Avatar

Linieblok Aarhus H-Hasselager 1934 - på prøve

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 28. marts, 2014, 15:06 (1908 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej alle,

Mine data om DSB's Viby station og blokforholdene omkring ditto er følgende:

Forgreningsstation for Hadsherredsbanen (HHJ) etableret: 19.06.1884 (sporskiftet til HHJ må være ilagt en del tidligere end denne dato, der er HHJ's åbningsdato).

HHJ benyttede i de første mange år DSB's hovedspor (enkeltspor) mellem Århus og Viby. Viby var DSB's station og bestyredes af DSB-personale. Her var - udover sikkerhedstjenesten - person- og godsekspedition for HHJ, men ikke for DSB (før 21.07.1928 hed stationen: Viby (Hadsherredsbanen) i ekspeditionsforhold med fremmede baner).

Stationsbygning ibrugtaget: 19.06.1884, nedrevet 1956(?). Arkitekt: Ths.Arboe.

Stationsforkortelse indtil 1917: Vi.

Fra 01.05.1903 navneændring (i DSB's tjenestekøreplan) til: Viby Jylland.

Manuel linieblok Aarhus-Viby-Hasselager ibrugtaget: ??.??.1886.

Sporskifteaflåsnings- og signalbetjeningsanlæg på Viby Station ibrugtaget: 27.11.1886. Fuld centralsikring ibrugtaget: 1905/06.

Dobbeltspor DSB Hasselager-Århus (Mølleengen) ibrugtaget 18.12.1916. Fra 22.09.1917 fik HHJ sit eget (enkelt)spor fra Viby og ind til Mølleengen, hvor tilslutningen til DSB's hovedspor herefter fandt sted, indtil HHJ i 1929 kunne ibrugtage eget spor fra stationen i Mølleengen helt ind til den nye Århus H.

Sikkerhedstjenesten på Viby Jylland Station varetoges indtil 01.10.1917 af DSB. Herefter var her i DSB-regi kun mellemblokpost (i den lille blokhytte). Stationsbygningen blev overtaget af HHJ - der var ikke længere sportilslutning til DSB - og stationen bestyredes herefter af privatbanens personale.

Ibrugtagningen af linieblokken i 1934 "på prøve" må enten dreje sig om ændringer i det gamle 1886-anlæg eller om et helt nyt anlæg (det gamle anlæg har nok været lidt vel "mølædt" at fortsætte med, lyntog etc. taget i betragtning).

Blokposten i Viby var midlertidigt nedlagt 06.03.1945-10.09.1945 på grund af en sabotageaktion i Hasselager. Posten fik i 1949 stednavneforkortelse: Vim.

HHJ-strækningen fra Viby til ved Rosenhøj forlagdes fra 05.10.1948 på en 1,2 km lang strækning for at skaffe plads til en udvidelse af FDB's fabrikker.

Ny HHJ-stationsbygning ibrugtoges: 20.10.1956 (indviet 27.10.1956). På dette tidspunkt var der i Viby fortsat selvstændig DSB-blokpost i den lille blokhytte.

Automatisk linieblok (I) Hasselager-Århus ibrugtaget: ca. 24.01.1957.
Automatisk linieblok (II) Hørning-Århus ibrugtaget: ca. 17.02.1976.
Fjernstyring Hørning <> Århus (FC Ar?) ibrugtaget: ca. 17.02.1976.

Vh
Morten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen