Torsdagsbilleder - Standard G
I dag bliver det til et par hurtige godsvognsbilleder af en spændende svensk godsvognstype.
Tænkt som den nye lukkede standardtype blev Standard G bygget fra 1935-51 med
i alt 3146 vogne til SJ og 273 vogne til svenske privatbaner. Store kraftige, og for samtiden, meget moderne vogne.
Behøver vel næppe at nævne at Norsk Modeljernbane har et flot sortiment af vogntypen i 1:87...
Bedste hilsener fra Holger og Morten
Vi starter på læssevejen i Taastrup d. 20/8-1961.
Af de følgende billeder at dømme er der mindst tre Standard G på stationen, her er det først G 43989.
Her ses rigtigt at det er en kraftig bygget vogn med lang akselafstand på 8,1 meter.
Til venstre for døren ses på det lodrette rør at denne vogn har indvendig nødbremse.
Naturligvis et krav hvis den f.eks skulle bruges til troppetransport
Hovedparten af vognene havde gennemgående kabel for elvarme (16 Hz),
hvilket selvfølgelig her ses af stikket, men naturlig først og fremmest af det nederste gule hjørnemærke.
Øverste hjørnemærke fortæller at vognen har internationalt godkendt godstogsbremse,
som kan omstilles til persontog. Alt i alt vogne som kan sættes ind i persontog.
Gavlbillede med endelemmen - nogen kan måske huske reklamen med elefanten, som stikker hovedet ud.
Til venstre ses den gamle hovedbygning i Taastrup
Modsatte ende med bremseplatformen (på en anden vogn, da vi stadig ser i retning mod stationsbygningen)
Dernæst til læssevejen i Hedehusene d. 23/12-1974
Med UIC littrering ses her Gbls 21 74 156 6 489-5 (AB Svenska Järnvägsverkstäderna, Falun 1935)
Visse vogne fik fra 1942 løst udstyr til cykeltransport (rejsegods), og blev derfor også ombygget med gavldøre mm.
Når de kørte med cykeludstyret (som rejsegodsvogne) blev de midlertidigt løst beskiltet som F6
Gavldøren, modsatte ende ser ud på samme måde
Til sidst skal vi også ha´ en i farver (omend i halvskygge)
Gbls-u 21 74 156 5 187-6 (Landsverk 1945), læssevejen Hedehusene d. 26/5-1978
Alle fotos HBDS