Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider:[1] 2 3 ... 10
Eller for potentielt at tillade flere regionaltog for pendlere ind til Aarhus. Aarhus har markant værre regionaltogsforbindelser end København og det kunne gavne af frekvente regionaltog hvert 15-20 minut mellem f.eks. Aarhus og Horsens via Skanderborg. Det kunne især også tillade åbninger af nye stationer på den gamle linje der ville være til gavn for en lang række lokalsamfund og være mere attraktivt for en lang række borgere. Især givet at det for mange kun er attraktivt pt i bil med trafikpropper på E45.

Jeg ved at perspektivet for regionaltrafikken var en vigtig brik i spillet ved både Ringstedbanen og den Vest fynske bane. Hasselagerbanen har uden tvivl også de samme kvaliteter, endda i et endnu større omfang i mine øjne, selvom det ikke bliver nævnt så ofte i debatten.
 
Citat fra: mskoland Dato I dag 09:47Det er jo ikke veldig avansert mekanikk, og noe som er fullt overkommelig for et mindre verksted å gjøre selv. En annen ting er at i museumsverdenen vil dere aldri klare å slite ut en turbo på den lille kjøringen som loket brukes til. Den vil holde i 30 år minst!
Dét er cirka her du tager frygteligt fejl......Selv DSB måtte erkende at det ikke var "bare lige" at lave en EMD turbo. Det tog omkring 10 års dårlige driftserfaringer inden erkendelsen slog igennem. På dette tidspunkt blev nogle få personer sendt på kursus hos EMD udelukkende for at lære at lave turboen rigtigt.
At DSB heller ikke havde alle nødvendige specialværktøjer gjorde ikke sagen bedre......men efter kurset i USA, så kom der rimeligt styr på turbo'erne hos DSB.
Idag ville det nok være nemmest med en "unit Exchange" (UTEX i fagsproget) - det er en rimelig balance mellem pris og sikkerhed for rimelige serviceresultater senere.

 
Citat fra: jacobchristensen Dato I dag 17:42Faktisk prøvede jeg at oploade det to gange, men det fungerede åbenbart ikke fra en ipad, og så gad jeg ikke spilde mere tid på det. Men siden du insisterer, er her et link til Flickr

https://flic.kr/p/2pKYhZb

Tak for kigget. Og de, der ikke orker at klikke på links (de findes faktisk), kan se billedet her:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Snälltåget på København H 18.04.2024 (foto: Jacob Christensen).

M.v.h.
Niels
 
Citat fra: esni Dato I dag 12:25
Citat fra: jacobchristensen Dato 18/04-24, 18:40Her var så et hurtigt billede af Snälltågets Vectron på København H - taget 16.06 i eftermiddag. Toget bestod af lokomotiv og én personvogn - antager at det var en præsentationstur (så ikke om det var en sidde- eller liggevogn)

Så hurtigt et billede at det ikke nåede at komme med i indlægget...

Faktisk prøvede jeg at oploade det to gange, men det fungerede åbenbart ikke fra en ipad, og så gad jeg ikke spilde mere tid på det. Men siden du insisterer, er her et link til Flickr

https://flic.kr/p/2pKYhZb
 
Citat fra: anho Dato I dag 16:10
Citat fra: Per Holm Dato 18/04-24, 17:20Men gad vide om den nye rute vil få SJ til at trække sig. SJ har i forvejen udtrykt betænkeligheder ved at trafikere København.

Taler du her om København H specifikt, eller København som helhed? ...


Jeg har ikke aktuel status men en hurtig søgning viser tiltag som dette som hverken vil være første, sidste eller eneste forsøg på at udlægge hindringer:

https://www.newsoresund.dk/sj-truer-med-at-nedlaegge-tog-til-koebenhavn-hvis-id-kontrolloven-vedtages-og-graensehindringsraadet-mangler-en-konsekvensanalyse/

Så vil SJ også slippe for at bøvle med STM-ZUB123  😀
 
Citat fra: Per Holm Dato 18/04-24, 17:20Men gad vide om den nye rute vil få SJ til at trække sig. SJ har i forvejen udtrykt betænkeligheder ved at trafikere København.

Taler du her om København H specifikt, eller København som helhed? SJ har jo jævnligt talt om at udvide kørslen til Danmark, med tog helt til Odense og Aarhus (når det bliver muligt), og lavede en testkørsel med X2-materiel helt til Padborg for et par år tilbage. Så ville det da virke underligt at stoppe kørslen til København for så at genoptage den, potentielt kun få år efter.
 
Citat fra: andersj Dato I dag 10:56
Citat fra: Niels Dato I dag 10:02
Citat fra: Niels Munch Dato I dag 01:45RailwayPRO 16. april 2024:

"VR FleetCare vinder vedligeholdelseskontrakt i Danmark
Det danske jernbaneselskab Nordjyske Jernbaner tildelte VR FleetCare en kontrakt, der dækker vedligeholdelse af bogier og pneumatiske komponenter i selskabets Alstom Coradia Lint-tog i årene 2024-2029.
.....
Vedligeholdelsen af bogier og pneumatiske komponenter vil blive udført på VR FleetCares Component Services-lokationer i Helsinki og Pieksämäki.
....."


Læs hele artiklen her (engelsk): https://www.railwaypro.com/wp/vr-fleetcare-wins-maintenance-contract-in-denmark/ .

M.v.h.
Niels

Hmmm...
Skal kun boggierne eller hele sættet transporteres til Finland? - i alle tilfælde mister jernbanen her lidt af sin legitimitet i forhold til klimapåvirkning. Det burde kunne gøres på NJs værksteder i DK.

Venlige hilsner

Niels H

Delene bliver sendt til Finland og renoveret. Det er ikke noget man har kompentencerne til i Hjørring, måske ikke engang i Danmark.
Men man kan selvfølgelig godt undre sig over at det er billigere at transportere dem til Finland fremfor eksempelvis Tyskland. Det kan selvfølgelig handle om kapaciteten, som generelt er presset i Tyskland pga. mangel på kvalificeret arbejdskraft.

Goddag igen

"det er billigere at transportere dem til Finland" - ja, lige netop dér ligger min pointe: det er som oftest det økonomiske hensyn, der vejer tungest, og ikke klimahensynet.
Det skisma/dilemma står vi jo i den ene gang efter den anden, og vanetænkningen siger: 1) økonomi, og derefter kommer alt andet - præcis som i dette tilfælde.
Mon ikke, hvis man prioriterede klimahensynet højest, kunne finde ud af at renovere disse boggier i DK - det har man jo trods alt kunnet tidligere - vel også hos NJ - hvor har de ellers hidtil fået renoveret deres boggier?
Så mon ikke man kunne efteruddanne et par smede eller fem i Hjørring, så de kunne påtage sig denne opgave.
Nå, nu skal jeg nok holde mund, inden dette bliver et slagsmål om hvorvidt NJ er en klimabelastende eller klimabevidst virksomhed

Venlige klimabevidste hilsner ;)

Niels H.
 
Citat fra: AndreasM Dato I dag 12:39Virkeligheden er et dejligt sted  :D

Som jeg husker det er systemet ret enkelt: Sporet nærmest den fungerende stationsforstanders "kommandostade" Capp, blev som udgangspunkt nummereret med "1", det næstnærmeste med "2" og så fremdeles i fortløbende rækkefølge. Sporriste benævntes samlet og systematisk.

Når virkeligheden efterfølgende satte ind forsvandt nogle spor og andre kom til og man måtte hele tiden finde den mindst bøvlede løsning.

Lige som forkortelser for togekspeditionssteder ikke blev ændret ændredes spornumre kun højst ugerne fordi nogle af disse sad i "rygmarven" på medarbejderne.
 
Citat fra: Anders Larsen Dato I dag 12:04På Køge Nord er overhalingssporet også nummereret, så fjernsporene hedder 3, 4, 6 og 7.

1 og 2 er selvfølgelig S-toget.

Som i Klampenborg hvor fjernsporene med perron er nummeret 1 og 4, og Fredericia, hvor perronsporene er (1), 2, 3, 4, 6, 7, 9 og 10.

Men i Næstved hed "havnebanesporet" spor 12, det lå mellem 1 og 2.

Virkeligheden er et dejligt sted  :D
 
Citat fra: jacobchristensen Dato 18/04-24, 18:40Her var så et hurtigt billede af Snälltågets Vectron på København H - taget 16.06 i eftermiddag. Toget bestod af lokomotiv og én personvogn - antager at det var en præsentationstur (så ikke om det var en sidde- eller liggevogn)

Så hurtigt et billede at det ikke nåede at komme med i indlægget...
 
Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10
Højbygaard Sukkerfabrik
Højbygaard Sukkerfabrik

Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak