Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.
91
Faste anlæg - Spor 11+12 og 23+24 København...
Af Anders Larsen. 19/04-24, 12:04På Køge Nord er overhalingssporet også nummereret, så fjernsporene hedder 3, 4, 6 og 7.
1 og 2 er selvfølgelig S-toget.
1 og 2 er selvfølgelig S-toget.
92
Rullende materiel - Finske VR FleetCare vinder ve...
Af andersj. 19/04-24, 10:56Citat fra: Niels Dato 19/04-24, 10:02Citat fra: Niels Munch Dato 19/04-24, 01:45RailwayPRO 16. april 2024:
"VR FleetCare vinder vedligeholdelseskontrakt i Danmark
Det danske jernbaneselskab Nordjyske Jernbaner tildelte VR FleetCare en kontrakt, der dækker vedligeholdelse af bogier og pneumatiske komponenter i selskabets Alstom Coradia Lint-tog i årene 2024-2029.
.....
Vedligeholdelsen af bogier og pneumatiske komponenter vil blive udført på VR FleetCares Component Services-lokationer i Helsinki og Pieksämäki.
....."
Læs hele artiklen her (engelsk): https://www.railwaypro.com/wp/vr-fleetcare-wins-maintenance-contract-in-denmark/ .
M.v.h.
Niels
Hmmm...
Skal kun boggierne eller hele sættet transporteres til Finland? - i alle tilfælde mister jernbanen her lidt af sin legitimitet i forhold til klimapåvirkning. Det burde kunne gøres på NJs værksteder i DK.
Venlige hilsner
Niels H
Delene bliver sendt til Finland og renoveret. Det er ikke noget man har kompentencerne til i Hjørring, måske ikke engang i Danmark.
Men man kan selvfølgelig godt undre sig over at det er billigere at transportere dem til Finland fremfor eksempelvis Tyskland. Det kan selvfølgelig handle om kapaciteten, som generelt er presset i Tyskland pga. mangel på kvalificeret arbejdskraft.
Her er den originale pressemeddelelse fra VR: https://www.vrfleetcare.com/en/vr-fleetcare/news/vr-fleetcare-secures-maintenance-contract-with-danish-train-operator-150420241209/
93
Trafikpolitik - Hovedgård - Hasselager. Blive...
Af mgameing123. 19/04-24, 10:46Citat fra: steenth Dato 18/04-24, 21:25Der er ikke taget nogen beslutning om droppe Hovedgård - Hasselager. Det er et togfondsprojekt, så det er svært at overbevise forligskredsen, at det skal bruges til andet formål. Det er udskudt til at nyt signalsystem, elektrificering og ombygning af Aarhus H er gjort færdig. Og sidste melding, som jeg kan se, så bliver det først efter 2030, at man beslutte at sætte det igang. Det er kun Vejle Fjord at projektet aktiv er blevet stoppet.Det bedste måde at overbevis dem at vi har brug for Hovedgård - Hasselager er ved at sige at dette bane vil indsæt mere kapacitet på den Østjysk Længdebane som løber tør for diagrammer. Hovedgård - Hasselager vil kunne blive brugt til at overhale tog der skal via Skanderborg.
94
Rullende materiel - Finske VR FleetCare vinder ve...
Af Per Holm. 19/04-24, 10:41Citat fra: Niels Dato 19/04-24, 10:02Hmmm...
Skal kun boggierne eller hele sættet transporteres til Finland? - i alle tilfælde mister jernbanen her lidt af sin legitimitet i forhold til klimapåvirkning. Det burde kunne gøres på NJs værksteder i DK.
Venlige hilsner
Niels H
Klimapåvirkningen ville blive meget værre hvis personale fra Finland skulle flyves til Danmark for at udføre arbejdet her, foruden bøvlet med at have folk med finske ansættelsesforhold og finske kvalifikationer i arbejde.
95
Rullende materiel - Finske VR FleetCare vinder ve...
Af Niels. 19/04-24, 10:02Citat fra: Niels Munch Dato 19/04-24, 01:45RailwayPRO 16. april 2024:
"VR FleetCare vinder vedligeholdelseskontrakt i Danmark
Det danske jernbaneselskab Nordjyske Jernbaner tildelte VR FleetCare en kontrakt, der dækker vedligeholdelse af bogier og pneumatiske komponenter i selskabets Alstom Coradia Lint-tog i årene 2024-2029.
.....
Vedligeholdelsen af bogier og pneumatiske komponenter vil blive udført på VR FleetCares Component Services-lokationer i Helsinki og Pieksämäki.
....."
Læs hele artiklen her (engelsk): https://www.railwaypro.com/wp/vr-fleetcare-wins-maintenance-contract-in-denmark/ .
M.v.h.
Niels
Hmmm...
Skal kun boggierne eller hele sættet transporteres til Finland? - i alle tilfælde mister jernbanen her lidt af sin legitimitet i forhold til klimapåvirkning. Det burde kunne gøres på NJs værksteder i DK.
Venlige hilsner
Niels H
96
Rullende materiel - MZ 1439 Nu er jeg officielt b...
Af mskoland. 19/04-24, 09:47Citat fra: mss Dato 18/04-24, 11:49Netop.
Jeg læste for en del år siden (10-15 år?) her i Forummet at alene turboladeren kostede ca. en million at renovere. Så en køreklar MZ er en dyr fornøjelse. Men en bevarelse ville under alle omstændigheder være glædeligt, også som eksponat!
Hvorfor er dere så bekymret for dette? En ny turbo til en EMD motor koster kanskje opp mot 1 mill ja, men ved renovering, så bytter man inn den gamle, eller man kjøper deler og gjør det selv. Det er jo ikke veldig avansert mekanikk, og noe som er fullt overkommelig for et mindre verksted å gjøre selv. En annen ting er at i museumsverdenen vil dere aldri klare å slite ut en turbo på den lille kjøringen som loket brukes til. Den vil holde i 30 år minst!
97
Faste anlæg - Spor 11+12 og 23+24 København...
Af Svend. 19/04-24, 09:36Citat fra: Togiudlandet Dato 18/04-24, 21:44Citat fra: Ncard00 Dato 17/04-24, 13:45Men har aldrig hørt om et spor "nul" på en station, nogen som kan give et svar på dette?
Østerport havde (indtil vistnok 2003) også et spor 0. Dengang hed S-tog sporene også 3 og 4, men efter der kom 4 fjerntogsspor, så omdøbte man alle sporene på nordøstsiden af stationsbygningen.
Men om det kun var passagerrettet man omdøbte ved jeg ikke. Jeg ved heller ikke, hvad sporet mellem spor 4 og 5 kaldes. Det er jo heller ikke til passagerer.
Spor 16
98
Trafikpolitik - Snälltåget kører København-St...
Af mgameing123. 19/04-24, 08:03Det lyder fedt. Flere valgmuligheder til udlandet.
99
Rullende materiel - MZ 1439 Nu er jeg officielt be...
Af Michael Deichmann. 19/04-24, 07:10Tak for sober forklaring.
100
Rullende materiel - Finske VR FleetCare vinder ved...
Af Niels Munch. 19/04-24, 01:45RailwayPRO 16. april 2024:
"VR FleetCare vinder vedligeholdelseskontrakt i Danmark
Det danske jernbaneselskab Nordjyske Jernbaner tildelte VR FleetCare en kontrakt, der dækker vedligeholdelse af bogier og pneumatiske komponenter i selskabets Alstom Coradia Lint-tog i årene 2024-2029.
.....
Vedligeholdelsen af bogier og pneumatiske komponenter vil blive udført på VR FleetCares Component Services-lokationer i Helsinki og Pieksämäki.
....."
Læs hele artiklen her (engelsk): https://www.railwaypro.com/wp/vr-fleetcare-wins-maintenance-contract-in-denmark/ .
M.v.h.
Niels
"VR FleetCare vinder vedligeholdelseskontrakt i Danmark
Det danske jernbaneselskab Nordjyske Jernbaner tildelte VR FleetCare en kontrakt, der dækker vedligeholdelse af bogier og pneumatiske komponenter i selskabets Alstom Coradia Lint-tog i årene 2024-2029.
.....
Vedligeholdelsen af bogier og pneumatiske komponenter vil blive udført på VR FleetCares Component Services-lokationer i Helsinki og Pieksämäki.
....."
Læs hele artiklen her (engelsk): https://www.railwaypro.com/wp/vr-fleetcare-wins-maintenance-contract-in-denmark/ .
M.v.h.
Niels
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest