordning findes ikke, men det regner man med at den gør til den tid.

DSB har lavet rapport om førerløse S-tog, det kan læses i den.
(ikke møntet direkte på dig eller det du skriver, blot tænke lidt højt)

Så med dette endnu ikke-eksisterende system, kan man detektere, hvis noget vildt (f.eks et rådyr) forvilder sig ind på sporet. Eller en for stor gren knækker af, og lander i sporet. Eller en avis-container blæser ned i sporet.

Min tanke er "hvad så ?". Hvem går ud og fjerner grenen, og hvor lang tid går der før tog-driften kan genoptages ?

Svaret er: Bybanefører...
Jeg har en formodning om at det er "metrostewards" på DSB'sk
De skal være med togene, så de kan afhjælpe den slags ting.
Elsker i øvrigt at det akustiske system forkortes DAS... :-)
Når det er sagt, så vil graffitimalerne elske sådan et system. Gå ud i nærheden af sporet, så stopper toget helt automatisk, så det kan males i det tidsrum det tager en "Bybanefører" at komme frem.
Graffitifolket kender udemærket Metroens system og køreplan..

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Kort materiel nyt
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 14/10-22, 09:41.
Seneste redigering: 14/10-22, 09:47 af Per Holm
Citat fra: metrohenrik Dato 14/10-22, 09:08... så vil graffitimalerne elske sådan et system. Gå ud i nærheden af sporet, så stopper toget helt automatisk, så det kan males i det tidsrum det tager en "Bybanefører" at komme frem.
Graffitifolket kender udemærket Metroens system og køreplan..

Det er vel ikke noget nyt der kommer med automatisk drift?

Allerede i vore dage kunne de standse et S-tog på lignende måde: Stille sig i sporet, toget nedbremses af føreren (hvis bremsevejen er for lang trædes til side), lave griseri i et minut og så flygte ad en forberedt flugtvej.

Om personen på toget er bybanechauffør, lokomotivfører eller S-togssteward vil næppe gøre en forskel. Et automatisk S-tog vil formentlig køre med nogle fremadrettede kameraer der ser (og fastholder) mindst lige så meget som der ses i dag og alarmeringsmulighederne ved udsigt til graffitymalere vil ikke være mindre.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Kort materiel nyt
Af anho. 14/10-22, 16:57.
Citat fra: thomastog Dato 13/10-22, 08:30Så med dette endnu ikke-eksisterende system, kan man detektere, hvis noget vildt (f.eks et rådyr) forvilder sig ind på sporet. Eller en for stor gren knækker af, og lander i sporet. Eller en avis-container blæser ned i sporet.

Min tanke er "hvad så ?". Hvem går ud og fjerner grenen, og hvor lang tid går der før tog-driften kan genoptages ?

Planen er at der også monteres kameraer på forenden af toget, som både automatisk holder øje med forhindringer og evt personer i sporet, men også tillader kontrolcenteret at kigge med direkte. Hvis de så kan se at forhindringen er f.eks. en gren eller andet som toget sagtens bare kan køre over, så gør de selvfølgelig det, fjernstyret og manuelt, før toget får lov til at køre automatisk igen. Hvis der derimod er tale om en større forhindring som kan gøre skade på toget, eller om en person eller et dyr i sporet, så har man netop undgået en skadelig kollision som ikke nødvendigvis kunne være undgået hvis ikke DAS var installeret.

Kort materiel nyt
Af thomastog. 14/10-22, 21:36.
Citat fra: anho Dato 14/10-22, 16:57
Citat fra: thomastog Dato 13/10-22, 08:30Så med dette endnu ikke-eksisterende system, kan man detektere, hvis noget vildt (f.eks et rådyr) forvilder sig ind på sporet. Eller en for stor gren knækker af, og lander i sporet. Eller en avis-container blæser ned i sporet.

Min tanke er "hvad så ?". Hvem går ud og fjerner grenen, og hvor lang tid går der før tog-driften kan genoptages ?

Planen er at der også monteres kameraer på forenden af toget, som både automatisk holder øje med forhindringer og evt personer i sporet, men også tillader kontrolcenteret at kigge med direkte. Hvis de så kan se at forhindringen er f.eks. en gren eller andet som toget sagtens bare kan køre over, så gør de selvfølgelig det, fjernstyret og manuelt, før toget får lov til at køre automatisk igen. Hvis der derimod er tale om en større forhindring som kan gøre skade på toget, eller om en person eller et dyr i sporet, så har man netop undgået en skadelig kollision som ikke nødvendigvis kunne være undgået hvis ikke DAS var installeret.

Nej ingen påkørsel, men hvad så ? Føler ikke rigtigt du svarede...

Hvem flytter grenen, eller indkøbsvognen der ligger i sporet ?

Kort materiel nyt
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 14/10-22, 22:07.
Citat fra: thomastog Dato 14/10-22, 21:36Hvem flytter grenen, eller indkøbsvognen der ligger i sporet ?
Formentlig de samme som gør det i dag.

Indkøbsvognen og cyklen kan ofte fjernes af personale der måtte være om bord i toget og større opgaver ringes der efter folk til der medbringer de fornødne værktøjer, maskiner, belysning, jagtvåben, sweiss-hunde osv.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Kort materiel nyt
Af thomastog. 15/10-22, 08:54.
Citat fra: Per Holm Dato 14/10-22, 22:07
Citat fra: thomastog Dato 14/10-22, 21:36Hvem flytter grenen, eller indkøbsvognen der ligger i sporet ?
Formentlig de samme som gør det i dag.
Jeg skriver om førerløse S-tog, uden fysisk afskærmning af strækningen og med påtænkt endnu ikke eksisterende automagisk overvågning; så vidt jeg ved har vi ikke førerløse S-tog endnu.

Hvad snakker du om ?

Kort materiel nyt
Af tgsen. 15/10-22, 10:16.
Citat fra: thomastog Dato 15/10-22, 08:54
Citat fra: Per Holm Dato 14/10-22, 22:07
Citat fra: thomastog Dato 14/10-22, 21:36Hvem flytter grenen, eller indkøbsvognen der ligger i sporet ?
Formentlig de samme som gør det i dag.
Jeg skriver om førerløse S-tog, uden fysisk afskærmning af strækningen og med påtænkt endnu ikke eksisterende automagisk overvågning; så vidt jeg ved har vi ikke førerløse S-tog endnu.

Hvad snakker du om ?
Jeg skrev i sin tid om afskaffelse af det separate S-togssystem til fordel for et trans-Øresund fælles system; pludselig dukkede alle mulige vidunderlige planer for automatisk førerløs drift af S-banen frem.

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 15/10-22, 10:54.
Fra et NJS-webinar den 02.05.2022 har jeg hentet denne overordnede planche:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Bemærk "på stationer" "Objekt Detekterings System (ODS)", der lige så lidt som S-togstypen er valgt endnu. På "fri bane" indhegnes.

Se også Nordisk Järnbane Tidskrift nr. 3/2022: https://issuu.com/prenlerm/docs/njt_3-2022 side 4-5 om førerløse tog på S-banen.

Men der er elaboreret en del om ODS, og div. studier kan findes på nettet, f.eks.:  https://www.researchgate.net/figure/Prototype-of-the-railway-object-detection-system_fig1_343561230 .

M.v.h.
Niels


Kort materiel nyt
Af thomastog. 15/10-22, 11:16.
Citat fra: tgsen Dato 15/10-22, 10:16
Citat fra: thomastog Dato 15/10-22, 08:54
Citat fra: Per Holm Dato 14/10-22, 22:07
Citat fra: thomastog Dato 14/10-22, 21:36Hvem flytter grenen, eller indkøbsvognen der ligger i sporet ?
Formentlig de samme som gør det i dag.
Jeg skriver om førerløse S-tog, uden fysisk afskærmning af strækningen og med påtænkt endnu ikke eksisterende automagisk overvågning; så vidt jeg ved har vi ikke førerløse S-tog endnu.

Hvad snakker du om ?
Jeg skrev i sin tid om afskaffelse af det separate S-togssystem til fordel for et trans-Øresund fælles system; pludselig dukkede alle mulige vidunderlige planer for automatisk førerløs drift af S-banen frem.

Jeg var nu mere nysgerrig på, hvad der blev skrevet om i det indlæg, jeg citerede... For den kommentar relaterede ikke til kommende indførelse af førerløse S-tog. Derfor min undren.

Denne del-debat udspringer af dette indlæg hvor der skrives om indførelse af førerløse S-tog.

Derpå gik snakken om hvorvidt banen skulle indhegnes, eller hvad man havde tænkt sig... når man overgik til førerløse S-tog.

(jeg savner det gamle forums visning af tråde, så man kunne se hvordan indlæg hang sammen, i de enkelte del-/under-debatter).

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 20/10-22, 21:08.
ÖBB vil bestille yderligere 21 Stadler KISS

På dagens pressekonference hos ÖBB blev nyhederne i 2023 køreplanen bl.a. præsenteret. Det blev også nævnt at ÖBB vil bestille yderligere 21 KISS fra rammeaftalen på i alt 186 togsæt indgået med Stadler i foråret. Ved indgåelse af rammeaftalen blev de første 41 KISS bestilt.

