Stød- og træktøj på CIWL standard vogne.

af Filip Gram, 14/6 2012, 09:19 (4559 dage siden) @ henning h087

om det satte begrænsninger tror jeg ikke - herhjemme var det meget normalt med internationale eksprestog på 8 - 10 vogne (togvægt E 500) i femti/sekstitalet - hvor der mange gange var en CIWL sove eller spisevogn forest i toget
og fx Nordpilen havde havde i sommeren 53 5-6 vogne med fra Frederikshavn til Fredericia hvor så 2 - 3 vogne + Parisekspressen tog 47 på 10 vogne blev koblet på og fortsatte Fredericia - Padborg med 12-13 vogne og CIWLs vogne vejede godt til
et andet eks er tog tog 45 Skandinavien Italien eks hvor 5 af 10 vogne var CIWL vogne der vejede over 50 tons/stk
opr Fa - Pa : mask - WR + WL + ABC4ü + WL + C4ü + AB4ü + ABC4ü + WL + WL + Pw
så... men mon ikke Stef har noget mere om det

Det har med sikkerhed sat begrænsninger, ligesom damplokomotiver har det (de har heller ikke gennemgående trækstang, oftest pga. fyr- eller askekassen), men begrænsningen kan sagtens være mere end de 500 tons du nævner, det afhænger bare af vognens ramme. Det kan så undre at man vælger en så kraftig ramme, frem for en gennemgående trækstang.
- Og så kan man jo lige tænke over at spisevognen på museet blev trukket hjem i et godstog...

/Filip


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak