Genopståede stationer - edit

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 18/2 2014, 10:19 (3719 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ud over Billund, hvad findes der så af tidligere stationer og stationsbyer, der har fået eller vil få deres nedlagte jernbane igen?
Umiddelbart kan jeg komme i tanke om Amagerbro og Kastrup.


Hvis vi skal kigge på opgaven i snæver forstand (jf. formuleringen "nedlagt jernbane" ovenfor), bliver vi nødt til at holde genåbnede stationer, på strækninger som ikke har været nedlagt, udenfor.

Når Billund bliver genåbnet, vil den være ret speciel, idet den jo ligger på en nedlagt strækning. Spørgsmålet er så, om der er andre af de allerede oplistede stationer, der på tilsvarende vis ligger på strækninger, der har været nedlagt og efterfølgende genåbnet.

Hvilket så igen bringer os til næste spørgsmål: Hvornår kan man tale om, at en strækning er nedlagt? At en strækning lukker i månedsvis under en ombygning, er jo ikke nødvendigvis det samme som, at strækningen er nedlagt. Mommarkbanen var vist(?) helt lukket under ombygningen og hvordan var det nu, det var med Løgumkloster-banen?

Jeg vil tillade mig at nævne Valby, som er nævnt i et tidligere indlæg (edit). Så vidt jeg husker (jeg er ikke i nærheden af mit arkiv), var den og dens strækning helt nedlagt, inden såvel strækning som station blev genåbnet?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

----------------

Ja, --det er jo netop det. Hvor længe skal en bane være ude af drift, for at en station betragtes som genopstanden, f. eks. Værløse og Farum, hvor gl. Værløse blev nedlagt og der blev åbnet en ny station ca. 500 m fra den gamle, og . . .

[image]
Broen over Mølleåen - set mod Farum. -- August 1973.

. . . Farum, der var busbetjent i nogle måneder, og da man åbnede igen var det en helt ny station på samme sted (+/- nogle få meter afhængig af detaljeringsgraden).


Hvad med Godsforbindelsesbanen -stationerne der på-, der var mere eller mindre sporløs i lange tider i forbindelse med overgang til S-tog.

Er der ikke så mange forskellige former og tidslængder, særtilfælde, at det er en lidt håbløs opgave, man er ved at kaste sig ud i ???

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=hareskov---farum

[image]

.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak