Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.
1
Faste anlæg - Dårligt nyt fra Femern Forbin...
Af steenth. I dag 01:08Citat fra: anho Dato 21/03-25, 23:53Én mulighed for årsagen til denne forespørgsel er at tyskerne synes at det bliver for dyrt at elektrificere Femernsundbroen, når der alligevel kun skal køre passagertog på den, og kun i en begrænset årrække. Derfor ønsker de at lade alle tog køre via Fyn indtil Femernsundtunnelen er klar.Børsens artikel behandler en dialog i maj måned 2024 - det er ved at være 10 måneder siden. Og der kun Femernsundtunnelen som er fokus. Vi har havde en tråd om det i oktober, som findes her, som stammer fra Ekstra Bladet og TV2 Øst havde en mere dække artikel, som kan findes her.
En anden mulighed er at forbindelsesjernbanen i sin helhed ikke kan nå at blive klar til Femernbælttunnelens åbning, og at tog som kører under Femern derfor ikke vil kunne komme hele vejen til Lübeck.
Selv om man ikke kan udlede noget helt konkret og sikkert, så er det stadig en ret tydelig indikation på at tingene kører endnu dårligere end forventet på den tyske del af projektet.
2
Faste anlæg - Dårligt nyt fra Femern Forbin...
Af anho. 21/03-25, 23:53Citat fra: steenth Dato 21/03-25, 23:22Citat fra: Thom32 Dato 21/03-25, 22:19Det lader til at bureaukrati forsinker tyskerne gevaldigt på den anden siden af Femern:Tja. Det er svært at finde ud hvad artiklen handler, når du kun bruger det, som er synlig på Børsens artikel.
"Tyskland får svært ved at leve op til sin del af aftalen om en ny Femern-forbindelsen. I et internt brev beder den tyske regering om at suspendere en statstraktat og lade togtrafikken fortsætte over Fyn og Jylland"
https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/pressede-tyskere-foreslar-at-udskyde-femern-tog?b_source=borsen&b_medium=row_0&b_campaign=news_2
Vi har vendt tidligere problemet, som er bygning af tunnelen under Femern Sund, som er under tidspres. Og at Femernsund-broen ikke kan klare de tunge godstog. DB InfraGO har pt ikke indlevet en ansøgning om projektet.
Det Børsen har fundet ud, at det tyske transportministerium har skrevet til det danske transportministerium om lade alt togtrafik kører via Jylland-Fyn indtil Femernsund-tunnelen er færdig. Og det har de danske myndigheder sagt nej til.
Oplysninger fra denne artikel, som ikke er bag en betalingsmur:
https://folketidende.dk/femern/medie-tysk-regering-vil-udskyde-femern-tog
Så reelt er der ikke noget nyt i den artikel, andet end at tyskerne vil gerne have mere tid til at få tunnelen klar.
Mvh
Steen
Én mulighed for årsagen til denne forespørgsel er at tyskerne synes at det bliver for dyrt at elektrificere Femernsundbroen, når der alligevel kun skal køre passagertog på den, og kun i en begrænset årrække. Derfor ønsker de at lade alle tog køre via Fyn indtil Femernsundtunnelen er klar.
En anden mulighed er at forbindelsesjernbanen i sin helhed ikke kan nå at blive klar til Femernbælttunnelens åbning, og at tog som kører under Femern derfor ikke vil kunne komme hele vejen til Lübeck.
Selv om man ikke kan udlede noget helt konkret og sikkert, så er det stadig en ret tydelig indikation på at tingene kører endnu dårligere end forventet på den tyske del af projektet.
3
Faste anlæg - Dårligt nyt fra Femern Forbin...
Af steenth. 21/03-25, 23:22Citat fra: Thom32 Dato 21/03-25, 22:19Det lader til at bureaukrati forsinker tyskerne gevaldigt på den anden siden af Femern:Tja. Det er svært at finde ud hvad artiklen handler, når du kun bruger det, som er synlig på Børsens artikel.
"Tyskland får svært ved at leve op til sin del af aftalen om en ny Femern-forbindelsen. I et internt brev beder den tyske regering om at suspendere en statstraktat og lade togtrafikken fortsætte over Fyn og Jylland"
https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/pressede-tyskere-foreslar-at-udskyde-femern-tog?b_source=borsen&b_medium=row_0&b_campaign=news_2
Vi har vendt tidligere problemet, som er bygning af tunnelen under Femern Sund, som er under tidspres. Og at Femernsund-broen ikke kan klare de tunge godstog. DB InfraGO har pt ikke indlevet en ansøgning om projektet.
Det Børsen har fundet ud, at det tyske transportministerium har skrevet til det danske transportministerium om lade alt togtrafik kører via Jylland-Fyn indtil Femernsund-tunnelen er færdig. Og det har de danske myndigheder sagt nej til.
Oplysninger fra denne artikel, som ikke er bag en betalingsmur:
https://folketidende.dk/femern/medie-tysk-regering-vil-udskyde-femern-tog
Så reelt er der ikke noget nyt i den artikel, andet end at tyskerne vil gerne have mere tid til at få tunnelen klar.
Mvh
Steen
4
Faste anlæg - Dårligt nyt fra Femern Forbin...
Af phil1687. 21/03-25, 23:12Link til en gratis artikel:
https://folketidende.dk/femern/medie-tysk-regering-vil-udskyde-femern-tog?teaser-referral=01e5237c-36df-4cc8-a5d0-1947c3704513-7
https://folketidende.dk/femern/medie-tysk-regering-vil-udskyde-femern-tog?teaser-referral=01e5237c-36df-4cc8-a5d0-1947c3704513-7
5
Rullende materiel - Coradia Stream & Talgo nyt
Af Skylight. 21/03-25, 22:27Fra motorvejen kunne jeg idag se et nyt Talgo sæt i Taulov.
6
Faste anlæg - Dårligt nyt fra Femern Forbind...
Af Thom32. 21/03-25, 22:19Det lader til at bureaukrati forsinker tyskerne gevaldigt på den anden siden af Femern:
"Tyskland får svært ved at leve op til sin del af aftalen om en ny Femern-forbindelsen. I et internt brev beder den tyske regering om at suspendere en statstraktat og lade togtrafikken fortsætte over Fyn og Jylland"
https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/pressede-tyskere-foreslar-at-udskyde-femern-tog?b_source=borsen&b_medium=row_0&b_campaign=news_2
"Tyskland får svært ved at leve op til sin del af aftalen om en ny Femern-forbindelsen. I et internt brev beder den tyske regering om at suspendere en statstraktat og lade togtrafikken fortsætte over Fyn og Jylland"
https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/pressede-tyskere-foreslar-at-udskyde-femern-tog?b_source=borsen&b_medium=row_0&b_campaign=news_2
7
Rullende materiel - IC4 tændte baglygter når parke...
Af LM94. 21/03-25, 22:05Hvis batterierne ikke er udkoblet, eller hvis togsættet ikke er sat i henstilling (IC3)/parkering (IC4), så vil slutsignalet være tændt i begge ender, når en lokomotivfører ikke har ibrugtaget førerbordet. Det kunne ligne at man udkobler batterierne eller henstiller IC3'erne i Aarhus, men ikke gør det med IC4.
Der var en periode hvor man næsten helt undlod at stoppe IC4'erne ned, da man oplevede at der kom fejl der gjorde de ikke måtte køre, når man så startede dem op igen, men disse problemer er rimelig godt løst af hvad jeg har erfaring med.
Der var en periode hvor man næsten helt undlod at stoppe IC4'erne ned, da man oplevede at der kom fejl der gjorde de ikke måtte køre, når man så startede dem op igen, men disse problemer er rimelig godt løst af hvad jeg har erfaring med.
8
Rullende materiel - Tog til VM Ishockey Herning
Af andersj. 21/03-25, 19:14Citat fra: lomse Dato 21/03-25, 10:00Elsker når det offentlige transport er vågn og gør noget ekstra.
Ofte er det lidt en roulette med sådanne tilbud efter større arrangementer. Det er sket en håndfuld gange alene de sidste par år at en masse mennesker er efterladt fordi man kun lige kunne diske op med 1 IC3 eller 2 Desiro til de 1000 passagerer der gerne ville med den sidste afgang hjem fra et arrangement. Det var jo resultatet da Arriva kørte en markedsføringskampagne i forbindelse med Rammstein koncerten i Odense i 2023, hvor der så kun var plads til en brøkdel af dem der ville med særtoget fra Odense Sygehus mod Svendborg.
Der skal indføres noget reservation på hjemturen for at det bliver helt trygt at benytte kollektiv transport efter større arrangementer i provinsen - ikke noget problem at strande ved Royal Arena hvis man bor i København, men at strande i Herning hvis du bor i Vejle er noget bøvl.
9
Faste anlæg - Ombygningen af Aarhus H begyn...
Af anho. 21/03-25, 18:44Citat fra: Henrik Hansen Dato 21/03-25, 17:59Citat: 'Sporene bliver elektrificeret, de ældgamle analoge signaler bliver opgraderet til et nyt digitalt signalsystem, og sporene i Aarhus fornyes og hastighedsopgraderes.'
Signalsystemet i Aarhus er fra 1998 og er styret af en computer. Det er derfor lige så digital som det nye system - og derfor hverken analogt eller ældgammelt, men 'nogen' må have en interesse i at tale de ældre - men også driftsikre - systemer ned.
Det kunne også bare være en journalist der ikke er så kendt med jernbaneområdet, og ikke har haft tid til at sætte sig ind i de finere detaljer.
Hvis journalisten har hørt at signalsystemet i Aalborg stammede fra starten af 1900-tallet før det blev ombygget, har vedkommende nok bare antaget at det samme også gælder i Aarhus.
10
Rullende materiel - IC4 tændte baglygter når parke...
Af Jakob1502. 21/03-25, 18:25Hej kloge hoveder
Er der nogen, der ved hvorfor IC4-togene altid holder med baglygterne tændte? Jeg har bemærket at de IC4-tog der holder parkeret ved klargøringen og ved vedligeholdelsen i Aarhus altid har lyset tændt modsat IC3-togene som for det meste er helt slukket.
Er der nogen teknisk årsag til det?
Er der nogen, der ved hvorfor IC4-togene altid holder med baglygterne tændte? Jeg har bemærket at de IC4-tog der holder parkeret ved klargøringen og ved vedligeholdelsen i Aarhus altid har lyset tændt modsat IC3-togene som for det meste er helt slukket.
Er der nogen teknisk årsag til det?