ÖBB forventer desuden at finde vinderen af udbuddet på en rammeaftale på op til 120 batteritogsæt i foråret 2023.
Der blev ikke nævnt noget om status på udbuddet på den store rammeaftale på op til 540 elektriske enkeltdækkertogsæt.

Pressemeddelelse: https://presse-oebb.at/News_Detail.aspx?id=166676&menueid=27024

Anders

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 28/10-22, 13:05.
Stadler Bussnang er 24. oktober udset til at levere 20 stk. EMU til finske VR, der har option på yderligere 50.
Kilde: https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/vr-selects-preferred-bidder-for-emu-order/62854.article .

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 28/10-22, 13:40.
Første 1668 mm tram-train strækning indviet 26. oktober i spanske Cádiz med 7 stk. CAF 750 V DC/3 kV DC tram-trains:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Togene er baseret på CAF Urbos platformen med øget kollisionsstyrke samt forberedelse for omsporing til normalspor.

Kilde: https://www.railwaygazette.com/light-rail-and-tram/cadiz-trambahia-tram-train-line-opens/62844.article .

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 28/10-22, 17:13.
I finanslovsforslaget for 2023 i Norge er der afsat midler til yderligere 25 Alstom Coradia Nordic fra den rammeaftale Norske Tog og Alstom indgik i januar 2022.

Norske Tog meddeler iøvrigt i nedenstående artikel at de anbefaler at der kaldes mindst 25 togsæt årligt fra denne rammeaftale, både for at følge med efterspørgslen på nye togsæt i Norge men også for at holde produktionslinjen hos Alstom kørende.
Første togsæt fra serien der blev bestilt i januar går i produktion til december.

Rammeaftalen dækker 200 togsæt og der blev bestil 30 togsæt i første omgang i januar.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2022/10/21/slik-skal-togparken-styrkes/

Anders

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 2/11-22, 10:45.
Seneste redigering: 2/11-22, 10:47 af Niels Munch
Den Haag-operatøren HTM har foretrukket Stadler's tilbud på levering af 50 lavtgulvssporvogne til erstatning for GTL8-flåden fra og med 2026. HTM havde modtaget tre faste tilbud på leveringskontrakten, og de to andre tilbudsgivere har 20 dage fra den 28. oktober til at gøre indsigelse i henhold til den lovmæssige standstill-periode.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
HTM GTL8-I ledvogn nr. 3007, nybygget af La Brugeoise et Nivelles, på linie 11 i Haag 1981 (arkiv nm).

M.v.h.
Niels

Baden-Württemberg fravælger brinttrækkraft
Af Niels Munch. 4/11-22, 10:09.
Seneste redigering: 4/11-22, 11:45 af Tommy Nilsson
Railway Gazette Int. 1. november 2022:

"Baden-Württemberg rules out hydrogen traction
GERMANY: Hydrogen-powered rolling stock is less efficient and more expensive than battery-powered traction on non-electrified routes, according to a study commissioned by the Baden-Württemberg Land transport ministry. Conventional electrification is also a better choice where there are infill opportunities, the study concluded."


Læs hele artiklen her: https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/baden-wurttemberg-rules-out-hydrogen-traction/62856.article .
Fordrer sign-in, men registrering er gratis.

Siemens Mireo Plus H var udstillet på InnoTrans i 2022:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Siemens Mireo Plus H brinttog (DB 563 101/001), InnoTrans Berlin 19.09.2022 (OTS).

Som det fremgår af vor reportage fra InnoTrans 2022, skulle togsættet i 2024 sættes i drift for DB Regio Baden-Württemberg på strækningen Tübingen–Horb–Pforzheim. Spændende, om det fastholdes nu, hvor brintdrift ikke er fundet konkurrencedygtig med hverken batteri-elektrisk eller konventionel elektrisk drift.

Den opmærksomme læser har noteret, at togsættet bærer Baden-Württemberg's farver i den ene ende, hvorimod den anden ende bærer fristaten Bayern's "Landessymbol", da toget i 2023 er forudsat testet hos Bayerischen Regiobahn, Augsburg:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Siemens Mireo Plus H brinttog (DB 563 001/101), InnoTrans Berlin 19.09.2022 (OTS).

Endelig erindres, at Niederbarnimer Eisenbahn til sin Heidekrautbahn i delstaten Brandenburg har bestilt 6 Mireo brinttog til levering 2024.

M.v.h.
Niels

Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 14

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak