Blokpost 362 (mange fotos)

af Per Bjørn Pedersen @, fredag 27. december, 2013, 16:14 (2006 dage siden)

I december måned for 50 år siden, gik min farfar på pension, efter 43 års tro tjeneste ved DSB. Han gjorde tjeneste som ledvogter ved blokpost 362, i Helleholm på Kystbanen mellem Rungsted Kyst og Vedbæk. Ledvogteren måtte dengang sikre en sikker samhørighed vejtrafikken og Kystbanen imellem. Et job som skulle udføres, og med skinnecyklen som transportmiddel mellem hjemmet i Rungsted og tjenestestedet i Helleholm, en strækning på ca. 2 km., igennem mørk skov og i al slags vejr regn, slud og sne. Udover at betjene bommene, var der også 4 signaler der skulle betjenes. Jeg har fundet en del billeder, fra dengang da verden endnu ikke var gået helt af lave. Blokposten blev nedlagt i 1972 og erstattet af en tunnelgennemføring.

Og så et spørgsmål til de kyndige, jeg har ingen viden om det selv. På foto 1 er der 3 kasser placeret til venstre på jorden ud for remisen i Rungsted, er der nogen der ved hvilken funktion de havde?

PBP

[image]
På vej til blokposten, 1959. Foto: Helge Pedersen

[image]
Så er vi nået halvvejs, 1951. Foto: Helge Pedersen

[image]
Frembrusende S maskine tv. og signalapparatet af mærket Siemens, 1951. Foto: Helge Pedersen

[image]
1951. Foto: Helge Pedersen

[image]
Der var også tid til at passe et stykke nyttehave. 1941. Foto: Helge Pedersen

[image]
1966

[image]
1966

[image]
1966

[image]
1971

[image]
1971

[image]
1971

[image]
Den nye bro, overskæringens aføser, 1972. Foto Per Bjørn Pedersen

[image]
Overskæringens aføser, 1972. Foto Per Bjørn Pedersen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB Hs397
Et uheldigt lokomotiv
Et uheldigt lokomotiv
DSB MY 1123 havde et rigtigt skidt år i 1966, hvor det i en periode på 4 måneder var involveret i en kæde af uheld. Først gennem en stopbom i Helsingør, derefter gennem en Folkevogn i Nivå og til sidst op bag i en godstog ved Klarskov på Sydsjælland.


 Læs artiklen 

Jernbanebøger

Kampen om Himmerlands banerne
Kampen om Himmerlands banerne
Pris 380,- kr.
 Læs mere 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen