Avatar

Draget grusgrav sidespor med og uden sporskifte

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/3 2016, 13:03 (2943 dage siden) @ Thorbjørn

Cirkulæret fra 1950 kan sagtens læses, som om såvel sporskifte som sidespor og "station" oprettes i 1950.

Dette er dog ikke tilfældet.

Nej.

Sidesporet til grusgraven er etableret før 1950. Jeg ved ikke hvornår. Men det var der i hvert fald i 1948 jf. fodnote her.

Sidesporet Draget Grusgrav (17,8 km fra Struer) blev optaget i tjenestekøreplanen i 1947/48. Det var modgående fra Struer og afgreningen ses tydeligt på 1954-kortet som et lyst parti af grusballast. Sporet løber tæt langs landevejen på sydsiden af Sindrup Vejle og følger vejen helt ud til selve grusgraven lidt over 1 km fra afgreningen.


Når man nærlæser cirkulæret, ses at det ilagte sporskifte er modgående fra Struer.
På kortet fra 1945 er det medgående.

Nej, den tracé, som ses på det lave målebordblad (det som du kalder for 1945 kortet), er ikke Draget Grusgrav sidespor; det er aftegningen af det 2. Lyngs Grusgrav (Lng) sidespor, som eksisterede fra 1907 til 1939 og lå ved vestsiden af hovedsporet. Det udgik i ca. km 18,0 fra Struer. Det 1. Lyngs Grusgrav (Lng) sidespor, som eksisterede fra 1894 til juli måned 1901, udgik i km 17,5 fra Struer og lå ved østsiden af hovedsporet. På både 1945- og 1954-luftfotografierne ses der tydelige aftegninger af "sporvifter", hvor de to Lyngs Grusgrav sidespor har ligget.

Kortal DDOland 1954 ses sporet afgrene mod vest lidt syd for afgreningen i 1945 kortet.
Der må være tale om et helt nyt sidespor der etableres i 1950.

Nix, jf. ovenstående.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRailIndsend billeder
Østre Gasværk
Østre Gasværk

I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak