Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10
Synes at huske at der i Hjørring, da jeg pendlede til stationen i slut 90erne, var et spor 00, ved siden af spor 0, begge kun rettet mod vest, til HPs tog. Og ved siden af spor A og B, alle med perron
 
Så vidt jeg husker er ringbanens spor nummereret 11 og 12 på næsten alle dens stationer, også dem der kun har to spor. F.eks. på Grøndal og Fuglebakken.

Hillerød har især et - fra et passagersynspunkt - meget underligt nummereringssystem. Man har både spor 0 og 4n, og en del spring i numrene også.
 
Jeg synes det giver meget god mening med de her spring i numrene. På Østerport har man også spor 1-6 på den ene side af vejen og 12 og 13 på den anden side. Det er unaturligt, hvis sporene er fortløbende nummereret, men de ikke ligger ved siden af hinanden, særligt hvis man ikke er kendt på stationen.

Da jeg var på interrail var vi lige ved at misse toget til Frankrig fordi vi ikke i tide opdagede, at perronen til togene til Frankrig lå afsides. Spor 1-6 havde gennemkørende tog og trapper flere steder fra stationen mens man i spor 7-8 skulle gennem tolden. Hvis spor 7-8 var kaldt 11-12 eller noget andet ville det være klarere, at de ikke lå ved siden af spor 5-6. I Zurich var sporene nummerede så de gennemkørende underjordiske spor havde højere numre end de stoppende overjordiske spor, hvilket var smart.

Man ser jo i øvrigt også det samme med nummereringen af togvogne, hvor man i IC3 altid har 71-72, 81-82 osv, så man fra vognnummeret ved om den har første klasse eller børneafdelingen.
 
Citat fra: emc Dato 15/04-24, 19:05
Citat fra: madseckert Dato 15/04-24, 17:17DSB har i dag meldt ud på Facebook at de starter testkørsler med den første Talgostamme i de kommende uger:
https://www.facebook.com/share/p/uGCEEtJghacGMgoE/

Hvornår regner man med de første kører med passagerer?
Det kommer nok i en vis grad an på hvor problemfrit testen går. Hvis alt går som smurt kan det komme tidligere i drift end hvis der viser sig en masse justeringer, som måske kræver nye tests.
Og så skal materiel- og især personaleplanlægningen også tages med; nok lokoførere skal være omskolet til den ny model, før en stabil drift kan afvikles.

 
Citat fra: Ncard00 Dato 17/04-24, 13:45Men har aldrig hørt om et spor "nul" på en station, nogen som kan give et svar på dette?
Der findes spor 0 i både Esbjerg, Varde og Vemb. I Esbjerg bruges sporet adskillige gange dagligt, i Varde måske kun én enkel eller ingen gange i normal daglig drift. I Vemb vender Y-togene altid i spor 0 til/fra Lemvig.
Det er nærmere spor O der er meget speciel, og næsten helt sikkert en datafejl imellem Lokaltogs systemer og systemerne bag Rejseplanen/Banedanmarks systemer. På mit-tog.dk står lokaltogene korrekt til spor 0 i Ølby.
 
Ok, tak for svaret, det giver god mening.

En anden ting jeg lagde mærke til på rejseplanen idag. Når lokaltoget stopper ved Ølby station, så stopper den ved spor "O", altså bogstavet O, men når regionaltoget stopper ved Ølby, så stopper den ved spor "0", tallet nul.

Dette er nok bare en fejl i rejseplanen, hvorfor jeg har skrevet om det til dem. Men har aldrig hørt om et spor "nul" på en station, nogen som kan give et svar på dette?
 
Der kører stadig Y-tog, ja. Jeg mener det er alle afgange, men kunne godt tage fejl.
 
Hej

Jeg skal en tur omkring Struer sidst i april og vil besøge Lemvigbanen for første gang i mange år.
Kører der stadig Y-tog og i givet fald er det bestemte afgange?

mvh
Steen
 
Der har været testkørsler i nat, men jeg ved ikke om det var første nat eller hvor meget de fik kørt. Der er bare en på Facebook der har spottet toget fra sin lejlighed tidligt i morges ved Vigerslev station.
 
Citat fra: Ncard00 Dato 17/04-24, 10:38Hvorfor hedder sporene 11+12 og 23+24 på København Syd station, når der ikke er 24 spor på stationen? Ville være mere naturligt blot at bruge spor 1-8, når øresundsperronerne bliver taget i brug:
Jo, givetvis mere naturligt. Men sporene er allerede nummereret. På fjernsporene ligger København Syd "signalteknisk" delvist på Vigerslev station (som ikke har "egne" passagerudvekslingsfaciliteter), og Vigerlev station har allerede spor 1 og 2, beliggende noget længere mod vest. Spor 21-24 har iøvrigt haft de spornumre længe før de fik perron. Så formentlig ville det være et kæmpe arbejde at rette alt dokumentation til, både på papir og "ude i relæskurene", før at man var sluppet af med de nuværende spor 1 og 2. Og derfor lader man være.

Citat fra: Ncard00 Dato 17/04-24, 12:45..., men glemte også at nævne København H med spor 26, hvorfor hedder det ikke spor 13?
Samme historie, spor 13 ligger ude langs siden af klargøringscentret.
 
Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak