Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Så skal vi have fat i schweizerne; Stadler anlagde den metersporede tandhjulsbane Cremallera de Montserrat i Catalonien som nøglefærdig.

M.v.h.
Niels
 
2
Rullende materiel - MZ 1401
Af KimC. 23/04-24, 21:52
Citat fra: Filip Gram Dato 12/02-24, 17:59Hej Lars
Regn du bare med 5-7 mio for revisionen og 5-10 mio for ETCS. Dernæst skal der hænges noget bagpå: 1-2 mio pr. vogn er godt bud: Alt i alt er det omkring 20-25 mio, før 1401 ruller med de første par røde vogne...

Venlig hilsen
Filip

Dette er noget som de der fantaserer om at få MZ1439 ud at køre igen bør tygge på. Sammenlignet med 1401 er MZ1439 i en elendig forfatning.
 
Citat fra: viktoria skov Dato 23/04-24, 20:37Næe, ikke alt. Skærver til sporet er billigere, da de som den eneste ø i Danmark har egen forsyning af grundfjeld.

Ja, forslaget går ud på at reetablere meterspor. Fordi det giver færre anlægsomkostninger!
Omtrent 1/4 reducerede omkostninger til ballast og sveller, da tværsnittet er 1/4 smallere.
Det var tilfældigvis også grunden til at benytte meterspor for 120 år siden, da de anlagde RNJ.

Normalspor giver ingen gavnlige effekter på Bornholm, nu da der ikke er sporforbindelse til omverdenen. Og det gamle materiel fra DBJ har samme vognkassebredde, som moderne sydeuropæiske persontog, vel og mærke normalsporede tog. Så det antages at man vil kunne bestille et standardtog, med metersporsbogier.

En fuldboms-overkørsel er 10-20 gange billigere i anlæg, end en tilsvarende ny bro.
Naturligvis kan man ikke klare sig med "se efter tog" skilte. DBJ monterede også sikrede overkørsler i 1930'erne, da der netop var for mange ulykker på usikrede overskæringer.

Og hvor mange sporentreprenører har udstyr til at anlægge og vedligeholde meterspor?

Måske kan der spares lidt på skærverne, men de penge bliver hurtigt givet ud igen til alt det andet der skal fragtes til øen, meget af det på blokvogne.

Jeg vil ikke tage det for givet at alverdens jernbanemateriel "bare lige" kan leveres med metersporsbogier.

Og selvom bomanlæg er billigere end niveaufrie overførsler, så skal der mange til af dem, og der skal omlægges eller lukkes veje.

Nåja, de finder jo nok ud af det en dag.
 
Citat fra: viktoria skov Dato 23/04-24, 20:37Normalspor giver ingen gavnlige effekter på Bornholm, nu da der ikke er sporforbindelse til omverdenen.
Spørgsmålet er om en en tunnel til Bornholm med biltog kunne gøre normalspor mere interessant, samt netop vil skabe forbindelse. Der er seriøs interesse på øen for sådan et projekt enten som biltog eller vejtunnel.
 
Citat fra: KimC Dato 23/04-24, 18:22
Citat fra: viktoria skov Dato 16/04-24, 16:01
Citat fra: 1993matias Dato 16/04-24, 10:17500 millioner kroner for 30 km jernbane er vel meget lavt prissat? Selv banen til Ålborg Lufthavn kostede 100 millioner per km

Der er to grundlæggende forskelle mellem de to projekter.
Ålborg Lufthavn er 100% nyanlæg.
Forslaget om reaktivering af RAJ benytter i 2/3 af linjeføringen gamle banedæmninger, som der "blot" skal etableres nyt spor på.

Der er derfor regnet med samme km pris, som for renoveringen af Østbanen = 16 mio. Kr/ km


Dæmningerne og afvanding er sikkert ikke hvad de har været længere. Desuden var de lavet til meterspor, jeg antager at det ikke er meterspor man vil anlægge igen. Prøv en gang at følge banen på google maps. Der bliver tale om mange overkørsler. Nogle vil betyde omlægninger af veje, andre vil kræve overkørselsanlæg. De er ikke ligefrem billige at anlægge. De skal ikke satse på at de bare kan sætte et kryds op med undertavle "Se efter Tog". Så skal de også have noget at køre med. Lemvigbanens nye batteritog koster tilsammen 300 millioner inklusive ladeanlæg.
Læg dertil at alt er dyrere på Bornholm på grund af transporten. 


Næe, ikke alt. Skærver til sporet er billigere, da de som den eneste ø i Danmark har egen forsyning af grundfjeld.

Ja, forslaget går ud på at reetablere meterspor. Fordi det giver færre anlægsomkostninger!
Omtrent 1/4 reducerede omkostninger til ballast og sveller, da tværsnittet er 1/4 smallere.
Det var tilfældigvis også grunden til at benytte meterspor for 120 år siden, da de anlagde RNJ.

Normalspor giver ingen gavnlige effekter på Bornholm, nu da der ikke er sporforbindelse til omverdenen. Og det gamle materiel fra DBJ har samme vognkassebredde, som moderne sydeuropæiske persontog, vel og mærke normalsporede tog. Så det antages at man vil kunne bestille et standardtog, med metersporsbogier.

En fuldboms-overkørsel er 10-20 gange billigere i anlæg, end en tilsvarende ny bro.
Naturligvis kan man ikke klare sig med "se efter tog" skilte. DBJ monterede også sikrede overkørsler i 1930'erne, da der netop var for mange ulykker på usikrede overskæringer.
 
Jeg elsker at folk hader DSB. Som om Arriva har givet en god nok service. Samtlige lokalbaner og DSB yder bedre.
 
I forhold til dit startspørgsmål om 4A som letbane eller BRT synes jeg, at din argumentation nærmer sig det vidtløftige.

Så jeg er ude.

M.v.h.
Niels
 
Citat fra: KimC Dato 23/04-24, 18:22
Citat fra: viktoria skov Dato 16/04-24, 16:01
Citat fra: 1993matias Dato 16/04-24, 10:17500 millioner kroner for 30 km jernbane er vel meget lavt prissat? Selv banen til Ålborg Lufthavn kostede 100 millioner per km

Der er to grundlæggende forskelle mellem de to projekter.
Ålborg Lufthavn er 100% nyanlæg.
Forslaget om reaktivering af RAJ benytter i 2/3 af linjeføringen gamle banedæmninger, som der "blot" skal etableres nyt spor på.

Der er derfor regnet med samme km pris, som for renoveringen af Østbanen = 16 mio. Kr/ km


Dæmningerne og afvanding er sikkert ikke hvad de har været længere. Desuden var de lavet til meterspor, jeg antager at det ikke er meterspor man vil anlægge igen. Prøv en gang at følge banen på google maps. Der bliver tale om mange overkørsler. Nogle vil betyde omlægninger af veje, andre vil kræve overkørselsanlæg. De er ikke ligefrem billige at anlægge. De skal ikke satse på at de bare kan sætte et kryds op med undertavle "Se efter Tog". Så skal de også have noget at køre med. Lemvigbanens nye batteritog koster tilsammen 300 millioner inklusive ladeanlæg.
Læg dertil at alt er dyrere på Bornholm på grund af transporten.
Det er fordi de ingen jernbaner har.
 
Citat fra: viktoria skov Dato 16/04-24, 16:01
Citat fra: 1993matias Dato 16/04-24, 10:17500 millioner kroner for 30 km jernbane er vel meget lavt prissat? Selv banen til Ålborg Lufthavn kostede 100 millioner per km

Der er to grundlæggende forskelle mellem de to projekter.
Ålborg Lufthavn er 100% nyanlæg.
Forslaget om reaktivering af RAJ benytter i 2/3 af linjeføringen gamle banedæmninger, som der "blot" skal etableres nyt spor på.

Der er derfor regnet med samme km pris, som for renoveringen af Østbanen = 16 mio. Kr/ km


Dæmningerne og afvanding er sikkert ikke hvad de har været længere. Desuden var de lavet til meterspor, jeg antager at det ikke er meterspor man vil anlægge igen. Prøv en gang at følge banen på google maps. Der bliver tale om mange overkørsler. Nogle vil betyde omlægninger af veje, andre vil kræve overkørselsanlæg. De er ikke ligefrem billige at anlægge. De skal ikke satse på at de bare kan sætte et kryds op med undertavle "Se efter Tog". Så skal de også have noget at køre med. Lemvigbanens nye batteritog koster tilsammen 300 millioner inklusive ladeanlæg.
Læg dertil at alt er dyrere på Bornholm på grund af transporten. 
 
Citat fra: Niels Munch Dato 23/04-24, 16:09
Citat fra: Ncard00 Dato 23/04-24, 14:30..... pengene skal hellere investeres i grøn infrastruktur, hvilket også er en engangsudgift, for det meste .....,

Det kommer da an på, under hvilken tidshorisont du anskuer investeringerne. Der vil altid skulle reinvesteres, når "tingene" er nedslidte, utidssvarende, ufyldestgørende, uøkonomiske etc., så intet er en éngangsudgift.

M.v.h.
Niels


Det var derfor jeg skrev "næsten" en engangsudgift. Femern tunellen til 50-60 milliarder kommer aldrig til at koste 50-60 milliarder igen i vedligeholdelse i løbet af sine 100-125 år som den er bygget til. Og supercykelstier har kun minimale løbende udgifter, samt til lygtepæle langs ruten når det er mørkt, men den sundhed folk opnår ved at cykle på den tjener sig mange gange hjem i færre sundhedsudgifter. Så jo, nogle løbende udgifter vil der selvfølgelig være, men ikke flere 100 milliarder kroner årligt, som der bliver brugt på fx sundhed.
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak