Fotograf Albrekt, Århus - #3 og #4

af Peter Andersen @, Hedehusene, torsdag 20. august, 2015, 13:46 (1976 dage siden) @ Niels Munch

Det er kun kedel, førerhus mm. på lokomotivet, der stammer fra et 600 mm CKD-lokomotiv med ukendt fabriks-nr., som strandede i et godstog på Århus Godsbanegård ved befrielsen i 1945. Politimesterens Kontor for særlige Handelssager (som det lokale afviklingsudvalg blev kaldt) annoncerede det til salg i marts 1946 med tilføjelsen "større reparation nødvendig". CKD-lokomotivet har i øvrigt haft rundglidere.
Wright, Thomsen og Kier købte det, tilsyneladende i oktober 1946, og monterede kedel mm. over på et 750 mm Hanomag-lokomotiv nr. 5773/1909, efter hvad jeg har fået oplyst fra en anden entusiast for år tilbage. Hvornår lokomotivet siden er blevet ophugget er uoplyst.
Ved en af Kedeltilsynets regelmæssige oprydninger i arkivet over "ude af brug"-kedler, oplyser WTK, at alle deres kedler er ophugget ca. 1948, selv om nogle faktisk blev inspiceret og godkendt af Kedeltilsynet senere. Det ene lokomotiv har jeg selv set i Brabrand ca. 1962.

--
Peter Andersen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen