Avatar

Fotograf Albrekt, Århus - #3 og #4

af Tommy Nilsson ⌂ @, lørdag 22. august, 2015, 09:51 (1974 dage siden) @ Peter Andersen

[image]
Begge fotos viser det samme lokomotiv, nemlig Českomoravská (CKD – Českomoravská-Kolben-Daněk) 16087/1940 i f.m. vejanlæg for WT&K ved Jyllands Allé og Langenæs Allé i Aarhus ca. 1950. Lokomotivet kendes tillige fra Fliegerhorst Aalborg ca. 1943.


Det er kun kedel, førerhus mm. på lokomotivet, der stammer fra et 600 mm CKD-lokomotiv med ukendt fabriks-nr., som strandede i et godstog på Århus Godsbanegård ved befrielsen i 1945. Politimesterens Kontor for særlige Handelssager (som det lokale afviklingsudvalg blev kaldt) annoncerede det til salg i marts 1946 med tilføjelsen "større reparation nødvendig". CKD-lokomotivet har i øvrigt haft rundglidere.
Wright, Thomsen og Kier købte det, tilsyneladende i oktober 1946, og monterede kedel mm. over på et 750 mm Hanomag-lokomotiv nr. 5773/1909, efter hvad jeg har fået oplyst fra en anden entusiast for år tilbage. Hvornår lokomotivet siden er blevet ophugget er uoplyst.


Der er tilsyneladende en uoverensstemmelse her?
Forestiller ovenstående foto Hanomag 5773/1909 med kedel og førerhus fra ukendt CKD-lok?

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

NFJ MV5

Danske privatbaner

Læs historien om:
Kolding - Egtved Jernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen