Stød- og træktøj på CIWL standard vogne.
Godaften!
Nu har dette herlige nye forum ”behandlet” lænkeaksler og jeg synes – fordi jeg havde muligheden – lige at vise noget anderledes stød og træktøj end normalt anvendt på DSB og dansker privatbaners køretøjer.
Herunder en tegning. På denne ses, at bagest (øverst) findes en kraftig bladfjeder der ligger an mod undervognen i længderetningen. Foran denne og med anlæg til fjederen, er der monteret en balance, der er fastgjort i centerlinjen med et beslag til den bagudliggende fjeder. Yderst på balancen i begge sider er der monteret en stødplade, der dels ligger an mod fjederen og dels danner leje for den bageste af del af bufferstokken. Altså vil en påvirkning af den ene puffer virke modsat på den anden puffer og på den måde være med til at ”styre” vognen gennem en kurve.
Træktøjet gør gennem bufferplanken og sidder i et leje af stødabsorberende ringe hvori en trækstok er fastgjort til balancen. Det hele virker sammen.
Tegning: CIWL
Da' Steffen
Jeg er ret sikker på at visse tidlige danske bogievogne har haft et lignende arrangement, det forekommer mig at det har været beskrevet i en DSB vognlære (nyere end 1908) (måske Henning kan tjekke arkivet) og at det var beskrevet som et agregat til forbedring af køreegenskaber i kurver, det kan også have været et forsøg og endelig kan jeg jo huske galt! Med hensyn til den gennemgående trækstang, kunne det være den der er lejret i balancen, bagfra??? Med de togstørrelser Ciwl vognene ofte kørte i virker det besynderligt at konstruere vogne uden gennemgående trækstang.
Gode hilsner
Flemming