Avatar

På tur med H 800

af ove, Struer, torsdag 02. august, 2012, 08:14 (2636 dage siden) @ Steffen Dresler

Godaften Ove.

Både DSB Litra R II og DSB litra H I og H II var i princippet standardlokomotiver med en mængde fællesdele.
Derfor var førerhusindretningen (bl.a. anbringelse af manometre mv.) på papiret ens. Og denne standardisering slog sig også igennem på DSB litra R I og DSB litra S med de ændringer af førerhusenes form og størrelse nu gjorde det nødvendigt at ændre.
Udvendigt var der dog forskelle på førerhusene på litra R II byggede hos Borsig og dem byggede hos Frichs, hvor førstnævnte havde knækket side lige under vinduer og op samt derfor selvfølgelig også en skrå førerhus front.
Måden at anbringe manometrene på, blev også anvendt ved den senere litra T i.f.m. ”fordanskningen”.

Mfg

Steffen

Tak for svaret som jo gav mig ret i mine formodninger. Som en sidebemærkning synes jeg faktisk at "Borsig førehuset" så bedre ud men det er jo en kosmetisk detalje, det ærger mig lidt at der ikke er bevaret et af dem.

Ohh well, -nogen kan lide moderen, nogen kan lide datteren.:-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen