Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Odense Letbane larmer for meget
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Ole Dinesen Dato 12/10-22, 10:35
Citat fra: Niels Munch Dato 12/08-22, 17:12Odense Letbanes nyhedsbrev 12.08.2022:

"Status på letbanens arbejde med støj og vibrationer
Odense Letbane er sammen med sine entreprenører i fuld gang med at finde løsninger, der kan reducere lyd og vibrationer fra letbanetogene."


Se aktuel status på arbejdet: https://www.odenseletbane.dk/nyheder/status-pa-letbanens-indsats-mod-stoj-og-vibrationer .

Det går den forkerte vej.....

Det erkender Letbanen også selv i sin seneste opdatering.

M.v.h.
Niels

Kollektiv Trafik Forum nyhedsbrev 3. NOV 2022:

"Odense Letbane: - Lovens grænseværdier for støj skal overholdes
Det siger Søren Thrane, Drift og Vedligeholdelseschef i Odense Letbane. Først når støjproblemerne er løst, kan anlægsarbejdet på Odense Letbane betragtes som afsluttet."


Læs status i nyhedsbrevet her: https://www.kollektivtrafik.dk/-lovens-graensevaerdier-for-stoej-skal-overholdes/2488 .

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Odense Letbane sæt nr. 06 i Tarup mod Hjallese, 18.07.2022 (nm).

M.v.h.
Niels




Den 2. april 2023 kørte jeg under besøg i Odense en tur med Letbanen mellem Hjallese og OBC, hvor især kurveskrig - ikke mindst ved Odeon-kurven - stadig var markante.

Til orientering, så opdaterer Odense Letbane stadig sin "føljeton" om støjbekæmpelse på Letbanen: https://www.odenseletbane.dk/nyheder/status-pa-letbanens-indsats-mod-stoj-og-vibrationer .

Herude, mellem IKEA og BILKA går det dog stille og roligt lige deruda':

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
OL sæt #11 "Hjemkomsten" i sidevind langs Ørbækvej, 25.04.2023 (nm).

Om togenes navne: https://www.odenseletbane.dk/alt-om-letbanen/togenes-navne .

M.v.h.
Niels


De behøver ikke at gøre noget mod det. Det er nok folk som aldrig bruger offentlig transport som klager over det.

Sådan kan man se på det, men det er nu engang tydeligt at man ikke har styr på støjen i Odense. Også de der ikke benytter et transportmiddel skal skærmes mod gener fra det pågældende transportmiddel. Jeg har f.eks ingen bil, men forventer da at trafikstøj fra motorveje m.v. søges nedbragt så meget som muligt.

Problemerne i Odense kan vel beskrives nogenlunde sådan:

Følsomme køretøjer der skal køres på den rigtige måde, skarpe kurver i tæt bebyggede områder, dårlig støjsikring af sporene.

Løsningen med de forhåndenværende vogne må være en grundig oplæring og erfaringsdeling blandt letbaneførerne.
Tilsyneladende mangler vognene også et anti-slip system, hvor kun en nødbremsning kan give flader på hjulene.
Kurverne skal smøres rigeligt og man må nok i jorden for at indbygge resonansbarrierer.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Citat fra: mss Dato 14/05-23, 13:12Sådan kan man se på det, men det er nu engang tydeligt at man ikke har styr på støjen i Odense. Også de der ikke benytter et transportmiddel skal skærmes mod gener fra det pågældende transportmiddel. Jeg har f.eks ingen bil, men forventer da at trafikstøj fra motorveje m.v. søges nedbragt så meget som muligt.

Problemerne i Odense kan vel beskrives nogenlunde sådan:

Følsomme køretøjer der skal køres på den rigtige måde, skarpe kurver i tæt bebyggede områder, dårlig støjsikring af sporene.

Løsningen med de forhåndenværende vogne må være en grundig oplæring og erfaringsdeling blandt letbaneførerne.
Tilsyneladende mangler vognene også et anti-slip system, hvor kun en nødbremsning kan give flader på hjulene.
Kurverne skal smøres rigeligt og man må nok i jorden for at indbygge resonansbarrierer.

Da jeg havde en lejlighed i Odense på den indre del af Nyborgvej, var der massiv larm fra vejstøj og vibrationer fra tinge køretøjer/busser især.

De lyddæmpende vinduer havde den forrige ejer selv bekostet.

Mvh. Jens

Odense Letbanes nyhedsbrev 27. maj 2023:

"6 mio. passagerer i letbanens første år

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Pressefoto: Odense Letbane.

Søndag den 28. maj er det præcis ét år siden, Odense Letbane åbnede for passagerkørsel.

Ud fra et forsigtigt skøn har cirka 6 mio. passagerer kørt med letbanen i løbet af det første driftsår. Tallet ..... er [det] med forbehold for, at påstigertallet for maj 2023 endnu ikke er kendt.
.....
Kortlægningen af støj og vibrationer er en ekstremt kompleks udfordring. Vi har indsamlet utrolig meget viden og erfaring over de seneste mange måneder, og vi er overbeviste om, at vi hele tiden kommer tættere på løsninger, som kan være med til at reducere støjgenerne – både vibrationer og kurveskrig.
....."


Læs hele det uforkortede nyhedsbrev her: https://www.odenseletbane.dk/nyheder/6-mio-passagerer-i-letbanens-forste-ar .

M.v.h.
Niels

Gå op Sider: 1 [2]

Jernbanebøger

Thomas og de travle lokomotiver

Thomas og de travle lokomotiver. Pris 110 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak