Budapest 2014 - før "Mauerfall"...meget før

af re20000, 9/11 2014, 22:17 (3448 dage siden) @ Carsten

Tak for dejlige sporvognsbilleder. Ungarerne passer godt på deres ting, mange af disse vogne kører endnu.

Budapest fik Fastlandseuropas første undergrundsbane, i 1896, kun London var tidligere. Men i Budapest kørte men ikke med damp men el. (Her skulle have været et billede af en af de oprindelige vogne fra 1896 da den blev taget ud af drift i 1973. Bygget i Ungarn med Siemens & Halske udrustning. Men jeg kan ikke lægge det op da det er for stort...) Da højden i tunnelen var begrænset af en krydsende kloakledning til kun 2,85m blev vognene temmelig særprægede med en forkrøppet ramme, hvor vognkassen var forsænket i midten mellem de to boggier i enderne. Strømtilførslen var gennem to 2" smalsporskinner ophængt omvendt i loftet og en fjederbelastet tværbøjle hen over taget på vognen. Man kørte i fire minutters drift! og havde 20 vogne hvoraf den ene var kongevognen beregnet til Kejser Franz Josef af Østrig-Ungarn!
Der er bevaret et par af de gamle vogne i et fint, lille museum, der er anlagt omkring et par sporlængder af den oprindelige tunnel, der blev ledig, da man forlagde linien i 1975. Kommer du til Budapest , er det lige ved siden af billetkontoret under gaden på Deák Tér st. Næsten alle stationer på M1 er restaureret tilbage til det oprindelige udseende med fliser på væggene og nittede støbejernssøjler. På M2 kører stadig tog fra 50erne af standard Moskva fabrikat.(Her skulle også have været et billede). Iøjnefaldende at fabrikspladerne, der sidder oppe mellem to vinduer på vognsiden, mangler på næsten alle vogne. M4 er en helt ny linie, åbnet her i foråret, men den hører jo ikke til på dette forum...

Nold


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts


Jernbanebøger

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige. Pris 90 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak