Avatar

Kalenderlåge 19 - løsningen - jernbanetermologi lidt om

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 19/12 2012, 18:00 (4138 dage siden) @ henning h087

Hej Carsten

ikke for at skuffe dig,når vi aligevel i andre tråde er inde på sprogbrug kontra jernbanetermologi
MEN
al kørsel ti havnestationen foregik som rangering, ( der var et rangergrænsemærke ved havneforbindelsessporet ) - så derfor er Frederikshavn i jernbanetermologien defineres som en endestation, fordi
strækningen Aalborg - Frederikshavn ender der
strækningen Skagen - Frederikshavn ender der
strækningen Aalborg - Sæby - Frederikshavn (gamle dage)ender der
Endestation fordi der kan laves omløb
IKKE sækbanegård, fordi sporene ikke ender blindt
Helsingør er en sækbanegård

mvh
henning h087 ;-)

en beklager !! ;-)

Hej Henning

Aha, så ligger forskellen måske primært i, at der ikke kan laves omløb i Spor 1 og 2 på Frederikshavn (ny) Banegård, mens der kunne omløbes fra alle (dvs. begge) perronspor på Frederikshavn (Gl.) Station ?.
Togene kørte rigtignok som rangertræk til Frederikshavn Gl. Havnestation, men jeg mindes ingen rangergrænsemærker på Frederikshavn Ny Havnestation - i givet fald, hvor stod de henne ?.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail

Jernbanebøger

Verdens bedste Ib Spang Olsen

Verdens bedste Ib Spang Olsen. Pris 180 kr.

Læs mere
DSB ME623

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak