På tur med H 800

af Dampfmeisteren ⌂, 5/8 2012, 10:54 (4276 dage siden) @ Jesper Reinfeldt

Trækkrafttabellen i tons for Litra H ser således ud:

Litra H 1945 - 1963

Togart A2 A B C D E F
HP 400 500 500 500 500 500 500
HP 400 400 400 400 400 400 400
P 500 600 600 600 600 600 600
LP 500 650 700 700 700 700 700
B 500 700 800 800 900 900 900
HG 500 700 800 870 950 1000 1000
G 550 720 800 1000 1000 1000 1000
LG 550 720 800 1000 1000 1000 1000

hvor togarten er Hurtigt Persontog (HP), Persontog (P) og Blandettog (B), Godstog (G), Langsomt Godstog (LG)

Bogstaverne A2 - F angiver strækningens stigningsbogstav, hvor A2 er op til 12,5 promille, A er op til 10 promille og F er flad bane.

I Danmark har vi aldrig overlæsset vores lokomotiver. Eksempelvis måtte en BR 50 trække af med 1600 tons i Tyskland, hvor vi satte maksimal belastning til 1200 tons for Litra N.

Imponerende at så lille en maskine som en H8b kunne trække af med 7600 tons. Den må da have fået kul på 1-2 gange undervejs og vand på 5-6 gange. Det går selvfølgelig også ned af bakke mellem Altoona og Harrisburg men alligevel.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak