Budapest 1989 - før "Mauerfall" (1. del)

af Niels Munch, 9/11 2014, 10:40 (3450 dage siden)

God formiddag i forum,

I dagene 11. - 16.06.1989 afholdt UITP, den internationale organisation for kollektiv trafik, sin 48. kongres i Budapest. Heri deltog også danske privatbanefolk, bl.a. undertegnede.

Budapest havde været vært ved 7. kongres i 1893, og Warszawa ved den 22. i 1930. Ungarn var således den første østeuropæiske hovedstad, der påtog sig værtsskabet efter 2. verdenskrig, hvilket i sig selv var historisk. Jerntæppet og Warszawa-Pagten eksisterede jo stadig!

[image]
Kunstneren Hundertwasser havde tegnet plakaten til den 48. UITP-kongres (arkiv nm).

Den officielle åbningsreception fandt sted om aftenen den 11.06.1989 i Nationalgalleriet i bydelen Buda på vestsiden af Donau:

[image]
Borghøjen og Kongepaladset med bl.a. Nationalgalleriet set fra Pest med Donau-udflugtsbåde i forgrunden (nm).

Adgangen til Nationalgalleriet kunne bl.a. ske med kabelbanen fra 1870:

[image]
Budavári Sikló kabelbanen (nm).

Gorbatjov var blevet USSRs leder i 1985, og hans teser om glasnost og perestrojka prægede udviklingen i østblokken. Især i DDR var borgerne blevet trætte af ufriheden under Honeckers beton-kommuniststyre, og man benyttede de – fuldt legale – ferieophold i Ungarn til i stort tal at flygte over den sparsomt bevogtede grænse til Østrig.

Når vi om aftenen med de særlige BKV-shuttlebusser var kommet fra kongressen i Hungexpo udstillingsområdet til vore hoteller, kunne vi på østrigsk tv-avis (som vi kunne forstå) se dugfriske reportager om østtyskernes flugt over grænsen til de modtagelejre, østrigsk Røde Kors havde etableret.

Mellem kongresaktiviteterne havde vi mulighed for at være turister i Ungarns smukke og pulserende hovedstad, og nogle billeder af BKV-sporvogne smuttede nu og da med:

[image]
BKV-vogntog på linie 19 med 2 UV-vogne, bagerst motorvogn nr. 3261, har passeret Clark Adam tér (nm).

[image]
BKV UV-vogntog på linie 49 med bivogn i midten, forrest motorvogn nr. 3252, på Frihedsbroen (nm).

[image]
BKV UV-vogntog på linie 47 med bivogn i midten, forrest motorvogn nr. 3412, på Frihedsbroen (nm).

UV-typen er en 4-akslet to-retningsvogn, bygget af ungarske Ganz i 4 serie fra 1956 til 1965, og som afløste de ældre vogntyper.


Fortsættes .....


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Indsend billederContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak