ONFJ/SFJ vogne

af UTJ, 18/11 2012, 17:32 (4170 dage siden) @ Peter Roland Hansen
redigeret af UTJ, 18/11 2012, 17:49

Vognen skal restaureres om den så ud omkring 1920 og ikke i halvtredserne, så derfor er det ikke studier af Svend Jørgensens billeder der få 1. prioritet.

Man kan lære rigtig meget også af senere billeder - især når gamle træk optræder på lidt nyere billeder - den udeblevne modernisering på vognene er jo helt karakteristisk. Fx vil i finde et ultrablegt negativ af det indre af en 2. kl kupé i samlingen, som meget sandsynligt stammer fra en ONFJ B-vogn.


"Nogen" har undersøgt vognen inden restaureringen blev påbegyndt så vi ved at 2 lamper placeret i sidegangens hjørne oplyste denne + sendte lidt lys ud på endeperronerne via et lille glas. Dette vil blive genskabt

Det er jo sådan set fint - men særligt hvis det er sandsynligt at vognen aldrig har haft olielamper centreret i tagrytteren.

Der dukker jo sikkert et billede op af en af vognene fra gangsiden i SFJ-tiden op ved lejlighed og det vil jo nok afsløre hvor lampestederne var i gastiden på disse vogne, for det er ganske usandsynligt (der ville være spor i træværket) hvis lampestederne i sidegangen er flyttet inden 1949. Vognene fik jo elbelysning hos DSB.

Og hvis I restaurerer til et bestemt tidspunkt skal I jo vide om disse lampesteder, var der der på pågældende tidspunkt - ikke kun genskabe dem "fordi der er sjovt".


Hvis man ser på aftrækket på taget af vognen er det ikke AGA standard. Mit gæt er at man har genbrugt de originale ventilatorer da man installerede gaslys

Måske har LVN noget arkivmateriale, der skitserer disse små aftræk. Det er som rigtigt bemærket ikke aga-std, men snarere "noget SFJ". Det kan være at jeg støder på en tegning ved lejlighed og det er med sikkerhed ikke overskud fra "noget andet" for de er mindre og helt atypiske i forhold til andere tilsvarende aftræk.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak