Kedelnummer på R-II 963

af Bjarne Knudsen @, 8/7 2014, 08:40 (3573 dage siden) @ Steffen Dresler

Et eller andet stemmer altså ikke med de givne oplysninger om kedel nr. 2954 i relation til R963. To loko er i "spil": R959, der afgav kedlen og R963 der åbenbart modtog denne.
Indledningsvis tages udgangspunkt i de relevante "Reparationsoversigter" for nævnte loko:
Oversigt Loko Kedel Oversigt Loko Kedel
01.01.1955 963 963 01.01.1955 959 2954
01.01.1956 963 963 01.01.1956 959 2954
01.01.1957 963 963 01.01.1957 959 2954
15.08.1957 963 963 15.08.1957 959 2954
01.03.1959 963 963 01.03.1959 959 1958*
15.01.1961 963 963 15.01.1961 959 1958
15.01.1963 963 963 15.01.1961 959 1958

Kedel 2954 leveres i 1951 og henstår på Cvk Kh
Kedlen ilægges R959 den 28.5.1952. R959 forfalder til S 28.5.1957, men formentlig forlænget 2 x ½ år til 1958, hvor kedlen udtages. Stemmer overens med at R959 ilægges kedel 1958*
Efter reparation er kedel 2954 "ledig".

Som det ses kan kedlen under ingen omstændigheder være ilagt R963 ca. 1956. R963 besidder sin oprindelige kedel ved første hensættelse i 1958. Kedlen er ikke udtaget før tidligst ved indgang til S i 1963 hvilket bekræftes af Reparationsoversigten pr. 15.01.1963. Det "bekymrende" er følgende:

Oversigt Loko Kedel
15.01.1965!! 963 963

Altså med en opdateret ny oversigt knap 2 år efter det "påståede" kedelskift opfører Cvk Ar fortsat lokomotivet til at være ilagt kedel nr. 963 ??? og kun dette Cvk kan have foretaget det eventuelle kedelskift.

Udfra de nævnte oversigtsdatoer bekræfter fyrkassekarakteren at der i hvertfald frem til 1963 ikke er foretaget kedelskift eller fyrkasseraparation:

Oversigt Loko Fyrkassekarakter
01.01.1953 963 1
01.01.1954 963 2
01.01.1955 963 3
01.01.1956 963 3
01.01.1957 963 3
15.08.1957 963 3
01.03.1959 963 3
15.01.1961 963 3
15.01.1963 963 3
15.01.1965 963 3

Måske nogen "ligger inde" med notatet om ilæggelse i 1963 og som kan "afdække" mysteriet ?

PS: Så i øvrigt selv R963 ankomme fra prøveturen til Langå. Som skoleknægt i 1. klasse var jeg på vej fra skolen til min morfar, da R963 holdt for stop ved armsignalet (I-signal) fra nord. Blev stående til den stille og roligt "dampede" ind på Ar. Et syn jeg aldrig glemmer og i øvrigt i strålende solskin.

Sidste supplerende oplysning: Det notat, der henvises til omkring afbrændt leje på trucken i 1968 var følgende:
Efter ankomst fra Fh b.u. til Ar opfyres R963 og den 18.12.1968 køres tog 2065 Ab 2020. Loko lider nedbrud i Hobro p.g.a. varmløben forløber. Fortsætter som tog 5978 den 19.12.1968 med 30 km/t til Ar.
Indgår Cvk Ar den 20.12.1968 og kører 23.12.1968 tog 5562 til Herning for fremførelse af tog 25063 den 24.12.1968. Efter dette lille "juleintermezzo" afslukkes loko igen og henstår herefter i en længere periode kold i Mdt Ar.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak