Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider: 1 ... 8 9 [10]
Citat fra: gbm Dato 11/06-25, 14:16Nu hvor Talgo togene angiveligt sættes i drift senere på året, kan jeg kun glæde mig til at Hamborg trafikken bliver bedre. Men vil den enkelte tur til Hamborg fra København i første omgang blive hurtigere end de 4.45 den direkte forbindelse er på i dag? De gange jeg har taget turen, har det virket til at man kører bag de tyske regionaltoge, hvorfor man kører ret langsomt indtil man rammer grænsen, hvilket er den største hindring på hurtigere trafik.

Spørgsmålet indeholder svaret - strækningen Hamborg-Flensborg er ret belastet med regional- og godstog, så det er ikke muligt at køre hurtigere. Talgo + Vectron kan ganske vist køre 200 km/h (ligesom de nuværende IC1-vogne), men der kommer først for alvor fart på når forbindelsen under Femern Bælt er helt færdig. På denne side af grænsen er specielt Vestfyn en tilsvarende prop.
 
Et gammelt begreb er øjensynlig gået lidt i glemmebogen: "de faktiske forhold i jernindustrien..."

Jeg har stadig ikke set nogen komme med en i praksis gennemførlig løsning på, hvordan DSB ellers skulle have ageret.
Man kan ikke bestille busser, der ikke findes. Man kan ikke stampe 300 taxier med chauffører op af jorden.
Som Per Holm skrev kan man naturligvis konstant have en fuldt dækkende reserveflåde af busser og chauffører siddende og lægge kabale. Hvem skal mon betale for det?


 
Citat fra: Henrik Hansen Dato  8/06-25, 19:15Rygtet vil vide, at det er en DSB IR4 der har nedrevet den - man fristes næsten til at sige 'som sædvanligt',
ROFL.
En IC3 har svært ved at nå køreledningen.

DBs TRAXX og EG kunne også være et bud, men så bliver det tyndt. Så mange EB Vectron kommer ikke over Lillebælt. Hector kunne også være et bud, men de er få.
 
 
Citat fra: H-Kruse Dato  9/06-25, 22:18Jeg sammenligner jo ikke med strækninger hvor der kan køres over 300 km/t

170 - 200 km/t på hele hovedbanen synes jeg bestemt ikke er urimeligt.

Helt enig!

Så vidt jeg så'n lige kan se på bane.dk er strækningshastighed på alle hovedstrækningerne (altså groft sagt dem med DSB-tog på) også 160-200 km/t, så Banedanmark er vist enige med os i den målsætning.

At det så også lykkes i praksis gætter jeg på er et spørgsmål om vedligehold, hvilket det lyder som om er underprioriteret på Lunderskov-Esbjerg.
 
Nu hvor Talgo togene angiveligt sættes i drift senere på året, kan jeg kun glæde mig til at Hamborg trafikken bliver bedre. Men vil den enkelte tur til Hamborg fra København i første omgang blive hurtigere end de 4.45 den direkte forbindelse er på i dag? De gange jeg har taget turen, har det virket til at man kører bag de tyske regionaltoge, hvorfor man kører ret langsomt indtil man rammer grænsen, hvilket er den største hindring på hurtigere trafik.


 
 
I indledningen står også 'visse tog', altså man skal vælge for hvilke tog, EU's regler IKKE skal gælde. Det er ikke i forordningens ånd, at et land bare kan vedtage, at reglerne ikke gælder i pågældende land, ved at undtage alle tog, der ikke krydser en grænse.

DSB følger så heller ikke forordningen ved kørsel fra Tyskland til Danmark, som jo ikke kan undtages.

Jeg har kendskab til en gruppe, der var med toget fra Hamburg til Kolding, hvor toget blev mere end en time forsinket, så den sidste forbindelse fra Kolding til Esbjerg var kørt. Her ville DSB hverken give hotel eller taxi, som på det tidspunkt var eneste mulighed. De måtte have noget familie til at hente dem i Kolding, hvis de ikke vil vente på perronen til næste morgen. Det er jo slet ikke i orden.

Før i tiden havde togføreren et hæfte med taxi-boner, som netop var til sådanne tilfælde, men det er vel også centraliseret i Telegade i dag.
 
Citat fra: Arthur G. Hove Dato 11/06-25, 12:22Hej

Jeg så her den anden dag en fin video på YouTube omkring en der havde redesignet hele de Slovakiske baners bemaling og deres piktogrammer med. Det hele. Jeg undrede mig derfor om der er en slags designmanual for DSB og deres nuværende bemaling og piktogrammer. Hvis der er et sted hvor man kan finde sådan en manual eller en oversigt over piktogrammerne eller bemalingen så tænkte jeg at det ville være her.

Kan nogen hjælpe med det

Der findes en bog af Jens Nielsen, der så vidt vides er den originale designmanual, har den selv:

https://www.bogtorvet.net/dsb-design-danish-railway-design_nielsen-jens_2271057

Omtalt hér (nogenlunde).https://kforum.dk/article174705k.ece

Der er en "ny" version af Bruce Peter:

https://jernbaneboeger.dk/shop/product/dsb-design

 
Vi kan også stille det op på denne måde:

Disse fritagelser kan gælde for:
  • tog i byer
  • tog mellem byer
  • regionaltog
  • indenlandske fjerntog
  • tog, som udelukkende anvendes til historiske eller turistmæssige formål
 
Citat fra: Henrik Hansen Dato 11/06-25, 12:40
CitatEU-landene kan beslutte at fritage visse togafgange. Disse fritagelser kan gælde for tog i byer, mellem byer, regionaltog, indenlandske fjerntog og tog, som udelukkende anvendes til historiske eller turistmæssige formål.

Den sidste sætning er ret vigtig her : som udelukkende anvendes til historiske eller turistmæssige formål.

Det indskrænker mulighederne ret kraftigt, og vil i praksis kun gælde veteranbaner her i landet.

Læs sætningen igen. Der står "og tog, som udelukkende anvendes til historiske..."

Altså er det sidste eksempel i en liste af eksempler, der kan fritages. Ikke en indskrænkning for alle eksemplerne.
 
CitatEU-landene kan beslutte at fritage visse togafgange. Disse fritagelser kan gælde for tog i byer, mellem byer, regionaltog, indenlandske fjerntog og tog, som udelukkende anvendes til historiske eller turistmæssige formål.

Den sidste sætning er ret vigtig her : som udelukkende anvendes til historiske eller turistmæssige formål.

Det indskrænker mulighederne ret kraftigt, og vil i praksis kun gælde veteranbaner her i landet.
 
Gå op Sider: 1 ... 8 9 [10]
HectorrailDSB H 800

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak