Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.
21
Trafikpolitik - Nedrevet køreledning på Fyn
Af banemanden. 13/06-25, 13:08Jeg kan se, at der er meget uviden om erstatningskørsel, som jeg lige kan tilføje noget information om, så ikke man bare sidder og finder på
DSB rekvirerer ofte busser fra Vikingbus, for Vikingbus har vundet kontrakten og forpligtelserne med erstatningskørsel for DSB. De betaler også bod, når de IKKE kan levere busser til disse situationer. Kontrakten er stor og øger budgettet hos dem der vinder markant. Det er en vigtig kontrakt som busselskaberne vil gå ret langt for at lande og vedligeholde.
I kontrakten med DSB, indgår både planlagt og ikke-planlagt erstatningskørsel. Står der "Lyngby Turist" på siden af en Togbus, er det fordi Vikingbus har hyret Lyngby ind som underleverandør for at dække behovet.
Vikingbus har RIGTIG mange rutebusser og lige så mange CVR numre som de har kørselstyper. Det ene CVR nummer låner måske busser af det andet og så videre. Når du har denne opbygning, er dit søsterselskab, her Turistbusserne, også en underleverandør. Men erstatningskørsel er som udgangspunkt med rutebusser.
Papuga Bus havde kontrakt på erstatningskørsel i deres navn. Så går Papuga sammen med andre og slår sig sammen til Vikingbus og køber så også en hel masse mindre selskaber op og bliver gigant store.
I en lang periode fandtes Papuga Bus dog stadig i deres CVR portefølje, for du kan jo ikke indsluse en kæmpe kontrakt som DSB i en virksomhed, med de konkurrenter som OGSÅ bød på kørslen.
Vikingbus er i øvrigt et helt kapitel for sig selv. Var der et busforum, ville du sikkert høre nogle vanvittige historier om hvordan det firma køres.. Men det er en anden sag

DSB rekvirerer ofte busser fra Vikingbus, for Vikingbus har vundet kontrakten og forpligtelserne med erstatningskørsel for DSB. De betaler også bod, når de IKKE kan levere busser til disse situationer. Kontrakten er stor og øger budgettet hos dem der vinder markant. Det er en vigtig kontrakt som busselskaberne vil gå ret langt for at lande og vedligeholde.
I kontrakten med DSB, indgår både planlagt og ikke-planlagt erstatningskørsel. Står der "Lyngby Turist" på siden af en Togbus, er det fordi Vikingbus har hyret Lyngby ind som underleverandør for at dække behovet.
Vikingbus har RIGTIG mange rutebusser og lige så mange CVR numre som de har kørselstyper. Det ene CVR nummer låner måske busser af det andet og så videre. Når du har denne opbygning, er dit søsterselskab, her Turistbusserne, også en underleverandør. Men erstatningskørsel er som udgangspunkt med rutebusser.
Papuga Bus havde kontrakt på erstatningskørsel i deres navn. Så går Papuga sammen med andre og slår sig sammen til Vikingbus og køber så også en hel masse mindre selskaber op og bliver gigant store.
I en lang periode fandtes Papuga Bus dog stadig i deres CVR portefølje, for du kan jo ikke indsluse en kæmpe kontrakt som DSB i en virksomhed, med de konkurrenter som OGSÅ bød på kørslen.
Vikingbus er i øvrigt et helt kapitel for sig selv. Var der et busforum, ville du sikkert høre nogle vanvittige historier om hvordan det firma køres.. Men det er en anden sag

22
Rullende materiel - Coradia Stream & Talgo nyt
Af Niels Munch. 13/06-25, 12:43Citat fra: andersj Dato 5/06-25, 11:38Lørdag den 21. juni vil det være muligt at besigtige en Talgo stamme på Fredericia banegård fra klokken 10:30 til 15.
Indtil videre har DSB kun skrevet om det på Instagram: https://www.instagram.com/p/DKgicNdt_7t/?img_index=1
DSBs pressemeddelelse af d.d.:
https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/kom-med-ombord-i-dsbs-nye-internationale-tog/ .
M.v.h.
Niels
23
Faste anlæg - "DSB Ambulancevej" 1997-2025
Af Ove Nygaard. 13/06-25, 11:54Kære Thomas
Jeg kan kun erklære mig enig i substansen af dit indlæg. Min "gammeldags holdning", som du kender og har oplevet, er kort og godt: "Der er ingen "synlig ledelse" længere, men det ville også kræve chefer/ledere med kendskab ret langt ned i substansen og frem for alt evnen til "at tale med alle både "høj og lav" og i et forståeligt sprog. Tænker jeg på nogen specielt? Nej, af hensyn til den gode tone lader jeg det blive ved det, jeg skriver.
Bedste hilsener
Ove Nygaard
pens DSB-chef
og Privatbane-chef
Jeg kan kun erklære mig enig i substansen af dit indlæg. Min "gammeldags holdning", som du kender og har oplevet, er kort og godt: "Der er ingen "synlig ledelse" længere, men det ville også kræve chefer/ledere med kendskab ret langt ned i substansen og frem for alt evnen til "at tale med alle både "høj og lav" og i et forståeligt sprog. Tænker jeg på nogen specielt? Nej, af hensyn til den gode tone lader jeg det blive ved det, jeg skriver.
Bedste hilsener
Ove Nygaard
pens DSB-chef


24
Billeder og video - Godstog laver omløb inde på s...
Af Lars. 13/06-25, 11:47Citat fra: Lasse Duusgaard Dato 12/06-25, 19:39De kunne sagtens have kørt med mz forrest mellem Fredericia og Aarhus, også kørt med mx forrest mellem Aarhus og Aalborg. Det ville have gjort at de undgik omløb i Aarhus. Det så dog ud til at i dagens godstog var mz slet ikke med op til Aalborg... om den var et andet sted ved jeg ikke.
Øh, var Mz ikke med til Ålborg? Den er da med på dine fotos og video, eller taler vi ikke om det samme?
25
Trafikpolitik - Nedrevet køreledning på Fyn
Af mpp. 13/06-25, 11:08Citat fra: Gustav Hansen Dato 12/06-25, 16:09For det tredje så skal klager over at skilte og skærme på perroner viser noget forkert ikke sendes til DSB, da det er Banedanmark der styre skærmene. Det samme gælder perron udkald, hvor DSB højest kan bede BDK om at videregive informationer. Rejseplanen styres heller ikke direkte af DSB.
Denne her holdning er et meget godt eksempel på, hvad der er galt med den offentlige transport. Man har delt den kollektive transport op i en række selskaber, men laver så med Rejseplanen og Rejsekort et samlet tilbud overfor kunderne/passagerne – bortset lige fra når det går galt, hvor man så skal håbe at man rejser med et selskab, der kerer sig om sine passagerer. Langt de fleste tog i Danmark er DSB og selv der, hvor det ikke er DSB, der kører, er DSB med på rejsen på den ene eller den anden vis – på den skrå bane køres DSBs afgange i stedet for GoCollective og mellem Aalborg og Frederikshavn er NJ underleverandør til DSB (eller har i hvert fald været). Og så er der de rejser, hvor DSB tilslutter et tog fra et andet togselskab hvad end det er Lokaltog, GoCollective eller nogle andre.
En del stationer er kun betjent af tog fra DSB og så er det jo altså meget naturligt, at man går til DSB for at få hjælp. Oplever man flere gange ikke at strande uden at få ordentlig information om den videre rejse, rejsegaranti og forplejning (fra DSB butikker, uanset at de er brandet 7-eleven), tærer det på tilliden til DSB. Så må DSB, BaneDanmark og de andre selv finde ud af, hvordan de vil håndtere tingene mellem sig.
Citat fra: Gustav Hansen Dato 12/06-25, 16:09Man kan efterspørge beredskabsplaner lige så meget man vil, men medmindre man kræver at der laves flere hundrede, hvis ikke tunsinde, planer for at dække alle mulige scenarier, så må man så leve med at man laver meget overordnede og ikke-specifikke planer, som der ikke altid vil reflektere hvad der er praktisk i virkeligheden, eller som føre til at man aflyser mange flere tog end er nødvendigt, netop fordi planerne ikke kan tage højde for den konkrete situation. Og så vil folk bare klage over det i stedet.
Man har en plan til man bliver slået i hovedet, som en bokser sagde. Pointen er ikke at man har planer for alt, men at man efterprøver de planer man har, og f.x. sørger for, at information man hører i kundeservice-telefonen kan blive sendt videre til nogle, der kan bruge den til noget. Det er f.x. et kendt problem, at man ikke kan stole på livedata fra Rejseplanen og så ville det være naturligt, at man prioriterede bedre livedata. Når man kan tracke en pizza eller en taxa, man har bestilt, bør det også være muligt at se, hvor rent faktisk er og ikke hvor de forventes at være i køreplanen + 10 minutters forsinkelse. Kort og tærren og den slags.
Og så handler det jo om at følge med tiden. Corona kom bag på os, og så fik vi en styrelse for forsyningssikkerhed. Sidste år var der en masse biler, der sneede inde på motorvejen, og så fik vi et beredskabsministerium. Vi bliver opfordret til at have mad og drikke klar til 3 dage. Det er konteksten og så skal DSB bare følge med tidernes uorden.
26
Rullende materiel - Renoveringen af MZ 1439
Af emd_645. 13/06-25, 10:32Så er der lavet lidt mere arbejde på 1439.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
27
Billeder og video - Ny station på gammel linjefør...
Af Thomas123. 13/06-25, 10:00Dette har de flere steder på Apple maps. Trafiktårnet ved dybbølsbro har også et ikon. Men selve beskrivelsen er ikke en station, blot et togselskab.
28
Trafikpolitik - Nedrevet køreledning på Fyn
Af Petteri. 13/06-25, 00:39Jeg har med interesse fulgt denne debat, og jeg kommer lige med endnu et indspark.
Det var ikke muligt for Vikingbus at stille med togbusser på grund af nogle store firmaevents i pinsen. Åbenbart heller ikke fra deres underleverandører.
DSB kunne heller ikke skaffe taxaer, fordi taxachaufførerne simpelthen afviste DSB-bestilte ture, da de jo ikke giver lige så meget som en gadetur. Selv personale som skulle frem/tilbage måtte vente i timer på at komme hjem, fordi deres bestilte taxa-ture blev afvist.
Det var ikke muligt for Vikingbus at stille med togbusser på grund af nogle store firmaevents i pinsen. Åbenbart heller ikke fra deres underleverandører.
DSB kunne heller ikke skaffe taxaer, fordi taxachaufførerne simpelthen afviste DSB-bestilte ture, da de jo ikke giver lige så meget som en gadetur. Selv personale som skulle frem/tilbage måtte vente i timer på at komme hjem, fordi deres bestilte taxa-ture blev afvist.
29
Faste anlæg - Ny sporplan Aarhus H
Af ivar. 13/06-25, 00:01Kosteffektivitet regnes ikke fra A til B, men fra A til B og tilbage til A.
Det kan give ganske god mening at smide en container til Hamborg i Århus frem for i Bremerhafen
Vh
-ivar
30
Trafikpolitik - Nedrevet køreledning på Fyn
Af LM94. 12/06-25, 23:31Citat fra: Henrik Hansen Dato 11/06-25, 07:52Citat fra: LM94 Dato 11/06-25, 00:17Når noget går i stykker, som ikke er ens eget, så kan du ikke påkalde dig retten til at sige, at det er forventeligt. Et ødelagt sporskifte eller en nedfalden køreledning er uden for DSB's område, da infrastrukturen falder under BaneDanmark.
Det er dig som kunde, uvedkommende hvem der er årsag til en forsinkelsen, det må DSB tage med sine samarbejdspartnere. Skader på infrastrukturen kan og skal aldrig blive kundens ansvar, så derfor skal DSB løften den opgave på samme måde og vilkår, som hvis et af deres 'egne' tog gik i stykker.
EUs passagerforordning rangerer højere end DSBs landsdækkende rejseregler, så dem kan de ikke komme uden om. Samtidig skal DSB i situationen være den 'udfarende part', som skal virke aktivt for at hjælpe passagerne der skal videre. Det er ikke nok at konstaterer at man ikke kan skaffe togbusser - og så lade folk klare sig selv.
DSB skal yderlige stille forplejning til rådighed ved meget store forsinkelse. Reglen med de 50 kr. til køb i 7-Eleven, blev først indført, da DSB kommer under pres for ikke at stille forplejning til rådighed. Men hvad med de passagerer der IKKE er på en station med 7-Eleven, de må klare sig selv, til trods for at reglen også omfatter dem.
DSB bør snarest få kigget deres rejseregler igennem, og få dem opgraderet, så de er tilpasset EUs regler.
Du sammenligner pærer og bananer. Hvis det var flytrafik, hvor lufthavnen havde problemer med IT eller anden infrastruktur der gjorde at flyene ikke måtte flyve, er det jo ikke flyselskabet der skal kompensere kunden. Det ligger ude for flyselskabets ansvar, når det er noget de ikke selv har indvirkning på. Det er prøvet og afgjort i retten.
Hvor skriver jeg at det bliver kundens ansvar? Hvis der ikke er nogle busser til rådighed, så kan DSB ikke gøre andet end at få operatøren til at indsætte busserne så hurtigt de kan. Taxaer er ikke offentlig transport, men kørsel af privat vognmand, og dette er ikke omfattet i EU's regler.
Hvis du prøver at læse retningslinjen igennem i forhold til køb af mad, så står der følgende: som udgangspunkt i en DSB 7-Eleven.
Jeg tror du har en hetz mod DSB, siden du mener at de ikke lever op til de regler som er i EU. Hvis du er så uenig og utilfreds kan jeg kun stærkt anbefale dig at kontakte DSB og melde hvor DU mener de ikke følger EU's regler. Regler må strammes, men aldrig være løsere.