Mere belgisk "vicinal" - SNCV Charleroi

af Lars Henning Jensen, 26/7 2015, 22:41 (3196 dage siden)

Undskyld at jeg nu også blander mig i dette spændende emne, men da Niels åbenbart ikke har beskæftiget sig nævneværdigt med Charleroi, og da Hans' spændende billeder er af ældre dato, tør jeg godt forsøge mig med lidt "opdatering" ...

I forbindelse med opdelingen af Belgien i de (primært) 2 vidtgående selvstyrende regioner Flandern og Wallonien omkring 1990 betød enden for SNCV. De tilbageværende SNCV-baner overgik (sammen med buslinierne) til de nydannede selskaber; De Lijn i Flandern og TEC (Traffic et Commun) i Wallonien. I praksis var det blot kystlinien, der overgik til De Lijn, mens TEC overtog nettet i og vest for Charleroi.

I selve Charleroi havde man i 1980’erne påbegyndt om ombygning af SNCV-sporvejsnettet (der var også indtil 1974 et separat sporvejsnet ”Le tram verte” – den grønne sporvogn- men det er en hel anden historie) til en såkaldt pre-metro med nye linieføringer og underjordiske stationer mv., men af økonomiske årsager blev projektet stillet i bero og kun en del af nettet blev færdigbygget og kom i drift. En stump SNCV-strækning mod nord* til Jumet blev alene anvendt til kørsel til og fra depot og værksted her, og tilbage af traditionelle SNCV-linier var derfor ved etableringen af TEC blot strækningen fra stationen Petria i udkanten af Charleroi via Andelues og Binché til La Louvière.

TEC består af 5 regionale enheder, og desværre kunne TEC Hainault og TEC Charleroi ikke blive enige om driften af linien mellem Charleroi og La Louvière, hvorfor strækningen mellem Andelues og La Louvière – med linienummeret 90 - blev nedlagt i august 1993.

Tilbage er i dag således bare strækningen til Andelues, som jeg besøgte ganske kort på en familieferie i 2005, men siden jeg vendte tilbage for at se nærmere på i august 2011 sammen med mine tre rejsefæller i ”KFFF” (”Kaffe-, Frokost- og Frisk-luft-foreningen”). Linien blev da betjent af linienumrene 88 og 89, begge fra Charleroi, men med forskelligt forløb i centrum af byen. Siden 2012 bruges linienumrene M1 og M2.

Alle driftsvognene er leveret til SNCV i begyndelsen af 1980’erne, og de er siden 1992 succeccsivt ommalet i TECs farver gul/grå/rød. Men i 2011 kørte stadig enkelte vogne rundt i SNCVs seneste design, orange/blå//creme.


[image]
Endestationen ved SNCB-stationen Charleroi Sud


[image]
Endestationen Andelues Monument


[image]
Andelues Jonction - tidligere triangelspor med afgrening af linie 92 til Thuin (nederst mod højre)


[image]
Andelues


[image]
Andelues - forrest spor til depotet, bagerst Jonction


[image]
Andelues


Alle billeder er taget den 30. august 2011.

Linie 92 fra Andelues Jonction til Thuin Ville-Bas blev nedlagt i 1984, men den sydlige del af strækningen fra Lobbes Bonniers til Thuin er bevaret og drives af foreningen ASVi som veteranbane. Mere om denne bane og fine SNCV-museum i Thuin, som vi også besøgte i 2011, følger i et senere indlæg …

*) Den tidligere SNCV-strækning - linie 60 - via Jumet til Gosselies blev efter en omfattende renovering og omlægning, men stadig som traditionel sporvogn delvist i gadeforløb, genåbnet i 2013, nu som linie M3!

Mvh
LH


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak