Mandagsbilleder fra 60´erne (Assensbanen - del 3).

af Poul Andersen, 29/9 2014, 15:03 (3490 dage siden)

Godsarterne på Assensbanen var mest produkter til og fra sukkerfabrikken, som var langt den største bruger af banen. Øl og vand fra Tuborg og Carlsberg samt diverse andre produkter kunne ses på læssepladsen i Assens. I Glamsbjerg var det mest trækævler der blev afsendt og forarbejdet træ fra Sverige til trævirksomhederne i byen, ligesom det uundværlige øl og vand også kom med banen her. I Knarreborg kunne der også ses vogne, men i noget mindre omfang. I Nårup, Flemløse og Ebberup var der aldrig vogne og læssesporene blev sidenhen fjernet.
I foråret 1968 påbegyndte man etablering af et næsten 1 km. langt sidespor til cellulosefabrikken, der lå i det nye industriområde i byens udkant. Sporskiftet til sidesporet lå i km. 27,3, og gennem en lang kurve nåede sidesporet ind på cellulosefabrikkens område, hvor der var to spor.
Sidesporet blev behørigt indviet en kold vinterdag sidst i 1968 med et særtog bestående af Mo + B + 3 Hs-vogne. I indvielsen deltog foruden byrøder, folk fra cellulosefabrikken og DSB, samt børnehavebørn fra byen.
Etableringen af sidesporet gav i løbet af 1969 mere og mere gods på banen, og det var heldigt at man sidst i 1969 fik de remotoriserede Mt-lokomotiver tilbage i stedet for Mh.
I Assens havde man flere planer for udvidelser og ændringer i byen, som kom til at berøre banen. Østre Omfartsvej skulle føres frem langs banen til sukkerfabrikken og havneområdet, og rutebilstationen nedlægges og flyttes til jernbanestationen.
Dette bevirkede, at man i 1969 foretog en sidetrækning af hovedsporet de sidste ca. 500 m. før indkørslen til stationen, og påbegyndte en større sporombygning af sporene på pladsen og ændring af sporgeomatrien, for at gøre plads foran stationsbygningen til rutebilerne.

[image]

Sporskiftet for sidesporet til cellulosefabrikken, set i retning fra Assens.

[image]

Samme sporskifte set i retning mod Assens. Etableringen af sidesporet bevirkede, at den "dobbelte" rangergrænse for togene mod Assens og den lokale rangering på Assens st. blev flyttet ud til km. ca. 27,0.

[image]

Sporlægning på cellulosefabrikken.

[image]

Indvielsestoget til cellulosefabrikken med Mo 1992 + B + 3 Hs-vogne på Assens st.

[image]

Samme tog set i modsat retning - bemærk den pyntede godsvogn.

[image]

Rangering på cellulosefabrikken med Køf.

[image]

Der er gjort klar til sidetrækning af hovedsporet og ny tilslutning på stationen.

[image]

Hovedsporet er sidetrukket mod vest, for at gøre plads til vejudvielse.

Med ændringerne på Assens st. som blev afsluttet i 1970, skete der ikke yderlige ændringer i infrastrukturen i årene fremover. De mange manuelle bomanlæg blev betjent af personalet på togene som så måtte gøre de mange ekstra stop og igangsætninger undervejs.
Den stadig stigende godsmængde blev efterhånden for meget for Mt-lokomotiverne, og efter nogle år med Mx, blev det sidenhen My´erne der tog over og sådan blev det resten af tiden, indtil først cellulosefabrikken (Genfiber) og senere sukkerfabrikken omkring 1990-92 fravalgte godstransporten pr. jernbane.

I dag ligger sporet som et tilgroet spøgelse gennem naturen, godt pakket ind i træer på begge sider, der skæmmer for udsigten til de skinnecyklene. Netop nu er banens fremtid til debat, og om dette henvises til hovedforummets tråd.

Her slap beholdningen af mine 60´er billeder op, men mon ikke jeg kan finde lidt fra 70´erne.

- Prøv at se hvad der sker på næste mandag.

Mvh.
Poul.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Mogenstrup sidespor og stengrav
Mogenstrup sidespor og stengrav

I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro.

Læs mere

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak