Avatar

Hvornår lukkede sidesporet til Mogenstrup grusgrav?

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/4 2015, 06:18 (3271 dage siden) @ Niels Munch

For at gøre en kort historie lang, så blev sporskiftet indlagt i maj 1920. Muligvis var Mogenstrup tænkt som en erstatning for Myrup Grusgrav sidespor 1,7 km længere mod syd, som DSB opgav og nedlagde i 1921/22. Mogenstrupsporet var ca. 2 km langt og gik til en DSB stengrav, der fra 5. maj 1920 endvidere kunne benyttes af Korsør Stenforretning, senere I/S Henriksen + Henriksen, Mogenstrup Stenindustri. Desuden blev sporet fra 1950 til 1955 benyttet ved roetransporter. Fra 8. august 1968 var Mogenstrup VM-station. H+H's brugsret til sporet udløb 31. januar 1981, hvorefter sporskiftet blev taget op 2. februar samme år. Sporet i selve grusgraven var da senest blevet anvendt i 1978. Fra Mogenstrup-sporet udgik i en periode et privat sidespor tilhørende Præstø Amts Vejvæsen. Forsendelser herfra kunne ekspederes fra 5. oktober 1921 til 30. november 1953.

Med venlig hilsen

M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak