Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.
1
Trafikpolitik - DSB overvejer længere rejsetid...
Af Castrol. I dag 12:53'Tog til tiden' eller 'Passagerer til tiden'.
2
Trafikpolitik - DSB overvejer længere rejseti...
Af andersj. I dag 12:45Noget jeg har tænkt over er Banedanmarks disponeringsregel "et rettidigt tog har retten til at forblive rettidigt" der ofte har nogle negative konsekvenser.
På Aarhus-Aalborg har det ofte betydet at Arriva/GoCo får lov til at køre lige foran et lettere forsinket DSB-tog mellem Aarhus og Langå, hvilket øger DSB-togets forsinkelse betragteligt pga. standsningsmønsteret og tophastigheden for regionaltoget. Der vil i de fleste tilfælde også være væsentligt flere passagerer ombord på DSB-toget.
Med Nordjyske Jernbaners udvidelse til Hobro sker det samme nu også her, hvor regionaltoget afgår mod Aalborg ca. 6 minutter efter lyntoget efter planen. Er lyntoget forsinket mere end ca. 8 minutter så sendes NJ afsted først med stop på alle stationer og en tophastighed på 120 km/t. Det betyder samtidig også at forbindelsen mellem DSB og NJ i Hobro misses og folk får 1 times ekstra rejsetid. I går aftes kom det DSB-tog jeg var med lidt forsinket ud af Aarhus, men indhentede noget inden Hobro så vi nåede foran NJ. Jeg bemærkede at der sad 1 passager i NJ-toget da vi ankom til Hobro, mens der var en håndfuld der skiftede fra vores tog til NJ.
I dagtimerne har NJ desuden en holdetid på 8 minutter i Aalborg, så det er ikke fordi at en senere afgang fra Hobro/Skørping forplanter sig nord for Aalborg. Kommer DSB-toget bag ved NJ betyder det til gengæld ofte en delaflysning Aalborg-Aalborg Lufthavn-Aalborg.
"Et rettidigt tog har retten til at forblive rettidigt" er sådan en rigtig skrivebordsstrategi der samtidig fjerner disponeringsretten hos medarbejderne ude i driften. Problemet er nok at man bliver målt på antal forsinkelser (2:59+ minutter) og ikke på den samlede forsinkelse i minutter. Det ville være bedre med en mere pragmatisk tilgang, hvor man vurderer konsekvenserne fra gang til gang. I nogle tilfælde er det rigtig at et rettidigt tog skal have prioritering over et forsinket tog, mens det i andre tilfælde skaber større forsinkelser for flere passagerer.
På Aarhus-Aalborg har det ofte betydet at Arriva/GoCo får lov til at køre lige foran et lettere forsinket DSB-tog mellem Aarhus og Langå, hvilket øger DSB-togets forsinkelse betragteligt pga. standsningsmønsteret og tophastigheden for regionaltoget. Der vil i de fleste tilfælde også være væsentligt flere passagerer ombord på DSB-toget.
Med Nordjyske Jernbaners udvidelse til Hobro sker det samme nu også her, hvor regionaltoget afgår mod Aalborg ca. 6 minutter efter lyntoget efter planen. Er lyntoget forsinket mere end ca. 8 minutter så sendes NJ afsted først med stop på alle stationer og en tophastighed på 120 km/t. Det betyder samtidig også at forbindelsen mellem DSB og NJ i Hobro misses og folk får 1 times ekstra rejsetid. I går aftes kom det DSB-tog jeg var med lidt forsinket ud af Aarhus, men indhentede noget inden Hobro så vi nåede foran NJ. Jeg bemærkede at der sad 1 passager i NJ-toget da vi ankom til Hobro, mens der var en håndfuld der skiftede fra vores tog til NJ.
I dagtimerne har NJ desuden en holdetid på 8 minutter i Aalborg, så det er ikke fordi at en senere afgang fra Hobro/Skørping forplanter sig nord for Aalborg. Kommer DSB-toget bag ved NJ betyder det til gengæld ofte en delaflysning Aalborg-Aalborg Lufthavn-Aalborg.
"Et rettidigt tog har retten til at forblive rettidigt" er sådan en rigtig skrivebordsstrategi der samtidig fjerner disponeringsretten hos medarbejderne ude i driften. Problemet er nok at man bliver målt på antal forsinkelser (2:59+ minutter) og ikke på den samlede forsinkelse i minutter. Det ville være bedre med en mere pragmatisk tilgang, hvor man vurderer konsekvenserne fra gang til gang. I nogle tilfælde er det rigtig at et rettidigt tog skal have prioritering over et forsinket tog, mens det i andre tilfælde skaber større forsinkelser for flere passagerer.
3
Rullende materiel - Oddergrisen er sat til salg
Af HTJ. I dag 09:57Den har været til salg over 1 år nu priser er forhøj
4
Billeder og video - MjbaD Ym/Ys 14 'Tangen' på si...
Af Lasse Duusgaard. I dag 09:54Citat fra: T. Rithmester Dato 28/05-26, 19:40Citat fra: Lasse Duusgaard Dato 28/05-26, 10:25Kære Thomas
Jeg kan supplere med dette billede fra Bækmarksbro - et lykketræf at solen tittede frem da toget kom.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Kære Lasse
Fedt!
Må være ved ovk. 29S ?
Kære Thomas...
Det er jeg ikke helt kendt nok til at kunne udtale mig om. Men til højre for banen var der en fjernvarmestation (så vidt jeg husker).
Mvh Lasse
5
Faste anlæg - Ombygningen af Aarhus H begyn...
Af andersj. 6/06-26, 22:09Men der er nok brug for en opdatering af antallet og placeringen af perronafsnit. Jeg er lige kørt igennem Hedensted hvor der er tre perronafsnit - det giver ingen mening. Støvring, Svenstrup og Skalborg har to perronafsnit hver til 90 meter perron.
Man bruger heller ikke længere perronafsnit i højtalerudkald.
Man bruger heller ikke længere perronafsnit i højtalerudkald.
6
Faste anlæg - Ombygningen af Aarhus H begyn...
Af mpp. 6/06-26, 21:18Jeg tror det er meget godt at holde fast i perronafsnit, når der er flere tog på perronerne. I Danmark deler vi jo perronerne op i A- til E-afsnit og så er det jo voldsomt forvirrende, hvis spor 7A dækker afsnit A-C, mens 7B dækker D-E. Derudover skal man nok også gøre det tydeligt, hvis der er flere tog på perronen. Ser man at man skal til spor 7 tænker man jo ikke nødvendigvis over, at der kan holde et andet tog, der skal et andet sted hen.
Man kan så sige, at vi har været vant til tog med flere destinationer i mange år, men der har man jo stadig kunnet gå ind i et lyntog i København og så finde hen til sin plads i et andet togsæt inden Fredericia. Med delte perroner ville man risikere at ende i et helt andet tog.
Man kan så sige, at vi har været vant til tog med flere destinationer i mange år, men der har man jo stadig kunnet gå ind i et lyntog i København og så finde hen til sin plads i et andet togsæt inden Fredericia. Med delte perroner ville man risikere at ende i et helt andet tog.
7
Faste anlæg - Ombygningen af Aarhus H begyn...
Af andersj. 6/06-26, 20:44Jeg synes det kommer an på de lokale forhold. I Esbjerg kan man godt overskue at der holder forskellige tog i spor 3, men i Aarhus kan du ikke nødvendigvis se et tog der holder ude i 7B når du står inde ved trappen.
Ved IC3/IR4 er det også en stor fordel at der er fysisk afstand mellem togene når de deles undervejs.
Banedanmarks perronskærme er også ret små hvilket begrænser detaljegraden af informationer der kan vises.
Mange stationer havde faktisk malet en farve for hvert perronafsnit på perronforkanten. I Hjørring kan jeg huske at det var baseret på IC3, så der var markeret hvor dørene var placeret på op til 3 IC3 i spor 1 og med forskellig farve for de enkelte togsæt/afsnit.
Man kan stadig ane den blå farve på fotos herinde: https://danskejernbaner.dk/vis.station.php?FORLOEB_ID=525
Med IC5 er det noget man kan overveje igen.
Ved IC3/IR4 er det også en stor fordel at der er fysisk afstand mellem togene når de deles undervejs.
Banedanmarks perronskærme er også ret små hvilket begrænser detaljegraden af informationer der kan vises.
Citat fra: Gustav Hansen Dato 6/06-26, 15:23Hvis man gerne vil beholde den nuværende model hvor hele sporet har ét nummer alene så kunne det være rart at tydeliggøre hvilket perronafsnit man er i. Tegn det på perronen og gør skiltningen tydeligere. Selv en nørd som mig har svært ved at læse og forstå den nuværende skiltning til perronafsnit.
Mange stationer havde faktisk malet en farve for hvert perronafsnit på perronforkanten. I Hjørring kan jeg huske at det var baseret på IC3, så der var markeret hvor dørene var placeret på op til 3 IC3 i spor 1 og med forskellig farve for de enkelte togsæt/afsnit.
Man kan stadig ane den blå farve på fotos herinde: https://danskejernbaner.dk/vis.station.php?FORLOEB_ID=525
Med IC5 er det noget man kan overveje igen.
8
Udland - 25 år Miniatur Wunderland i Ha...
Af Nordexpress. 6/06-26, 15:59Du kan roligt stryge vist nok - lufthavnen i MiniaturWunderland er bygget efter tegninger fra originalen i Fuhlsbüttel, det ses, at især i transportsektoren er begejstringen og samarbejdsvilligheden stor. "Problemet" ved lufthavnsmodellen er, at de hundredvis af små modelbiler, taxaer og i parkeringshus, nu er gamle, udgåede biltyper!
Det er jo nærmest olynmpiske højder, når en privat virksomhed bliver nationalt ikon, der kommer på både ICE-tog og S-tog. Men bemærk forskellen, at S-Bahn Hamburg markerer den lokale stolthed i byen og hansestaden.
MiniaturWunderlands DNA er medarbejdernes kreativitet og iderigdom! Plus utrolig godt pressearbejde. En enestående historie, hvor ideerne også er flydt over i modelindustrien.
Billetter til jubilæumsnatten den 16. august 2026 er netop udsolgt til en pris af 150 € pro person og dertil vil et mindre antal billetter blive sat på auktion på tysk E-bay.
PS: Husk nu at booke en entré i god tid i forvejen på Miwulas hjemmeside - eller evtl. købe en hotelpakke, hvor du får garanti for at få en entrébillet til selvvalgt tidspunkt i pakken.
Det er jo nærmest olynmpiske højder, når en privat virksomhed bliver nationalt ikon, der kommer på både ICE-tog og S-tog. Men bemærk forskellen, at S-Bahn Hamburg markerer den lokale stolthed i byen og hansestaden.
MiniaturWunderlands DNA er medarbejdernes kreativitet og iderigdom! Plus utrolig godt pressearbejde. En enestående historie, hvor ideerne også er flydt over i modelindustrien.
Billetter til jubilæumsnatten den 16. august 2026 er netop udsolgt til en pris af 150 € pro person og dertil vil et mindre antal billetter blive sat på auktion på tysk E-bay.
PS: Husk nu at booke en entré i god tid i forvejen på Miwulas hjemmeside - eller evtl. købe en hotelpakke, hvor du får garanti for at få en entrébillet til selvvalgt tidspunkt i pakken.
9
Faste anlæg - Ombygningen af Aarhus H begyn...
Af Gustav Hansen. 6/06-26, 15:23Hvis man gerne vil beholde den nuværende model hvor hele sporet har ét nummer alene så kunne det være rart at tydeliggøre hvilket perronafsnit man er i. Tegn det på perronen og gør skiltningen tydeligere. Selv en nørd som mig har svært ved at læse og forstå den nuværende skiltning til perronafsnit.
10
S-tog, metro, letbaner - Odense Letbane med begrænset ...
Af Gustav Hansen. 6/06-26, 15:18Citat fra: Gerhard V. Dato 5/06-26, 18:11Jamen undskyld venligst, jeg hade indtil nu fornemmelsen at tyskerne var verldensmester i bureaukratiet.... Der mangler altså kun et papir det siger at man må køre igennem huset, ikke? Jeg er ikke en hasardør, men jeg kunde godt tænke mig at man lukker arealet vor uvedkommende og kører fra bagenden av sporvognene indtil midt under broen og deraf fra forenden videre, kun for at skifte ud nogle køretøjer for at sikre trafiken i en større del af nettet. Jeg har selv en køretiladelse på nogle sporvogne (i en tysk by) og ville gøre det selv, hvis byggefirmaet ville sige at tingesten ramler ikke ned på mig og at det ville være ok, hvis der sker en skade i form af en ødelægt sporvogn hhv. tab af penge deraf. Problemet er, synes jeg, at der er ikke nogen i systemet der har fortruende nok at underskrive at gøre det. Der er åbenbart ingen der har røven i buksen nok, som man siger herndede i tyskland. Ja, man står med en fod i fængslet, hvis man gør det, men kun med en. Til gavn af folket.
Jeg håber at der kommer ingen til skade og at trafiken genåbnes snarest mulig.
MvH Gerhard.
Nej, ingen har lyst til at bryde loven og i bedste tilfælde miste deres karriere bare så nogle letbanetog kan komme på værksted. "Det går nok" er ikke en tilgang der på nogen måde må eller kan accepteres eller tolereres når det handler om sikkerhed. Man gør hvad man ved er sikkert, ikke det man tror man kan slippe afsted med fordi det går jo nok. Den tid er heldigvis ovre.
