Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10
Her var så et hurtigt billede af Snälltågets Vectron på København H - taget 16.06 i eftermiddag. Toget bestod af lokomotiv og én personvogn - antager at det var en præsentationstur (så ikke om det var en sidde- eller liggevogn)
 
Citat fra: andersj Dato 18/04-24, 16:21... til Berlin over Ørestad station.

På Snälltågsk hedder stationen, helt i tidens stil: "København Ørestad".

Navnet passer egentlig meget godt sammen med (og i modsætning til) "Københavns Lufthavn" og "København Syd" så ingen vil gå forkert.  :D

Men gad vide om den nye rute vil få SJ til at trække sig. SJ har i forvejen udtrykt betænkeligheder ved at trafikere København.
 
Nu giver det mening at jeg lige så en af Snälltågets Vectroner med én passagervogn på København H. (Har foto men kan ikke lige finde ud af st oploade det her)
 
Fra 16. maj kører Snälltåget to gange dagligt mellem København og Stockholm, billetter starter på 299 SEK (191 DKK) for en enkelt. Morgenafgangen bliver fra Ørestad klokken ca. 7, da det er nattoget fra Berlin man skal rejse med. Eftermiddagsafgangen klokken ca. 16 vil køre fra Hovedbanegården.

I den anden retning er der afgang fra Stockholm ca. 9:30 til Hovedbanegården og ca. 16:30 til Berlin over Ørestad station.
 
Citat fra: mgameing123 Dato 18/04-24, 11:40Hvad jeg synes er problematisk er at Timeplanen inkludere slet ikke Fredericia på trods af det er Jylland's vigtigste knudepunkt på jernbanen.

Timemodellen inkluderer skam Fredericia, der får lyntogsforbindelse til/fra øst (Odense og København) og til/fra nord (Vejle, Horsens og Aarhus) hver time. Det er i øvrigt den samme lyntogsforbindelse, som man i Vejle vælger ikke at forholde sig til.

M.v.h.
Thomas
 
Netop.

Jeg læste for en del år siden (10-15 år?) her i Forummet at alene turboladeren kostede ca. en million at renovere. Så en køreklar MZ er en dyr fornøjelse. Men en bevarelse ville under alle omstændigheder være glædeligt, også som eksponat!
 
Citat fra: andersj Dato 18/04-24, 11:09
Citat fra: mgameing123 Dato 18/04-24, 08:14
Citat fra: GHolm Dato 18/04-24, 06:17Det virker usandsynligt, men man kan måske være heldig at SF og Enhedslisten insistere på det som et forhandlingspunkt. Hvis der kommer en ny jernbaneforbindelse over elelr under lillebælt, som man jo er i de tidlige stadiger af at undersøge, kan det jo være at timeplanen kan blive til noget alligevel, selvom banen over Vejle fjord er blevet droppet.
Jeg tror dog ikke det bliver til noget. For hvis man bruger milliarder på at lave højhastighedsbaner mellem Aarhus og Lillebælt, så bliver det meget sværere at retfærdiggøre en Kattagatforbindelse.
Jeg tror Kattegatforbindelse vil først blive bygget langt ud i fremtiden. Hovedgård til Hasselager er nødvendig hvis man vil have flere regionaltog og godstog. Skanderborg Kommune heldigvis ikke klager om at de mister lyntogbetjening. Vejle har en idé at de vil miste lyntog men chancen for det er meget lav fordi der er MANGE der venter på Vejle's perron for en lyntog.

ICL+ standser allerede i dag ikke i Vejle og det har Vejle slet ikke opdaget. Det har aldrig været på tale at de almindelige lyntog ikke længere skulle betjene Vejle.
Jeg tænker det er fordi Vejle tror de er Jylland's vigtigste by. Hvad jeg synes er problematisk er at Timeplanen inkludere slet ikke Fredericia på trods af det er Jylland's vigtigste knudepunkt på jernbanen.
 
Rygter om overtagelse af Talgo har floreret et stykke tid. Mest fokuseret på at ungarnske Ganz-Mavag (nu ejet af et Orban kontrolleret selskab) har givet et bud på at købe 100% af aktierne til 5 EUR/Stk (kursen er over de senere år steget fra ca 3 EUR til omkring 4,5 EUR). Den spanske regering har forhindret dette, ved at anvende en bestemmelse omkring kritisk infrastruktur, som de mener at Talgo har adgang til.

Forleden dukkede så en nyhed op om at lade Stadler købe den største aktionærs 40% af aktierne. Dette kræver dog, at der også afleveres et bindende tilbud på alle 100% af aktierne.

Talgo har en stigende omsætning, men en forholdsvis lav profit. Til gengæld er der nogle meget interessante kontrakter af høj værdi i porteføljen (hvor lønsomme de er, vil nok reelt afgøre salgsprisen).

https://www.reuters.com/markets/deals/talgos-top-shareholder-talks-with-stadler-over-takeover-bid-report-says-2024-03-25/

/Lasse
 
Geoff Marshall har lavet en video hvor han besøger alle spor 0 i Storbritannien.

Måske det var noget for Simon A eller Kenny. :-)
 
Citat fra: mgameing123 Dato 18/04-24, 08:14
Citat fra: GHolm Dato 18/04-24, 06:17Det virker usandsynligt, men man kan måske være heldig at SF og Enhedslisten insistere på det som et forhandlingspunkt. Hvis der kommer en ny jernbaneforbindelse over elelr under lillebælt, som man jo er i de tidlige stadiger af at undersøge, kan det jo være at timeplanen kan blive til noget alligevel, selvom banen over Vejle fjord er blevet droppet.
Jeg tror dog ikke det bliver til noget. For hvis man bruger milliarder på at lave højhastighedsbaner mellem Aarhus og Lillebælt, så bliver det meget sværere at retfærdiggøre en Kattagatforbindelse.
Jeg tror Kattegatforbindelse vil først blive bygget langt ud i fremtiden. Hovedgård til Hasselager er nødvendig hvis man vil have flere regionaltog og godstog. Skanderborg Kommune heldigvis ikke klager om at de mister lyntogbetjening. Vejle har en idé at de vil miste lyntog men chancen for det er meget lav fordi der er MANGE der venter på Vejle's perron for en lyntog.

ICL+ standser allerede i dag ikke i Vejle og det har Vejle slet ikke opdaget. Det har aldrig været på tale at de almindelige lyntog ikke længere skulle betjene Vejle.
 
Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak