Lokomotivfører Erik Hellesen, mindeord.

af Steffen Dresler, 7/8 2012, 21:35 (4278 dage siden)

Søndag den 5. august døde forhenværende daglig leder af DSB Damplokomotiver i Roskilde (nu DSB Museumstog, Roskilde) Lokomotivfører Erik Hellesen efter en meget lang tids sygdom, 70 år gammel.
Erik Hellesen var en af de sidste damplokomotivuddannede ved DSB og kørte sammen med sin Lokomotivfører de sidste damptog på Kyst- og Nordbanerne med litra S og E. Og efter dampens endeligt, næsten alle de dampfremførte særtog i DSB og det senere oprettede DSB Damptog.
Erik Hellesens interesse for damplokomotiver medførte, at han sammen med sin chef fik samlet de mange reservedele og værkstedsmaskiner det var muligt, for at kunne vedligeholde og revidere de tilbageværende damplokomotiver i remisen i Roskilde, der nu alle er en del af DSB Museumstog. Ligeledes fik Erik Hellesen sammen med sin chef vristet litra O nr. 318 ud af skærebrænderen hos ophuggeren, så den i dag kan ses af publikum på Danmarks jernbanemuseum.
Også de private klubber fik nydt godt af Erik Hellesens kunnen og han fik faktisk reddet D 826, ved selv at skyde penge i købet og var herefter medstifter af den såkaldte ”D-maskine gruppe” i DJK regi.
I sin sidste aktive tid var Erik Hellesen ansvarlig for at give de yngre kræfter sin lærdom og viden om damplokomotiverne videre, så disse fik de nødvendige attester, så DSB museumstog i dag kan køre damp.
Ud over damplokomotiverne, interesserede Erik Hellesen sig også for gamle fotografiapparater og var en meget habil modeljernbanebygger af damplokomotiver. Sidstnævnte var udstillede på Danmarks jernbanemuseum i efteråret 2011.
Dansk jernbanehistorie og især Erik Hellesens viden og kunne om danske damplokomotiver, er blevet fattigere ved hans død og en benådet fortæller har talt for sidste gang.

Erik Hellesen blev begravet idag ved en smuk højtidelighed og båret fra kirken af kollegaer fra DSB museumstog.

Erik Hellesen efterlader sin kone Inge-Lise Hellesen og tankerne går til hende.

Æret være Erik Hellesens minde.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Højbygaard Sukkerfabrik
Højbygaard Sukkerfabrik

Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak