På sporet mod Funder og sådan så det ud fra Lfb siden, OT

af Steffen Dresler, 14/7 2018, 17:54 (2112 dage siden) @ Ronold

Kære Knut

Som årsag til misæren undskyld for at have anvendt "nørde forkortelser". Rettelig burde jeg jo have skrevet "Lokomotivfyrbøder siden (Lfb)".

Når man beskæftiger sig med specielle emner falder man ofte i og bruger de dengang autoriserede forkortelser, især hvis man kommunikere med ligesindede. Ok i dette tilfælde, men ikke ok på denne og lignende sider. Jeg glemmer det, også når man bruger statsbanernes telegrafforkortelser for byer/stationer, f.eks. København (Kh), Næstved (Næ) etc. Men det er altså ikke (for min part) for at være "karl smart", men glemsomhed.

Når den smutter næste gang lidt herunder:

- Lokomotivfører (Lkf)
- Togfører (Tgf)
- Centralværksted (CvK)
- Maskindepot (Mdt) etc.

Nu skal jeg nok lade være, men i min sidste funktion SKULLE en melding skrives i forkortelser, alle der skulle vide forstod, uforstående volapyk.


Med venlig hilsen
Steffen Dresler


NB: Så i sidste uge, at nu er "det offentlige" begyndt at anvende forkorteler på bl.a. motorvejsskilte, bl.a. er Fredericia skrevet med en forkortelse. Det har været normalen i England, hvor bl.a. byer forkortes: Manchester = M´ch.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail

Jernbanebøger

Med jernbane gennem hverdag og arbejde

Med jernbane gennem hverdag og arbejde. Pris 250 kr.

Læs mere
Militære jernbane transporter i 1930erne
Militære jernbane transporter i 1930erne

Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak