Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.
11
Faste anlæg - Drømme om bornholmsk jernbane ...
Af hummel_62. 24/04-24, 12:30Burde vi ikke have en gruppe, for sjove ideer?
Fordi der er vel ikke nogen som i ramme alvor forestiller sig et sporbygningstog, kørt til Bornholm? Eller manuelt bygget. Kunne måske få hjælp fra Sporvejesmusset.
Nå hyg jer.
Fordi der er vel ikke nogen som i ramme alvor forestiller sig et sporbygningstog, kørt til Bornholm? Eller manuelt bygget. Kunne måske få hjælp fra Sporvejesmusset.
Nå hyg jer.
12
Trafikpolitik - Hovedgård - Hasselager. Blive...
Af Niels Munch. 24/04-24, 11:42Citat fra: mgameing123 Dato 24/04-24, 10:54Det eneste gode form for konkurrence man kan have på jernbanen er Open Access Operators.
..... og engelske tilstande?
M.v.h.
Niels
13
Trafikpolitik - Hovedgård - Hasselager. Blive...
Af mgameing123. 24/04-24, 10:54Citat fra: Thomas123 Dato 23/04-24, 20:03Jeg elsker at folk hader DSB. Som om Arriva har givet en god nok service. Samtlige lokalbaner og DSB yder bedre.Lige præcis det. Man får ikke det "Konkurrence" ved franchising systemet. Det eneste gode form for konkurrence man kan have på jernbanen er Open Access Operators.
14
Faste anlæg - Drømme om bornholmsk jernbane...
Af Niels Munch. 24/04-24, 10:13Citat fra: Per Holm Dato 24/04-24, 08:44..... og på Rügen (og i resten af Mecklenburg-Vorpommern) er smalspor i forvejen vidt udbredt.
Well, Rügen har "Rasender Roland" (24,1 km, 750 mm sporvidde) og på fastlandet findes "der Molli" (15,4 km, 900 mm sporvidde) som de eneste smalsporbaner i M-V, der har egentlig trafik.
M.v.h.
Niels
15
Faste anlæg - Drømme om bornholmsk jernbane...
Af Krabsen. 24/04-24, 09:46Citat fra: Per Holm Dato 24/04-24, 08:44Mon ikke 100+ km i undersøisk tunnel er lige rigeligt - både i anlægsomkostninger og i kundepopularitet..Citat fra: nj_kruse Dato 24/04-24, 07:51Er der granit hele vejen til Sverige, så man kan sprænge sig frem?Så er det da "den forkerte vej" man borer.
Tunnel til Sassnitz vil blive mere nyttig - kunderne bor sydpå og på Rügen (og i resten af Mecklenburg-Vorpommern) er smalspor i forvejen vidt udbredt.
16
Faste anlæg - Drømme om bornholmsk jernbane...
Af steenth. 24/04-24, 08:54Citat fra: nj_kruse Dato 24/04-24, 07:51Desværre ikke. Det ville have gjort projekt meget billigere. For det er klippegrund, som gør at man på Færøerne bygger undersøiske tunneler til en rimelig pris. De har omkring jul åbent 11 km tunnel til Sandoy og de vil også det sidste stykke til Suðuroy. Det netop de projekter der oppe, som har inspireret på Bornholm. Og geologien mellem Skåne og Bornholm gør, at et projekt er oppe i en meget høj pris. Og afstanden mellem fastland og ø er også oppe på 40 km.. Det gør det ikke lettere at få det gennemført.Citat fra: steenth Dato 23/04-24, 21:00Spørgsmålet er om en en tunnel til Bornholm med biltog kunne gøre normalspor mere interessant, samt netop vil skabe forbindelse. Der er seriøs interesse på øen for sådan et projekt enten som biltog eller vejtunnel.Er der granit hele vejen til Sverige, så man kan sprænge sig frem?
17
Faste anlæg - Drømme om bornholmsk jernbane...
Af Per Holm. 24/04-24, 08:44Citat fra: nj_kruse Dato 24/04-24, 07:51Så er det da "den forkerte vej" man borer.Citat fra: steenth Dato 23/04-24, 21:00Er der granit hele vejen til Sverige, så man kan sprænge sig frem?Citat fra: viktoria skov Dato 23/04-24, 20:37Normalspor giver ingen gavnlige effekter på Bornholm, nu da der ikke er sporforbindelse til omverdenen.Spørgsmålet er om en en tunnel til Bornholm med biltog kunne gøre normalspor mere interessant, samt netop vil skabe forbindelse. Der er seriøs interesse på øen for sådan et projekt enten som biltog eller vejtunnel.
Tunnel til Sassnitz vil blive mere nyttig - kunderne bor sydpå og på Rügen (og i resten af Mecklenburg-Vorpommern) er smalspor i forvejen vidt udbredt.
18
Faste anlæg - Drømme om bornholmsk jernbane...
Af nj_kruse. 24/04-24, 07:51Citat fra: steenth Dato 23/04-24, 21:00Er der granit hele vejen til Sverige, så man kan sprænge sig frem?Citat fra: viktoria skov Dato 23/04-24, 20:37Normalspor giver ingen gavnlige effekter på Bornholm, nu da der ikke er sporforbindelse til omverdenen.Spørgsmålet er om en en tunnel til Bornholm med biltog kunne gøre normalspor mere interessant, samt netop vil skabe forbindelse. Der er seriøs interesse på øen for sådan et projekt enten som biltog eller vejtunnel.
19
Faste anlæg - Drømme om bornholmsk jernbane ...
Af Svend. 24/04-24, 06:27Citat fra: Niels Munch Dato 23/04-24, 22:00Så skal vi have fat i schweizerne; Stadler anlagde den metersporede tandhjulsbane Cremallera de Montserrat i Catalonien som nøglefærdig.
M.v.h.
Niels
Fint! Så er det på plads.
20
Faste anlæg - Drømme om bornholmsk jernbane ...
Af Niels Munch. 23/04-24, 22:00Så skal vi have fat i schweizerne; Stadler anlagde den metersporede tandhjulsbane Cremallera de Montserrat i Catalonien som nøglefærdig.
M.v.h.
Niels
M.v.h.
Niels