Avatar

Kølvrå

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/1 2015, 22:21 (3398 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas (og Ove)

"Er vi ikke enige om, at der i Kølvrå ikke kan have været "centralaflåsning" i og med, at der i Kølvrå hverken var sikringsanlæg, sporskifter eller signaler? "

3) Ja, ingen signaler er jeg enig i. Kølvrå Station (uden offentligt læssespro) var holdested uden hovedsignaler.

2) Nej, sporskifter er jeg lidt uenig i jf. Oves "pip" ovenfor om: "centrallås", som kunne være et centralt placeret panel, hvor sporskiftenøglerne var indlåst. Uden på nogen måde at have stor eller lille "ledvogtereksamen", vil jeg tillade mig at antage, at Grove PrS (og Gedhus PrS?) blev betragtet som PrS på Kølvrå Station, og at nøglerne til sporskifterne har været opbevaret på et centralt placeret panel, hvor sporskiftenøglerne var indelåst, på enten stationerne Karup eller Ilskov (og til sidst Herning), der jo ekspederede sendingerne til og fra sidesporene - eller måske sågar på et panel på Kølvrå Station ?. Blev sporskiftenøglerne altid opbevaret på den station, der ekspederede godssendingerne til og fra sidesporet? Kølvrå Station havde ubegrænset stykgodsekspedition. Gik stykgodset med de samme tog, som transporterede vogne til og fra Grove og Gedhus, så er det vel nærliggende, at sporskiftenøglerne opbevaredes "centralt aflåst" på Kølvrå Station, eller hvad? Specielt under hensyntagen til sidesporenes militære betydning har det vel været hensigtsmæssigt, at at nøglerne blev opbevaret i nærheden af sidesporet, og da baggrunden for etableringen af Kælvrå Station primært var de militære hensyn (herunder de mange ansatte på flyvepladsen, der slog sig ned i Kølvrå), så har Kølvrå vel været den mest "centrale" station at placere nøglerne på? Men som sagt; jeg er hverken ledvogter eller godsekspeditør.

1) Med hensyn til "sikringsanlæg", så betragtedes et sporskifteaflåsningsapparat da vist i ældre tid som et "sikringsanlæg", om end et primitivt sådant. Kølvrå var ikke i tjenestekøreplanerne anført som hverken B eller T, men som St (uS), hvor der jf. en signatur i køreplanerne var "centralaflåsning af sporskifter og opstillet kendingsmærker for holdested uden hovedsignaler". Sådan nogle steder fandtes der et par stykker af i tjenestekøreplanerne, MEN signaturen kan jo have været betragtet som en "allround" signatur, som så blev uddybet i den lokale instruks for stationen og sidesporene. Hvem af herreværelsets "delinkventer", der har afsonet deres arbejdsliv ved DSB JF, mon ligger inde med en sådan?


De bedste hilsner

M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder

Jernbanebøger

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980. Pris 280 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak