Budapest 2014 - før "Mauerfall"...meget før

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 11/11 2014, 01:53 (3452 dage siden) @ re20000

Tak for dejlige sporvognsbilleder. Ungarerne passer godt på deres ting, mange af disse vogne kører endnu.

Budapest fik Fastlandseuropas første undergrundsbane, i 1896, kun London var tidligere. Men i Budapest kørte men ikke med damp men el. (Her skulle have været et billede af en af de oprindelige vogne fra 1896 da den blev taget ud af drift i 1973. Bygget i Ungarn med Siemens & Halske udrustning. Men jeg kan ikke lægge det op da det er for stort...) Da højden i tunnelen var begrænset af en krydsende kloakledning til kun 2,85m blev vognene temmelig særprægede med en forkrøppet ramme, hvor vognkassen var forsænket i midten mellem de to boggier i enderne. Strømtilførslen var gennem to 2" smalsporskinner ophængt omvendt i loftet og en fjederbelastet tværbøjle hen over taget på vognen. Man kørte i fire minutters drift! og havde 20 vogne hvoraf den ene var kongevognen beregnet til Kejser Franz Josef af Østrig-Ungarn!
Der er bevaret et par af de gamle vogne i et fint, lille museum, der er anlagt omkring et par sporlængder af den oprindelige tunnel, der blev ledig, da man forlagde linien i 1975. Kommer du til Budapest , er det lige ved siden af billetkontoret under gaden på Deák Tér st. Næsten alle stationer på M1 er restaureret tilbage til det oprindelige udseende med fliser på væggene og nittede støbejernssøjler. På M2 kører stadig tog fra 50erne af standard Moskva fabrikat.(Her skulle også have været et billede). Iøjnefaldende at fabrikspladerne, der sidder oppe mellem to vinduer på vognsiden, mangler på næsten alle vogne. M4 er en helt ny linie, åbnet her i foråret, men den hører jo ikke til på dette forum...

Nold

-------------------------

Undertegnede var der også et par enkelt-dage på rejser med SHS - Sporvejshistorisk Selskab / Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm (kan ABSOLUT anbefales), og fik både lejlighed til at køre med M1 og tage billeder. Virkelig en oplevelse. Det var en .....hed dag (det må jeg vist ikke skrive) utrolig hed dag, alle vinduer i toget stod åbne. Magen til spektakel har jeg sjældent hørt, og så i en undergrundsbane, men alt var velholdt og nydeligt. Stationerne var rene som operationsstuer, ingen grafitti. Ved alle billetkontroller stod indtil flere kontrollører og et par betjente med pistoler i bælterne. Der var næppe mange, der ønskede at være på tværs dér.
Det blev til mange billeder af både undergrund og sporvogne over jorden, men man kan jo ikke vise alle de fotos. Hertil spisning af pragtfulde(e) Wienerschnitsler på en restaurant tæt ved Moskva Ter (eller hvordan det staves). Billeder af sporvognene langs kajen (som det viste i tråden) og billeder rundt i byen.
Absolut et sted, der kan anbefales.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=pa-rejse-med-shs-sporvejshistorisk-selskab (med beskrivelser / fotos fra nogle af rejserne.)

[image]

.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Den Lille Blå Kat

Den Lille Blå Kat. Pris 170 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak