Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Nyeste indlæg

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10
Ja ja, jeg kan ikke lide det.
Nu var vi lige kommet i mål med signalsystem.
Værste er i midt hovedet at banen skal tilbage til DSB. Burde samle alt infrastruktur et sted. I mit hovedet. Også lokal/regional tog.

Nå kan glæde mig at det i det mindste ikke er Alstrøm
 
Kollektiv Trafik Forum NYHEDER 23. APR 2024:

"Tysk koncern skal opgradere S-banen til førerløs togdrift
Siemens Mobility har fået opgaven med at opgradere det 170 kilometer lange S-banenet i København til den højeste automatiseringsgrad med GoA4-teknologi. Teknologien gør det muligt at have køre med førerløse S-tog, og første fase med førerløse S-tog begynder i 2030.
....."


Læs hele nyheden her: https://www.kollektivtrafik.dk/tysk-koncern-skal-opgradere-s-banen-til-foererloes-togdrift%C2%A0/3128 .

Om 'Supporting Systems' til Fremtidens S-bane: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,1837.msg17135.html#msg17135 .

Om prækvalificeringen til nye S-tog: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,1422.msg11963.html#msg11963 .

Jeg slog plat eller krone med mit VISA-kort om, hvorvidt dette indlæg skulle under forums "Faste anlæg" eller "S-tog, metro, letbaner".

M.v.h.
Niels
 
Citat fra: mgameing123 Dato I dag 08:48Grand Union skal køre en ny service fra London til Stirling på WCML. Det vil være en meget alternativ til Avanti West Coast.
 
Sruighlea - porten til højlandet - det må jeg nok sige.

Tænker straks Braveheart, der blev virkelig gået til stålet - i enhver forstand ...  :P
 
Citat fra: nj_kruse Dato I dag 07:45
Citat fra: Danskjävlar Dato 24/04-24, 22:22Så TLDR: Jeg er meget hård imod franchising, men Open Access har indtil videre skabt vækst for både statsbaner og hele sektoren i de tilfælde hvor de kører så jeg er langt mere optimistisk om Open Access drift.
Open Access giver konkurrence og lavere priser på de populære afgange, men det giver så behov for mere tilskud fra det offentlige til de mindre populære.
Ikke nødvendigvis. Tilskuddet vil blive betalt af de flere kunder som tager jernbanen. Og de flere kunder kommer måske også, fra de mindre baner.
 
Citat fra: Danskjävlar Dato 24/04-24, 22:22
Citat fra: mgameing123 Dato 24/04-24, 13:29
Citat fra: Niels Munch Dato 24/04-24, 11:42
Citat fra: mgameing123 Dato 24/04-24, 10:54Det eneste gode form for konkurrence man kan have på jernbanen er Open Access Operators.

..... og engelske tilstande?

M.v.h.
Niels
Ja det er engelske tilstande. DSB skal køre hele dags ruterne og Open Access kan kom og konkurrere med billigere tog med knap så mange afgange om dagen.

Til gengæld har open access vist sig at det oftest ikke kommer på kompromis med den offentlige service. I Italien f.eks. har konkurrencen mellem Trenitalia og Italo gjort at der faktisk er en stigning, både for jernbanens passagertal som helhed, men også for Trenitalia der er det statslige selskab. Konkurrencen skaber altså et øget segment frem for at presse det eksisterende og har fået folk der ikke rejse før eller tog fly/bus/bil til at tage toget med enten det ene eller det andet selskab. Såvidt jeg kan se er det også lignende tilfælde i Sverige på både Stockholm-Göteborg og Stockholm-Malmö/København ruterne hvor SJ konkurrerer mod henholdsvis MTRX og Snälltåget på hver rute. Man kunne også nævne Spanien og RENFE vs Ouigo vs Iryo, eller Tjekkiet med CD vs RegioJet vs Leo Express.

Open access drift findes også i England foresten men ikke i det aller største omfang. Der er nogle få selskaber, Grand Central, LUMO, og Hull trains, og alle 3 kører i et relativt begrænset omfang. Men alle andre derovre er franchise kontrakter.

Så TLDR: Jeg er meget hård imod franchising, men Open Access har indtil videre skabt vækst for både statsbaner og hele sektoren i de tilfælde hvor de kører så jeg er langt mere optimistisk om Open Access drift.
Heldigvis kommer der flere i England. Grand Union skal køre en ny service fra London til Stirling på WCML. Det vil være en meget alternativ til Avanti West Coast.
 
Citat fra: Danskjävlar Dato 24/04-24, 22:22Så TLDR: Jeg er meget hård imod franchising, men Open Access har indtil videre skabt vækst for både statsbaner og hele sektoren i de tilfælde hvor de kører så jeg er langt mere optimistisk om Open Access drift.
Open Access giver konkurrence og lavere priser på de populære afgange, men det giver så behov for mere tilskud fra det offentlige til de mindre populære.
 
Citat fra: mgameing123 Dato 24/04-24, 13:29
Citat fra: Niels Munch Dato 24/04-24, 11:42
Citat fra: mgameing123 Dato 24/04-24, 10:54Det eneste gode form for konkurrence man kan have på jernbanen er Open Access Operators.

..... og engelske tilstande?

M.v.h.
Niels
Ja det er engelske tilstande. DSB skal køre hele dags ruterne og Open Access kan kom og konkurrere med billigere tog med knap så mange afgange om dagen.

Til gengæld har open access vist sig at det oftest ikke kommer på kompromis med den offentlige service. I Italien f.eks. har konkurrencen mellem Trenitalia og Italo gjort at der faktisk er en stigning, både for jernbanens passagertal som helhed, men også for Trenitalia der er det statslige selskab. Konkurrencen skaber altså et øget segment frem for at presse det eksisterende og har fået folk der ikke rejse før eller tog fly/bus/bil til at tage toget med enten det ene eller det andet selskab. Såvidt jeg kan se er det også lignende tilfælde i Sverige på både Stockholm-Göteborg og Stockholm-Malmö/København ruterne hvor SJ konkurrerer mod henholdsvis MTRX og Snälltåget på hver rute. Man kunne også nævne Spanien og RENFE vs Ouigo vs Iryo, eller Tjekkiet med CD vs RegioJet vs Leo Express.

Open access drift findes også i England foresten men ikke i det aller største omfang. Der er nogle få selskaber, Grand Central, LUMO, og Hull trains, og alle 3 kører i et relativt begrænset omfang. Men alle andre derovre er franchise kontrakter.

Så TLDR: Jeg er meget hård imod franchising, men Open Access har indtil videre skabt vækst for både statsbaner og hele sektoren i de tilfælde hvor de kører så jeg er langt mere optimistisk om Open Access drift.
 
I dag kørte ME 1534 med måletoget mellem Kalundborg og København. Så jeg fik set toget i tølløse


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
 
Citat fra: tgsen Dato 24/04-24, 13:50
Citat fra: Krabsen Dato 24/04-24, 09:46
Citat fra: Per Holm Dato 24/04-24, 08:44
Citat fra: nj_kruse Dato 24/04-24, 07:51Er der granit hele vejen til Sverige, så man kan sprænge sig frem?

Så er det da "den forkerte vej" man borer.

Tunnel til Sassnitz vil blive mere nyttig - kunderne bor sydpå og på Rügen (og i resten af Mecklenburg-Vorpommern) er smalspor i forvejen vidt udbredt.
Mon ikke 100+ km i undersøisk tunnel er lige rigeligt - både i anlægsomkostninger og i kundepopularitet..
https://da.wikipedia.org/wiki/F%C3%A6r%C3%B8ske_tunneler
"De færøske tunneler har været vigtige i udviklingen med at forbinde Færøernes byer og bygder i et sammenhængende vejnet. Der findes mere end 19 tunneler på Færøerne, med en samlet længde på mere end 41.787 meter. Derudover er der planlagt 5 tunneler, med en samlet længde på over 45 kilometer."

Danmark har cirka 100 gange Færøernes befolkning. Altså burde vi have kunnet klare at bygge:

1900 tunneler på ialt 4200 km

og planlægge:

500 tunneler på ialt 4500 km
Desværre atter irrelevante argumenter, denne gang Erasmusmodellen: En kvinde kan føde et barn på 9 måneder; ergo kan 9 kvinder føde et barn på en måned.

19 tunneller med en samlet længde på 41 km kan ikke hverken anlægsmæssigt eller driftsmæssigt sammenlignes med een tunnel på mere end 100 km. Uanset hvor stor befolkningen er.



 
Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10
Svenska-lok
DSB ME 1512

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak