Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- For nørder og nummermænd: Fabriksnumre på Odense Letbanes togsæt
Odense Letbanes Variobahn-togsæt er som bekendt bygget af Stadler Pankow GmbH i Berlin.

I hvert togsæt er placeret to fabriksplader, én bag hvert førerrum.

Fabriksplade i Odense Letbane togsæt 04, 24. juli 2022. Foto: John Hansen

Hidtil har jeg ikke kunne finde en oversigt over disse fabriksnumre og har derfor selv været i gang. Jeg har de seneste uger haft lejlighed til at køre med 15 ud af 16 togsæt, og noteret fabriksnumrene heri, som tegner et fint mønster. Lige indtil i går, hvor jeg i kørte med sæt 06. Heri optræder to forskellige numre. Min første tanke var, at der så i togsæt 11 og 15, som fabriksnumrene passer til, sidder plader fra togsæt 06; men det er dobbelttjekket at både 11 og 15 har samme, korrekte nummer i begge ender. Et drama på højt plan er der naturligvis ikke tale om, men hvorfor der er angivet "forkerte" numre i togsæt 06 aner jeg ikke.

Hvis andre ligesom jeg samler på fabriksnumre, så kan en liste findes på https://www.railorama.dk/danske-jernbaner/letbaner/odense-letbane/#togsaet-oversigt.

Med venlig hilsen
John Hansen

Gå op Sider:[1]
De danske Sukkerfabrikker
De danske Sukkerfabrikker

Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS monopol på sukkerproduktion.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak