10. juni - for 50 år siden (MBJ 12 fotos)

af Niels Munch, 10/6 2012, 00:01 (4338 dage siden)

Den 10. juni 1962 - for præcis 50 år siden, indviede DJK Museumsbanen Maribo-Bandholm officielt, og det var vi nogle, der overværede:

[image]
Museumsbanens Tog 1 på fri bane (nm).

Jeg har lidt svært ved at genkende stedet i dag, var det ved Grimstrupvej, vi lå på lur?

[image]
Museumsbanens Tog 1 på fri bane (nm).

Ved sådanne optagelser viste mit tarvelige Agfa CLACK kameras svagheder sig: Uegnethed mod bevægelige mål, ringe dybdeskarphed.

[image]
Museumsbanens Tog 1 ankommer i Bandholm (nm).

Indvielsestogets oprangering var: ØSJS Nr. 3 "FAXE" - HHJ D 32 - NFJ A 7 - GDS C 40 - NPMB C 31 - NPMB D 41 - ZB 99571 Tuborg - ZC 500306 Blåkilde.

[image]
ØSJS Nr. 3 omløber og klar til Tog 2 (nm).

Herren th for lokomotivet er Børge Chorfitzen, leder af dagens trafikafvikling.

Som opfyret driftsreserve for "FAXE" havde man indlånt SNNB Nr. 5:

[image]
SNNB Nr. 5 på drejeskiven i Maribo (nm).

Og den skulle der blive brug for, da "FAXE" fik et mindre problem:

[image]
SNNB Nr. 5 med Museumsbanens Tog 4 fra Bandholm (nm).

Tilbage i Maribo lidt portrætfotos af dagens driftmateriel (det var mit kamera nok også bedst til):

[image]
ØSJS Nr. 3 "FAXE" på drejeskiven i Maribo (nm).

[image]
HHJ D 32 i Maribo (nm).

[image]
NFJ A 7 i Maribo (nm).

[image]
NPMB C 31 og D 41 i Marobo (nm).

DJK havde overtaget vognene fra de tidligere ejere i nogenlunde driftsduelig stand. Dog var GDS C 40 turen omkring arbejdsholdet i Klampenborg for montering af inventar samt opmaling. Jeg var kort forinden blevet færdig med at staffere vognen med maling fra Adamsen's Farvehandel:

[image]
GDS C 40 i Klampenborg 01.06.1962 (nm)

Endelig var TUBORG-vognen blevet istandsat af TUBORG:

[image]
Zb 99571 hos Tuborg i Hellerup, 01.06.1962 (nm).

Mine optegnelser fra dagen er i øvrigt sparsomme, så her er, hvad DJK selv skrev i sine foreningsmeddelelser M 5/62 - August 1962:

"Maribo-Bandholm Jernbane:
Den 10/6 åbnedes Maribo-Bandholm Jernbane for offentligheden, men allerede den 9/6 kørte det "første" tog, idet en kreds af indbudte gæster befordredes fra Maribo til Bandholm, hvor der serveredes frokost, og retur. I denne frokost deltog bl.a. repræsentanter for Lollandsbanen, Maribo turistforening og de lokale aviser. Fra Sverige var kommet en gæst, trafikchefen fra Svenska Järnvägsklubbens museumsbane. I en mængde taler gav gæsterne udtryk for deres gode ønsker for banen. Glimt fra indvielsesdagen og af talerne er optaget på film og bånd, og vil blive vist på et medlemsmøde i efteråret.
Selve åbningsdagen oprandt i strålende sol, og selv om LJs dieselloko, der skulle fremføre toget med gennemgående vogne fra Kh brød ned på vej til Nf, så de rejsende måtte befordres i et overfyldt skinnebustog, ankom alle i god behold til Maribo, hvor DJKs tog ventede ved perron 2. Med et kvarters forsinkelse kunne tog 1 afgå mod Bandholm med et halvt hundrede rejsende. Det blev nødvendigt, at fremføre det midterste togpar (tog 3/4) med reservelokomotivet SNNB 5, da et leje på "Faxe" varmede, men siden har nr. 5 ikke været i drift.
Der har pr. 1/8 med plantog været befordret i alt: 1095 rejsende i retning Maribo-Bandholm og 1118 - - - Bandholm-Maribo.
Imidlertid vil det, hvis antallet af rejsende fortsat stiger, være nødvendigt, at få suppleret personvognsparken. Der arbejdes derfor stadig i Klampenborg. For tiden er det de to vogne fra ØSJS, der er under restaurering. De skulle gerne kunne indsættes i driften 1963."

Sådan var det for 50 år siden, og lur mig, om ikke JB-P af Ribe, NK af Perth og undertegnede skulle dukke op og genopleve det hele i dag?


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak