På tur med H 800 + sammenligning med US loko

af Steffen Dresler @, søndag 05. august, 2012, 19:13 (2633 dage siden) @ Jesper Reinfeldt

Godaften til alle!

Jesper:

Du har da så ret i, at uanset en sammenligning med litra H eller for den sags skyld andre typer, er det lidt af en præstation ”Pennsy” har gjort sig der, om det så er US eller Europæiske tons, der regnes med. Også taget tidspunktet i betragtning. Og så er lokomotivet ikke engang overhedet jf. tegningen!!
Det store antal tons togvægt var dog ret beset ikke den helt store sjældenhed, men da var der tale om flere lokomotiver til at fremføre togstammen. Nogen gange et par lokomotiver i forspand, så et eller to nede i stammen og så endelig en eller flere ”puscher” bagest.
Brugen af alle disse lokomotiver var jo også årsagen til, at man udviklede de RIGTIGT STORE damplokomotiver til bl.a. at forcere ”Sherman Hill” i Midtvesten (UP) eller bjergene på Østkysten med de store kultog (Nordfolk & Western).
Jeg har læst optegnelser og set prøvefilm fra nogle af disse tog optaget i slutningen af 1940´erne og i slutningen af 1950´erne, hvor kedelmanometeret KONSTANT stod på 17 kg og hastigheden lå på 55 miles med flere tusind tons på krogen og kun EN maskine. Selvfølgelig stokerfyr men alligevel (allerede lovmæssigt indført i 1920´erne for kedler med en bestemt størrelse hedeflade). Og DÉR kunne GM/ALCO eller hvad de nu hedder slet ikke være med. Godt nok kunne man få effekten ved at koble flere enheder sammen, men slet ikke adhæsionsvægt og antal tons i krogen. Generatorer og banemotorer brændte bare af. En damper går ”bare i stå”. Og da kul var næsten gratis, hvorfor skulle man så skifte til diesel? Men det var jo vedligeholdelsesudgifterne, der senere tvang skiftet, som bl.a. i Tyskland, Frankrig og England. Og kunne man have overgået direkte til el-traktion, havde man nok også gjort det.
I Sydafrika var en togvægt i 1950´erne på 5000 til 7000 tons ikke en sjældenhed ved de store kultog. Enten et par Garrets eller et par almindelige ”non articulated” 5 koblede og det på ”smalspor” (Kapspor).

Nå tilbage til vore ”Pennsy” H8b og litra H.
Hvor litra H har en trækkraft i krogen på ca. 12300 kg., har H8b ca. 20500 kg. Og H har et kedeltryk på 12 kg. og H8b ca. 15 kg. Så alt i alt er den en noget kraftigere maskine end litra H. Men det gør nu ikke rekorden mindre overhovedet. Flot klaret, især af Lfb, hvis der ikke har været stoker!!!!

Mvh'

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Gastoget
Gastoget
Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.


 Læs artiklen 


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen