Avatar

Skråt op

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, tirsdag 24. september, 2013, 22:13 (2093 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
H 800 ved Viby 21/9 1970. Bemærk afstandsmærket der har sin egen historie.:-)
[image]
Linieblikken mellem Århus og Hasselager med bloksignal i Viby J blev taget i brug den 11/4 1935, men afstandsmærkerne kom først op pr. 6/11 1936. Der har vist været divergerende opfattelser af "pladernes retning" jfr. ovenstående skrivelse. Hvornår pladerne igen kom nedad til højre vides ikke.:-D
Iflg signalreglement af 1923 skulle de også dengang nedad til højre.

Det var dog et gevaldigt cirkus med de afstandsmærker:-D.

Først skulle de - jf. det af Georg nævnte signalreglement af 1923 - vende skråt opad til venstre. (I følge lundsten.dk er afstandsmærker indført i 1922.)

Bagefter - 6. november 1936 - opsætter man i Viby afstandsmærker, der (korrekt) vender skråt opad til venstre.

Herefter - 11. december 1936 - ændrer man afstandsmærkerne i Viby til at vende skråt opad til højre.

Til slut - jf nedenstående - beslutter Generaldirektoratet den 22. august 1938, at alle afstandsmærker nu skal vende skråt opad til venstre.

Som vi kan se, er det ikke kun i Viby, der har fandtes afstandsmærker, der har vendt skråt opad til højre. Udover de i sagsakterne nævnte øvrige 5 steder, har det sikkert/måske også fandtes steder på Sjælland.

Tilbage står spørgsmålet: Hvorfor har der fandtes afstandsmærker, der har vendt skråt opad til højre, når signalreglementet af 1923 foreskrev skråt opad til venstre? Er det et specielt Viby-fænomen først at opsætte korrekt, derefter ændre til "forkert" for så igen at ændre til korrekt, eller gjaldt det også det øvrige fem nævnte steder?

Og så det altafgørende "nørd"-spørgsmål: Findes der billeder af afstandsmærker, der vender opad til højre? Og spøgefuglene kan godt glemme alt om at producere spejlvendte billeder for sjov skyld;-).

Til aller-sidst et spørgsmål til Georg: Jeg læser både "din" sagsakt fra 6. december 1936 og "min" sagsakt fra 29. august 1938 som om, at der kun fandtes ét bloksignal i Viby? Og altså ikke et for hver køreretning?

Klik op billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Brev af 29. august fra Signaltjenesten i 2. Distrikt til Banetjenesten i 2. Diskrikt. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A BB-684/Thomas Boberg Nielsen.

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
DB Cargo

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen