Avatar

Blokpost 362

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/12 2013, 18:45 (3742 dage siden) @ Erik Olsen

Mnjaa, både og, synes jeg. Nærtrafikken fik jo først i 1928 et nyt selvstændigt dobbeltspor på vestsiden af det gamle dobbeltspor, som derefter forbeholdtes Kystbanetogene. Kystbanen havde frem til da ikke eget dobbeltspor Hl-Kl men benyttede de eksisterende lokaltrafikspor frem til nulpunktet syd for "lokalstationen" (i.e. den nuværende S-bane-del af stationen), hvorfra banen så afgrenede til den nye linjeføring mod nord gennem en helt nyanlagt stationsdel med en særskilt østre stationsbygning etc. Man anlagde således ikke bare Kystbanen på traditionel vis i direkte forlængelse af den gamle station, men så at sige ved siden af den gamle station. Derfor min - indrømemt - lidt poppede formulering "knopskydning", meget analogt med forholdene på Københavns gamle banegård. Kender vi andre baneanlæg i Danmark, hvor man har benyttet samme fremgangsmåde? Thybanen i Struer og Gamle Skive H er vel ikke direkte sammenlignelige?

Venlig hilsen
Morten

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Lokomotivfabrikker

Læs historien om:
Nakskov Skibsværft

Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak