Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.
11
Trafikpolitik - Check-ind krigen
Af Trainee. 1/12-24, 23:48Citat fra: mpp Dato 1/12-24, 23:39Mon ikke man løbende kigger på hvilke billetter, der bliver købt og så laver en løsning, der matcher det. For korte rejser kunne det faktisk være nice, at man ikke behøvede tjekke ud med rejsekortet men bare kunne lave et tjek ind til 2 zoner eller hvad det nu skulle være.
Sådan bliver det ikke.
12
Trafikpolitik - Check-ind krigen
Af mpp. 1/12-24, 23:39Mon ikke man løbende kigger på hvilke billetter, der bliver købt og så laver en løsning, der matcher det. For korte rejser kunne det faktisk være nice, at man ikke behøvede tjekke ud med rejsekortet men bare kunne lave et tjek ind til 2 zoner eller hvad det nu skulle være.
13
Trafikpolitik - Møde i transportudvalget
Af mpp. 1/12-24, 23:37Det er nu noget, de har snakket om i mange år og mon ikke der også er nogle politikere, der godt kan se en ide i en ny tilgang. Det er jo svært at forsvare den sidste transportplan når priserne er steget, CO2-budgettet er opbrugt og der er blevet kastet suppe på et maleri.
14
Trafikpolitik - DSB vælger Sqills' S3 Passenge...
Af andersj. 1/12-24, 23:30En nyhed der er et par måneder gammel, men som jeg alligevel synes er værd at dele.
DSB har valgt at erstatte deres eget salgsstyringssystem (kaldes lagerstyring i pressemeddelelsen, men her skal man tænke siddepladser som produkter på "lageret") med S3 Passenger fra den hollandske softwarevirksomhed Sqills - der siden 2021 er ejet af Siemens Mobility.
Systemet skal bruges til at administrere og optimere salget og prissætningen af Orange billetter (yield management/dynamiske priser) samt til at administrere pladsreservationer og bedre kommunikation til kunderne.
S3 Passenger vil gøre det muligt at åbne for billetsalg og pladsreservation længere ind i fremtiden, da systemet automatisk kan ombooke og informere passagererne ved køreplansændringer som opstår efter køb af (plads)billetten - eksempelvis ved sporarbejder.
S3 Passenger benyttes bl.a. af SJ, Snälltåget, Eurostar, SNCF, Irish Rail, iryo og enkelte fjernbusselskaber.
Der er skrevet kontrakt på 12 års drift med en option på yderligere 12 år.
Pressemeddelelse Siemens: https://press.siemens.com/global/en/pressrelease/dsb-selects-sqills-s3-passenger-new-inventory-system
DSB har valgt at erstatte deres eget salgsstyringssystem (kaldes lagerstyring i pressemeddelelsen, men her skal man tænke siddepladser som produkter på "lageret") med S3 Passenger fra den hollandske softwarevirksomhed Sqills - der siden 2021 er ejet af Siemens Mobility.
Systemet skal bruges til at administrere og optimere salget og prissætningen af Orange billetter (yield management/dynamiske priser) samt til at administrere pladsreservationer og bedre kommunikation til kunderne.
S3 Passenger vil gøre det muligt at åbne for billetsalg og pladsreservation længere ind i fremtiden, da systemet automatisk kan ombooke og informere passagererne ved køreplansændringer som opstår efter køb af (plads)billetten - eksempelvis ved sporarbejder.
S3 Passenger benyttes bl.a. af SJ, Snälltåget, Eurostar, SNCF, Irish Rail, iryo og enkelte fjernbusselskaber.
Der er skrevet kontrakt på 12 års drift med en option på yderligere 12 år.
Pressemeddelelse Siemens: https://press.siemens.com/global/en/pressrelease/dsb-selects-sqills-s3-passenger-new-inventory-system
15
Trafikpolitik - Check-ind krigen
Af Trainee. 1/12-24, 23:14Citat fra: Gustav Hansen Dato 1/12-24, 22:32Citat fra: mgameing123 Dato 1/12-24, 22:10Citat fra: Gustav Hansen Dato 1/12-24, 21:27Det er godt de beholder rejsekort kortet.Citat fra: mgameing123 Dato 29/11-24, 20:28Jeg synes dette rejsekort på mobil er en dum koncept. den gamle idé om at erstatte fysisk rejsekort med mobilrejsekort er noget af en møg løsning. Jeg vil gerne kunne have adgang til det offentlig transport uden at skal oplade min telefon. Rejsekort på app skal kun være en supplement til det nuværende løsning og ikke en erstatning.
Rejsekort på mobilen er heller ikke alene erstatningen for det fysiske rejsekort. Man arbejder allerede på udbuddet til den andel halvdel af erstatnignen:
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/rejsekort-appen-faar-nu-et-alternativ-brug-kreditkort-til-tjekke-ind
Det tror jeg ikke man kan kalde det. Som jeg har forstået det så bliver det ikke en check ind-check ud løsning som rejsekortet. Det bliver vist mere som en billetmaskine som man ikke kan bruge kontanter i. Og som ikke printer billeten ud på papir. Den gemmer bare data'en på betalingskortet.
Jeg vil nu tage alt den information med mere end bare et gran salt. Det meste af detaljerne er rygter. Det er bare det jeg har hørt.
En ting er sikkert: Rejsekortet som vi kender det udfases når den nye løsning og appen er helt på plads
Det var den oprindelige plan, men det er blevet ændret til at være meget lig det eksisterende Rejsekortsystem:
https://ing.dk/artikel/rejsekort-skrotter-de-blaa-standere-snart-kan-du-tjekke-ind-med-kreditkort
https://pro.ing.dk/mobilitytech/artikel/rejsekort-med-klar-besked-i-fremtiden-kan-du-checke-ind-med-kreditkortet
16
Faste anlæg - ETCS "nede" i mange timer.
Af Jakobsen. 1/12-24, 22:53For mig lugter det af manglende præventiv vedligeholdelse i netværket. Det er kommet som en overraskelse, at man skal holde øje med sit netværk. Det har fået lov til at køre indtil det faldt fra hinanden.
Der skete ingen katastrofale uheld, hvis ikke man kan kalde stor produktionsnedgang en katastrofe.
/hjj
Der skete ingen katastrofale uheld, hvis ikke man kan kalde stor produktionsnedgang en katastrofe.
/hjj
17
Trafikpolitik - Check-ind krigen
Af Gustav Hansen. 1/12-24, 22:32Citat fra: mgameing123 Dato 1/12-24, 22:10Citat fra: Gustav Hansen Dato 1/12-24, 21:27Det er godt de beholder rejsekort kortet.Citat fra: mgameing123 Dato 29/11-24, 20:28Jeg synes dette rejsekort på mobil er en dum koncept. den gamle idé om at erstatte fysisk rejsekort med mobilrejsekort er noget af en møg løsning. Jeg vil gerne kunne have adgang til det offentlig transport uden at skal oplade min telefon. Rejsekort på app skal kun være en supplement til det nuværende løsning og ikke en erstatning.
Rejsekort på mobilen er heller ikke alene erstatningen for det fysiske rejsekort. Man arbejder allerede på udbuddet til den andel halvdel af erstatnignen:
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/rejsekort-appen-faar-nu-et-alternativ-brug-kreditkort-til-tjekke-ind
Det tror jeg ikke man kan kalde det. Som jeg har forstået det så bliver det ikke en check ind-check ud løsning som rejsekortet. Det bliver vist mere som en billetmaskine som man ikke kan bruge kontanter i. Og som ikke printer billeten ud på papir. Den gemmer bare data'en på betalingskortet.
Jeg vil nu tage alt den information med mere end bare et gran salt. Det meste af detaljerne er rygter. Det er bare det jeg har hørt.
En ting er sikkert: Rejsekortet som vi kender det udfases når den nye løsning og appen er helt på plads
18
Rullende materiel - NAH.SH bestiller 40 Alstom Co...
Af andersj. 1/12-24, 22:15Citat fra: Rasmus L Dato 1/12-24, 18:53det har jo også den betydning at man ikke skal justere det store på minut talende til Sønderborg med time drift
da krydsningen i gråsten begge har afgang XX:00 vil betyde at toget bare skal nøjes med at holde 30 min i Sønderborg hvilket også giver lidt plads til forsinkelser
Ved forsinkelser på mere end 5-10 minutter i retning mod Sønderborg gætter jeg på at man fra K25 vil flytte krydsningen til Tinglev, for at undgå at toget mod København bliver forsinket. Så længe der køres to-timers drift, så er det et mindre problem at toget fra København ankommer 34 minutter forsinket til Sønderborg. Men med timedrift og dermed kun 32 minutters vendetid i Sønderborg, så kan man blive nød til at delaflyse Gråsten-Sønderborg-Gråsten for at undgå at forsinkelserne ophober sig på strækningen. Der er dog i K25 også 3 minutters ophold i Gråsten i retning mod København, som kan skæres ned til et minut - men der er næppe meget køretidstillæg på banen ellers.
En hastighedsopgradering af Tinglev-Sønderborg vil ifølge Banedanmark give 3,2 minutters køretidsbesparelse i den normale løsning og 2,8 minutter i den reducerede løsning. Begge løsninger havde i 2021 en intern rente på 2,3%, men kan være essentiel for at undgå delaflysninger ved timedrift.
19
Trafikpolitik - Møde i transportudvalget
Af mgameing123. 1/12-24, 22:11Citat fra: anho Dato 30/11-24, 22:03Meget interessant.Så kort sagt IDA og Concoto talt med en mur?
Til dem der ikke har 1½ time: der er indlæg fra IDA og Concito om vigtigheden af at have en overordnet mobilitetsplan i stedet for blot en infrastrukturplan, og af at se på flere faktorer end blot den interne rente/nettonutidsværdien når et projekt skal vedtages. Derudover nogle indlæg fra nogle eksperter fra Norge, Sverige og Wales om deres erfaringer med at ændre beslutningsprocessen når det kommer til infrastrukturprojekter.
Takststrukturændringer blev også nævnt, men selvfølgelig intet nyt. Der var også en smule om hvordan man bedst kan inddrage kommunerne og almindelige mennesker i planlægningsprocessen - noget som svenskerne åbenbart ikke havde tænkt så meget over.
20
Trafikpolitik - Check-ind krigen
Af mgameing123. 1/12-24, 22:10Citat fra: Gustav Hansen Dato 1/12-24, 21:27Det er godt de beholder rejsekort kortet.Citat fra: mgameing123 Dato 29/11-24, 20:28Jeg synes dette rejsekort på mobil er en dum koncept. den gamle idé om at erstatte fysisk rejsekort med mobilrejsekort er noget af en møg løsning. Jeg vil gerne kunne have adgang til det offentlig transport uden at skal oplade min telefon. Rejsekort på app skal kun være en supplement til det nuværende løsning og ikke en erstatning.
Rejsekort på mobilen er heller ikke alene erstatningen for det fysiske rejsekort. Man arbejder allerede på udbuddet til den andel halvdel af erstatnignen:
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/rejsekort-appen-faar-nu-et-alternativ-brug-kreditkort-til-tjekke-ind