Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- ERTMS/ETCS og behovsstandsning
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Citat fra: AndreasM Dato 14/05-23, 20:36
Citat fra: thomastog Dato 14/05-23, 12:20Hvordan med personale-/passager- overgange, der er der stadig signal i, som lokomotivføreren skal være opmærksom på.

Du tror vel heller ikke at signalerne i overkørslerne forsvinder, og at lokomotivføreren kan ignorere, hvad der vises mod vejtrafik ?
Mener du i ramme alvor at lokomotivføreren på passerende tog skal holde øje med vejtrafikkens advarselslys?

Mener du i ramme alvor, at en lokomotivfører skal ignorere, hvis han bliver opmærksom på noget i en overkørsel, som ikke virker ?

Citat fra: thomastog Dato 15/05-23, 11:08
Citat fra: AndreasM Dato 14/05-23, 20:36
Citat fra: thomastog Dato 14/05-23, 12:20Hvordan med personale-/passager- overgange, der er der stadig signal i, som lokomotivføreren skal være opmærksom på.

Du tror vel heller ikke at signalerne i overkørslerne forsvinder, og at lokomotivføreren kan ignorere, hvad der vises mod vejtrafik ?
Mener du i ramme alvor at lokomotivføreren på passerende tog skal holde øje med vejtrafikkens advarselslys?

Mener du i ramme alvor, at en lokomotivfører skal ignorere, hvis han bliver opmærksom på noget i en overkørsel, som ikke virker ?

Jeg vil nu foretrække, at lokomotivføreren koncentrerer sig om at se, hvad der er foran toget, fremfor at forsøge at se, om nu også lyset blinker rødt mod bilisterne.

ERTMS/ETCS og behovsstandsning
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 15/05-23, 11:56.
Seneste redigering: 15/05-23, 11:58 af Per Holm
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 15/05-23, 10:09Jeg konstaterer, at der i dag ingen kobling er mellem behovsstandsning og ERTMS/ETCS og det undrer mig såre. Jeg noterer mig, at på Banedanmark-strækninger, findes der ingen lyssignaler på perronen til at advisere lokomotivføreren om, at der er passagerer, der gerne vil stige på toget. Lokomotivføreren er derfor nødt til at afpasse hastigheden, således at han eller hun kan nå at standse, hvis der er passagerer på perronen. I disse højeffektive tider er det sådan set lidt spild, i de tilfælde hvor ingen hverken skal stige af eller på toget.


Det simpleste er nok at føreren blot kigger ud af forruden. Selv om der var opstillet lyssignal eller installeret mulighed for ERTMS-melding kunne der komme rejsende i sidste øjeblik der vil med toget uden at der vises lyssignal eller udsendes ERTMS-melding. Det manglende signal kunne både skyldes at passageren er for sent på den eller at trykknappen er i stykker.

Det har selvfølgelig den ulempe at der også standses for personer der ikke ønsker at stige ombord men det vil vel kun ske yderst sjældent. (Har på strkn. 21 oplevet at tog fra Svendborg forgæves standsede på Hjallese udelukkende fordi jeg stod på perronen og jeg så undlod at stige på fordi min orange billet først gjaldt (troede jeg) på toget fra Ringe nogle få minutter senere. Det kunne have været undgået hvis der var standsningssignal, men situationen er sjældent forekommende.)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Hvis vil kigge i specifikationer for ETCS, så er SUBSET 026 kapitel 5 godt sted at læse. Her er procedurerne for ETCS beskrevet. Og jeg kan kun finde lidt om perroner, hvor fokus er at holde det rigtige sted, så dørene kan åbnes.

Alle dokumenterne kan findes her:
https://www.era.europa.eu/era-folder/set-specifications-3-etcs-b3-r2-gsm-r-b1

Mvh
Steen

Citat fra: Togiudlandet Dato 15/05-23, 11:21
Citat fra: thomastog Dato 15/05-23, 11:08
Citat..

Mener du i ramme alvor, at en lokomotivfører skal ignorere, hvis han bliver opmærksom på noget i en overkørsel, som ikke virker ?

Jeg vil nu foretrække, at lokomotivføreren koncentrerer sig om at se, hvad der er foran toget, fremfor at forsøge at se, om nu også lyset blinker rødt mod bilisterne.

Det ene udelukker vel ikke det andet. Tror du overser mit *hvis* i det jeg skriver.

Citat fra: thomastog Dato 15/05-23, 12:16
Citat fra: Togiudlandet Dato 15/05-23, 11:21
Citat fra: thomastog Dato 15/05-23, 11:08
Citat..

Mener du i ramme alvor, at en lokomotivfører skal ignorere, hvis han bliver opmærksom på noget i en overkørsel, som ikke virker ?

Jeg vil nu foretrække, at lokomotivføreren koncentrerer sig om at se, hvad der er foran toget, fremfor at forsøge at se, om nu også lyset blinker rødt mod bilisterne.

Det ene udelukker vel ikke det andet. Tror du overser mit *hvis* i det jeg skriver.

Nej jeg læser hele tråden, hvor du først skrev "Du tror vel heller ikke at signalerne i overkørslerne forsvinder, og at lokomotivføreren kan ignorere, hvad der vises mod vejtrafik ?", som jeg læser, at lokomotivføreren OGSÅ skal holde øje med, hvad der vises mod vejtrafikken. For selvfølgelig forventer man da, at lokomotivføreren indberetter, hvis han opdager, at et blinklys mod bilerne ikke virker. Men jeg forventer ikke, at lokomotivføreren når at tjekke alle blinklys mod bilisterne, når han drøner forbi med 120 km/t som du insinuerer - med andre ord, så synes jeg det er ok, at lokomotivføreren ignorerer, hvad der vises mod vejtrafikken.

Citat fra: Togiudlandet Dato 15/05-23, 12:58
Citat fra: thomastog Dato 15/05-23, 12:16
Citat fra: Togiudlandet Dato 15/05-23, 11:21
Citat fra: thomastog Dato 15/05-23, 11:08
Citat..

Mener du i ramme alvor, at en lokomotivfører skal ignorere, hvis han bliver opmærksom på noget i en overkørsel, som ikke virker ?

Jeg vil nu foretrække, at lokomotivføreren koncentrerer sig om at se, hvad der er foran toget, fremfor at forsøge at se, om nu også lyset blinker rødt mod bilisterne.

Det ene udelukker vel ikke det andet. Tror du overser mit *hvis* i det jeg skriver.

Nej jeg læser hele tråden, hvor du først skrev "Du tror vel heller ikke at signalerne i overkørslerne forsvinder, og at lokomotivføreren kan ignorere, hvad der vises mod vejtrafik ?", som jeg læser, at lokomotivføreren OGSÅ skal holde øje med, hvad der vises mod vejtrafikken. For selvfølgelig forventer man da, at lokomotivføreren indberetter, hvis han opdager, at et blinklys mod bilerne ikke virker. Men jeg forventer ikke, at lokomotivføreren når at tjekke alle blinklys mod bilisterne, når han drøner forbi med 120 km/t som du insinuerer - med andre ord, så synes jeg det er ok, at lokomotivføreren ignorerer, hvad der vises mod vejtrafikken.

Jeg insinuerer ikke noget. Jeg mener det jeg skriver, og fastholder at lokomotivføreren ikke kan/må ignorere, hvis han bliver opmærksom på at hele/dele af overkørslen ikke fungerer korrekt. Faktisk har han pligt til at reagere på det.

Det var det jeg skrev og mente. At du vil insinuere en anden betydning ind i det jeg skriver, må du diskutere med dig selv; for det er ikke noget jeg har påstået.

Citat fra: Togiudlandet Dato 15/05-23, 12:58.. Men jeg forventer ikke, at lokomotivføreren når at tjekke alle blinklys mod bilisterne, når han drøner forbi med 120 km/t ..

Off-topic, og måske en meget lille detalje. Der er overkørsler, som passeres med op til 140 km/t.

Jeg synes det er en lidt underlig snak, det her om lokomotivføreren og overkørsler. For hvis et vejsignal, en klokke, en bom (og vistnok endda de røde lys på selve bommen) ikke virker korrekt, så får toget slet ikke lov til at køre over, og der træder i stedet en nødprocedure i kraft.

Anlægget holder selv øje med om det fungerer korrekt. En lokomotivfører kan godt blive bedt om at undersøge årsagen til at en overkørsel ikke virker korrekt, men hvis der er signal til passere, så skal man altså formode at lortet virker.

Citat fra: RasmusD Dato 15/05-23, 14:34Jeg synes det er en lidt underlig snak, det her om lokomotivføreren og overkørsler. For hvis et vejsignal, en klokke, en bom (og vistnok endda de røde lys på selve bommen) ikke virker korrekt, så får toget slet ikke lov til at køre over, og der træder i stedet en nødprocedure i kraft.

Du har godt nok blind tillid til, at det virker hver gang og hele tiden. Hvis man kunne stole så meget på det, som du skriver, så kunne man undvære forrude i toget.

Får man heller ikke signal, hvis en varevogn parkerer så den skygger for vej-signalet ? Eller vejsignalet er påkørt og ligger ned og lyser ned i græsset ?

Citat fra: RasmusD Dato 15/05-23, 14:34Anlægget holder selv øje med om det fungerer korrekt. En lokomotivfører kan godt blive bedt om at undersøge årsagen til at en overkørsel ikke virker korrekt, men hvis der er signal til passere, så skal man altså formode at lortet virker.

Og hvis der er signal, og du kører forbi og bliver opmærksom på, at noget ikke virker eller er som det skal være, så skal der reageres; man ikke bare formode at alt er sikkert, og krydse overkørslen med lukkede øjne.

Men nu var det også mest et eksempel, på at der stadig er ting i infrastrukturen, som man skal være opmærksom på; som svar på at "alle signaler bliver fjernet".

ERTMS/ETCS og behovsstandsning
Af andersj, Aalborg. 15/05-23, 18:26.
Citat fra: thomastog Dato 15/05-23, 18:00
Citat fra: RasmusD Dato 15/05-23, 14:34Jeg synes det er en lidt underlig snak, det her om lokomotivføreren og overkørsler. For hvis et vejsignal, en klokke, en bom (og vistnok endda de røde lys på selve bommen) ikke virker korrekt, så får toget slet ikke lov til at køre over, og der træder i stedet en nødprocedure i kraft.

Du har godt nok blind tillid til, at det virker hver gang og hele tiden. Hvis man kunne stole så meget på det, som du skriver, så kunne man undvære forrude i toget.

Får man heller ikke signal, hvis en varevogn parkerer så den skygger for vej-signalet ? Eller vejsignalet er påkørt og ligger ned og lyser ned i græsset ?

Det er jo alligevel først noget man kan se når det er for sent at gøre noget for ens eget tog. Hvis uordenssignalet viser at overkørslen er sikret og der ikke befinder sig personer eller objekter i selve overkørslen så må overkørslen passeres.

Anders

Citat fra: thomastog Dato 15/05-23, 18:00Du har godt nok blind tillid til, at det virker hver gang og hele tiden. Hvis man kunne stole så meget på det, som du skriver, så kunne man undvære forrude i toget.

Får man heller ikke signal, hvis en varevogn parkerer så den skygger for vej-signalet ? Eller vejsignalet er påkørt og ligger ned og lyser ned i græsset ?

Altså, på de gamle anlæg får man vitterligt et signal, der hedder "overkørslen sikret". På ETCS får man ikke engang en indikation af, at der kommer en overkørsel, hvis alt fungerer som det skal - blot en køretilladelse.

Og med 140 km/t er der ikke plads til mange andre overvejelser end "nu håber jeg ikke en eller anden jubelidiot mener, at bommene ikke gælder for ham".

Man er nødt til at stole på at signalerne og de tilknyttede sikkerhedsforanstaltninger virker korrekt. I den forbindelse er der ikke nogen forskel på overkørsel, og en almindelig banestrækning hvor signalerne viser "kør" eller "kør igennem". Så må man tage det for gode varer og køre derefter.

For alternativet er - som proceduren foreskriver ved uorden og overkørsler, hvor bomme eller andet ikke virker - at standse foran overkørslen, blæse ørerne af alle omkringværende med togets tyfon, og rangere over overkørslen i skridtgangstempo.

Der er ikke nogen middelvej mellem de to. Man skal sgu ikke sidde og holde udkig efter om bommene nu rent faktisk også er nede, selvom signalgivningen giver garanti herfor. Hvis sikringsanlæggene ikke er til at stole på, kan man slet ikke køre tog.

(Overkørsler uden bomme er noget fanden har skabt, og de burde alle være sløjfet for længst)

Citat fra: thomastog Dato 15/05-23, 18:00
Citat fra: RasmusD Dato 15/05-23, 14:34Jeg synes det er en lidt underlig snak, det her om lokomotivføreren og overkørsler. For hvis et vejsignal, en klokke, en bom (og vistnok endda de røde lys på selve bommen) ikke virker korrekt, så får toget slet ikke lov til at køre over, og der træder i stedet en nødprocedure i kraft.

Du har godt nok blind tillid til, at det virker hver gang og hele tiden. Hvis man kunne stole så meget på det, som du skriver, så kunne man undvære forrude i toget.

Får man heller ikke signal, hvis en varevogn parkerer så den skygger for vej-signalet ? Eller vejsignalet er påkørt og ligger ned og lyser ned i græsset ?

Citat fra: RasmusD Dato 15/05-23, 14:34Anlægget holder selv øje med om det fungerer korrekt. En lokomotivfører kan godt blive bedt om at undersøge årsagen til at en overkørsel ikke virker korrekt, men hvis der er signal til passere, så skal man altså formode at lortet virker.

Og hvis der er signal, og du kører forbi og bliver opmærksom på, at noget ikke virker eller er som det skal være, så skal der reageres; man ikke bare formode at alt er sikkert, og krydse overkørslen med lukkede øjne.

Men nu var det også mest et eksempel, på at der stadig er ting i infrastrukturen, som man skal være opmærksom på; som svar på at "alle signaler bliver fjernet".

Der er sensor i de nye bomme og nogle af de ældre overkørsler, så en ødelagt bom vil også blive registreret.

Citat fra: RasmusD Dato 15/05-23, 18:35For alternativet er - som proceduren foreskriver ved uorden og overkørsler, hvor bomme eller andet ikke virker - at standse foran overkørslen, blæse ørerne af alle omkringværende med togets tyfon, og rangere over overkørslen i skridtgangstempo.

(Overkørsler uden bomme er noget fanden har skabt, og de burde alle være sløjfet for længst)

Er der ikke noget om at HVIS man i den situation kan se at mindst et vejsignal virker, eller mindst en bom er nede, så kan standsningen udelades?

Eskild

Citat fra: esni Dato 16/05-23, 07:43Er der ikke noget om at HVIS man i den situation kan se at mindst et vejsignal virker, eller mindst en bom er nede, så kan standsningen udelades?

Nej, man skal altid standse. Hvis overkørslen slet ikke er aktiveret, kan lokomotivføreren kravle ned og forsøge at starte den manuelt fra et lille skab. Hvis den er delvist aktiveret (den situation, du beskriver - bomme delvist nede etc) skal man ikke forsøge at aktivere den, men bare fortsætte til næste punkt i nødprocedure, altså langsomt køre over mens man tyfonerer.

Hvis der er teknisk personale til stede, der standser trafikken med håndsignaler, kan man undlade at bruge tyfonen.

Men man standser *altid* foran en overkørsel, der ikke er sikret.


Gå op Sider: 1 [2] 3
Billige jernbane T-shirts

Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964

Dette hæfte på 32 sider om Vestsallingbanen blev udgivet af Jernbanehistorisk Selskab i 1964 i anledning af banens 40 års jubilæum. I hæftet fortælles om banens forhistorie, anlæg, drift, stationer rullende materiel, nedlæggelsen osv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak