Sporvogne i udlandet - New Orleans (15 fotos)

af Niels Munch, 7/3 2015, 18:54 (3330 dage siden)

God aften i Forum,

Et besøg hos gode venner i Dayton, Ohio, i august 1995 blev rundet af med en god uges ferie i New Orleans, kendt for jazzmusik, Bourbon Street, the French Quarter og hjuldampere på Mississippi etc.

Men byen har også sporvogne, og St. Charles Streetcar Line (den med de grønne vogne) er verdens ældste (1835) kontinuerligt drevne linie, først med heste og damp, fra 1893 med elektricitet.

[image]

[image]

[image]
Perley Thomas vogne nr. 937 og 923 på endestationen ved Carondelet Street/Canal Street, 08.1995 (nm).

[image]
Førerpladsen i en Perley Thomas på St. Charles linien, 08.1995 (nm).

St. Charles linien er bredsporet (1588 mm Pennsylvania trolley gauge), og til rådighed for driften er 35 Perley Thomas-vogne, bygget 1922-23.

I 1988 indviede byen - for første gang i 62 år - en ny sporvognslinie, nemlig Riverfront Streetcar Line. Man benyttede en del af infrastrukturen fra godsbanen New Orleans Belt Railway mellem den yderste ende af the French Quarter i nord og New Orleans Convention Center i syd, i alt 3,2 km. Til driften hjemkøbte man 3 i 1964 frasolgte Perley Thomas-vogne (ex nr. 924, 919 og 952), der fik numrene 450, 451 og 456, samt 3 ex Melbourne-vogne af typen W2, der fik numrene 452, 454 og 455 (ex Melbourne 626, 478 hhv. 331).

Melbourne-vognene var med sine brede midterdøre, og i kombination med de nyanlagte perroner, ganske handicapegnede.

[image]
Perley Thomas-vogn nr. 450 på den nordlige endestation, 08.1995 (nm).

[image]

[image]
Melbourne-vogne nr. 454 og 455 undervejs, 08.1995 (nm).

[image]
Perley Thomas nr. 451 ved Dumaine Street, 08.1995 (nm).

[image]
Perley Thomas nr. 451 ved Toulouse Street, 08.1995 (nm).

Bemærk advarselsskiltet for 3 spor. Det tredje og østligste er godsbanens.

[image]
Melbourne nr. 454 med New Orleans World Trade Center i baggrunden, 08.1995 (nm).

[image]
Melbourne nr. 454 med 2-vejs rangerapparat nr. 6763 ved den sydlige endestation, 08.1995 (nm).

[image]Udsigt over Riverfront fra toppen af World Trade Center, 08.1995 (nm).

Klik på billedet for større udgave. De 3 spor ses tydeligt, det længst til højre er godssporet.

Riverfront var normalsporet; men man valgte at ombygge Riverfront til bredspor 1588 mm, og det skete i 1997. Linien blev forsynet med nye, handicapvenlige vogne, bygget i gammel stil på eget værksted i Carrolton med bogier og elektrisk udrustning fra tjekkiske TATRA. Melbourne-vognene blev solgt til Memphis Area Transit Authority, og én Perley Thomas til San Francisco Municipal Railway. De to sidste blev hensat i Carrolton, hvor man fortsatte med at bygge "gamle" bredsporede vogne til den i 2004 (gen-)åbnede Canal Streetcar Line.

[image]
Hjuldamperen "Nanchez" med World Trade Center og broerne til Algiers i baggrunden, 08.1995 (nm).

En dinner-jazz tur på Mississippi med "Nanchez" er bestemt en oplevelse, selv om hjuldamperen er fra 1975, dog med dampmaskineri fra 1925.

[image]

I Bourbon Street skulle man lede efter den gode jazz; meget var rock. Men helt ude, næsten på den anden side af the French Quarter, fandt vi:

[image]
Vaskeægte New Orleans jazz i "Palm Court", 08.1995 (nm).


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB ME1512
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak