DSB +box
Ideen var god nok, men et af problemer med +boxen var vist den, at alle transporterne på jernbane skulle ske som UT (Usædvanlig Transport) idet +boxen overskred læsseprofilet - den var kort sagt for bred til vognene.
Det er jo ikke anderledes end ved kørsel med sættevogne/løstrailerer på jernbane i dag. Problemet opstår først, når der ikke må køres ad bestemte spor eller hastigheden skal nedsættes ved passage af signaler og andre faste genstande.
Mht. til +boxen så kan jeg bare huske, at der kom et UT-meddelse på fjernskriveren når godstoget til/fra Esbjerg havde +boxe med. Jeg har desværre ikke gemt nogen af disse UT-meddelse, men årsag var profiloverskridelse og der var vist nok også krav om nedsat hastighed ved kørsel af bestemte spor.
Hvorledes overskrider sættevogne/løstrailere profilet i dag ? - er det i højden, for bredden for en sættevogne (2.55 m) er da væsentlig mindre en læsseprofilet.
/Henrik